Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jarfa
Tack, Mikamb!

Spjällhuset låter som en trolig orsak. Hur gick det för dig? Kunde du reparera (rengöra) huset eller var du tvungen att köpa en ny?
av mikamb
Jag kör forfarande med problemet pga jag har ingenstans att mecka och det är lite för kallt ute. Det lutar åt en renoverad från volvo dom tar 4300 kr
med programmering packning uppdatering , om du byter den själv. Skulle köpt en ny men volvo säljer inga ?!.
Användarvisningsbild
av wissel
Här finns dom som renoverar på riktigt genom att ta bort släpskor
o ersätter det med elektronik....många har gjort detta o är nöjda....
http://www.atech2.com/
Användarvisningsbild
av wissel
mikamb skrev:Hej wissel. Du säger på renovera på riktigt? menar du att volvos renoverade spjällhus är på ett annat vis. Mvh Mikael
Precis om jag har fattat dom rätt så ersätter dom den usla varianten med en ny usel......länken som jag skickade dig berättar
om att dom ersätter den usla med modernare teknologi. Så jag personligen skulle inte köpa