Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Färna
Mikael_0223 skrev:Jag stod och valde mellan en D5:a och en 2.5T när vi köpte vår XC90.

Förra hösten när jag letade diffade det mellan 25 och 50.000 på en bensinare och diesel och eftersom hon kör ca 1500 om året kunde jag inte räkna hem en diesel om jag även räknade på
kapitalkostnaden. Därför en bensinare.

I det stora hela är vi helnöjda med XC90 även om det har blivit familjen svensson-svenson med 2 Volvo på garageuppfarten.

Vad det gäller manuell kontra automat så är väl utbudet på automaterna större och jag inbillar
mig att det är lättare att både hitta och bli av med en automat. Bortsett från att det är förb.... skönt att slippa veva runt i bensinen för hand.

//
Micke

//
Micke

Okej, så ni tjänade inte på att köpa diesel istället för bensin? Hur mycket drar eran XC90 2,5T, på ett ungefär?

Ja, det finns 97 % automater ute på annonser nu ungefär.. :) Och en manuell känns inte riktigt aktuell förrens barnen börjar övningsköra.. :) Det är ju sååå tråkigt att växla!:D
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Partikelfilter kom from årsm 06. Ang bensin kontra diesel, visst är en diesel dyrare i inköp men den dagen du säljer den så får du mer för den än en bensinare.
av Färna
Gixxer rolle skrev:Partikelfilter kom from årsm 06. Ang bensin kontra diesel, visst är en diesel dyrare i inköp men den dagen du säljer den så får du mer för den än en bensinare.
Men vi åker nog inte så mycket att vi tjänar på att köra på diesel öht.. :/ Annars hade det varit ett givet val... :D
Så det blir en bensinare, troligen en 2,5 T då jag läst att det är onödigt att köpa en T6? :S :)
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Du undrade hur mycket vår 2,5T sörplade i sig.

Beroende på högerfotens tyngd så slickar den i sig mellan 1,1 - 1,5 blandad.
Till fjälls , 5 personer i bilen, packliner på taket och kåp-släp med 2 skotrar,och all packning,
och närmare 100 km/h än 80 så drog den ca 1,5.

Med 2,5m bred 1700 kg tung husvagn, ca 1,6.

Helt ok i mina ögon.

//
Micke
av Färna
Mikael_0223 skrev:Hejsan!

Du undrade hur mycket vår 2,5T sörplade i sig.

Beroende på högerfotens tyngd så slickar den i sig mellan 1,1 - 1,5 blandad.
Till fjälls , 5 personer i bilen, packliner på taket och kåp-släp med 2 skotrar,och all packning,
och närmare 100 km/h än 80 så drog den ca 1,5.

Med 2,5m bred 1700 kg tung husvagn, ca 1,6.

Helt ok i mina ögon.

//
Micke
Kör ni mycket stadskörning? Det är rätt så mycket för oss, så det skulle vara roligt att se.. :)

Våran förbrukning nu ligger där omkring också.. Förutom långkörning då, där kan den komma ner på 0,8 - 1,0!:)
Har inte riktigt kollat så noga förutom på färddatorn under körning.. :D

Det ser helt okej ut i mina ögon också faktiskt!:D
av Gandalfi
Jag kör XC90 2.5t -04 sedan ett tag tillbaka, körde V70N 2.4t -01 tidigare. Det bytet ångrar jag inte ett dugg, XC90n går marginellt dyrare. V70n drog, om man tar förbrukning, aldrig under 1.15 blandad körning, för det mesta runt 1.20. Visst man kunde hålla något högre motorvägshastighet runt 130km/h i snitt med den förbrukningen, pluss en del stadskörning. XC90n ligger jag på farthållare runt 110km/h (mätarhastighet) pluss en del stadskörning och ligger konstant på 1.25 enligt bilens färddator. Kollar aldrig exakt genom uträkning när jag tankar, utan nöjer mig med vad färddatorn säger. Men visst kör jag XC90n lite snällare än vad jag gjorde med V70n, absolut. Men hur mycket i tid tjänar du på att köra i 130 kontra 110, ca 2 minuter per mil, max!......har man så jädrans brott i det vardagliga?? Nån gång har ju jag också mer brott än annars och laddar upp XC90n i 140km/h ibland + Man kan ju få alla bilar att sörpla, det är ju bara att ställa sig på gasen, så virvlar det i tanken.
Lastar sååå mycket mer och enklare i XC90n än vad du gör i en XC70 eller V70, garanterat. Att körkomforten skulle vara tråkig håller jag inte heller med om överhuvudtaget. Med tanke på sin storlek och att jag utan problem lastar sju pers så sticker den iväg fint. Jag menar man får ju se till vad det är, oavsett XC70 el. 90 så är det inga sportbilar nån av dom. Ska man köra fort ska man inte sitta på andra våningen..punkt!

Ska tillägga att jag har stor erfarenhet av att köra XC70, eftersom det är den bilen vi kör, uteslutande, på jobb. Har några -04or, två 09or och fick igår en 10a med nya 205hk motorn. Så jag har lätt kunnat jämföra de båda, i alla avseende utom förbrukning eftersom vi uteslutande kör diesel på jobb.

Vad det gäller reservdelar så är inte delarna till XC90 hårresande mycket dyrare till 90an än till 70an, beror vilka delar du ska ha och var du kan hitta dom. Jag köpte precis en bakrutetorkarmotor, vanligt fel, och gav 1000 spänn på laga.se som "rullat" 2000mil, funkar perfekt.

Så jag skulle absolut kunna råda dig att köpa en XC90, sen att vissa årsmodeller skulle vara skörare än andra. Ja, så kanske det var precis när dom kom, men det har ju runnit en del vatten under broarna sen dess och de problemen har vid det här laget blottat sig och bör ju vara åtgärdade av tidigare ägare. Se till att bilen är fullständigt dokumenterad, i allt. Det är ingen garanti, men avsevärt bättre än att köpa den papperslös. Min har alla papper sen den köptes ny på bilhall i Leksand, t o m nybilskvittot finns med alla specs. Min kostade ny 2004, 517.000kr och jag köpte den för typ ett halvår sedan för 168.000kr med 13.500 på mätaren och en ägare, spinner som en katt.
Kanske ska nämna ytterliggare till XC90n fördel att 1.25L/mil är ju den förbrukning som blir på det sätt jag och min familj kör. Jag har kört den snålare än så vid en resa till Karlstad. Körde Malmö-Karlstad, då var vi fyra vuxna och två barn i barnstol, takbox och FULLPACKADE men satt ändå utan problem. Då körde jag på farthållare i 110km/h och den drog då i snitt på hela resan 1.10l/mil. Det kan man ju bara inte gnälla om med så stor bensinbil och den lasten. Kan nämna att min bil dessutom har den stora Qpax bågen med tre Hella 3000, för att försämra aerodynamiken ytterliggare

Lycka till med bilköpet.
av Färna
Gandalfi skrev:Jag kör XC90 2.5t -04 sedan ett tag tillbaka, körde V70N 2.4t -01 tidigare. Det bytet ångrar jag inte ett dugg, XC90n går marginellt dyrare. V70n drog, om man tar förbrukning, aldrig under 1.15 blandad körning, för det mesta runt 1.20. Visst man kunde hålla något högre motorvägshastighet runt 130km/h i snitt med den förbrukningen, pluss en del stadskörning. XC90n ligger jag på farthållare runt 110km/h (mätarhastighet) pluss en del stadskörning och ligger konstant på 1.25 enligt bilens färddator. Kollar aldrig exakt genom uträkning när jag tankar, utan nöjer mig med vad färddatorn säger. Men visst kör jag XC90n lite snällare än vad jag gjorde med V70n, absolut. Men hur mycket i tid tjänar du på att köra i 130 kontra 110, ca 2 minuter per mil, max!......har man så jädrans brott i det vardagliga?? Nån gång har ju jag också mer brott än annars och laddar upp XC90n i 140km/h ibland + Man kan ju få alla bilar att sörpla, det är ju bara att ställa sig på gasen, så virvlar det i tanken.
Lastar sååå mycket mer och enklare i XC90n än vad du gör i en XC70 eller V70, garanterat. Att körkomforten skulle vara tråkig håller jag inte heller med om överhuvudtaget. Med tanke på sin storlek och att jag utan problem lastar sju pers så sticker den iväg fint. Jag menar man får ju se till vad det är, oavsett XC70 el. 90 så är det inga sportbilar nån av dom. Ska man köra fort ska man inte sitta på andra våningen..punkt!

Ska tillägga att jag har stor erfarenhet av att köra XC70, eftersom det är den bilen vi kör, uteslutande, på jobb. Har några -04or, två 09or och fick igår en 10a med nya 205hk motorn. Så jag har lätt kunnat jämföra de båda, i alla avseende utom förbrukning eftersom vi uteslutande kör diesel på jobb.

Vad det gäller reservdelar så är inte delarna till XC90 hårresande mycket dyrare till 90an än till 70an, beror vilka delar du ska ha och var du kan hitta dom. Jag köpte precis en bakrutetorkarmotor, vanligt fel, och gav 1000 spänn på laga.se som "rullat" 2000mil, funkar perfekt.

Så jag skulle absolut kunna råda dig att köpa en XC90, sen att vissa årsmodeller skulle vara skörare än andra. Ja, så kanske det var precis när dom kom, men det har ju runnit en del vatten under broarna sen dess och de problemen har vid det här laget blottat sig och bör ju vara åtgärdade av tidigare ägare. Se till att bilen är fullständigt dokumenterad, i allt. Det är ingen garanti, men avsevärt bättre än att köpa den papperslös. Min har alla papper sen den köptes ny på bilhall i Leksand, t o m nybilskvittot finns med alla specs. Min kostade ny 2004, 517.000kr och jag köpte den för typ ett halvår sedan för 168.000kr med 13.500 på mätaren och en ägare, spinner som en katt.
Kanske ska nämna ytterliggare till XC90n fördel att 1.25L/mil är ju den förbrukning som blir på det sätt jag och min familj kör. Jag har kört den snålare än så vid en resa till Karlstad. Körde Malmö-Karlstad, då var vi fyra vuxna och två barn i barnstol, takbox och FULLPACKADE men satt ändå utan problem. Då körde jag på farthållare i 110km/h och den drog då i snitt på hela resan 1.10l/mil. Det kan man ju bara inte gnälla om med så stor bensinbil och den lasten. Kan nämna att min bil dessutom har den stora Qpax bågen med tre Hella 3000, för att försämra aerodynamiken ytterliggare

Lycka till med bilköpet.
Tack så hemskt mycket, ett riktigt bra svar!:D Vi kommer att köpa en XC90 från 03 - 04, ungefär.. :) Dom ligger rätt så bra i prisklass nu.. :)

Jag kollar aldrig heller exakt genom uträkning, känns som om färddatorn inte är ute och cyklar helt.. :)

Jag brukar sällan köra fortare än hastighetsskylten, bara när jag är ensam och det är väldigt få gånger.. :) Dessutom vinner man inte så mycket tid på att gasa mer, och i dessa tider vet man aldrig när man möter en radio- eller civilbil! :)

Håller helt med, ska man köra fort ska man slicka asfalt, varken en kombi eller SUV är tillför att köra fort eller ha en sportbils känsla.. :) Okej, vissa kombis kanske är lite mer sportiga, men det är dock fortfarande en kombi.. :)

Dem flesta bilarna har ju runt 15.000 mil på mätaren idag så de flesta felen borde vara borta och åtgärdade.. Ser inget hinder på att köpa en bil som gått över 15 idag, bara dokumentation finns som du nämner!:) Och då hoppas vi på att kamremmen är bytt!:) När vi köpte våran så hade den gått 5.5XX och det kändes bra, men när det gäller en sådan här bil så får den gärna ha gått ett tag så att man inte åker på några stora kostnader det första man gör.. Men det finns ju måndagsexemplar på alla bilar.. Och vissa är mer benägna att gå sönder än andra, så är det ju bara.. :)

Hur mycket rymmer bagagen när båda sätena bak är uppfälda? Får man in en vagn? Inget stort åbäke!:D

Tack igen för ett mycket bra svar... :) :-)-)
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Färna skrev:Hur mycket rymmer bagagen när båda sätena bak är uppfälda? Får man in en vagn? Inget stort åbäke!:D
Det blir en liten vagn isåfall :D
Skämt åsido, 7-sitsig är det plats för lite matkassar, inte mycket mer.

De enda bilar jag lyckats trycka in 7 pers i + barnvagn och lite till är i Chrysler Voyager och VM Multivan.

Vad det gäller stadskörning är det ungefär en gång om året. Men frun har bara 2 lägen på gaspedalen, tomgång och fullt nertryck känns det som. Så med tanke på det går den snålt.

//
Micke
av Färna
Mikael_0223 skrev:
Färna skrev:Hur mycket rymmer bagagen när båda sätena bak är uppfälda? Får man in en vagn? Inget stort åbäke!:D
Det blir en liten vagn isåfall :D
Skämt åsido, 7-sitsig är det plats för lite matkassar, inte mycket mer.

De enda bilar jag lyckats trycka in 7 pers i + barnvagn och lite till är i Chrysler Voyager och VM Multivan.

Vad det gäller stadskörning är det ungefär en gång om året. Men frun har bara 2 lägen på gaspedalen, tomgång och fullt nertryck känns det som. Så med tanke på det går den snålt.

//
Micke
Hahaha.. :D

Okej, men man kan ha upp sätena enskilt också va, man måste inte ha upp båda?:)

Haha, okej.. Vi får väl se hur mycket den drar! :D
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]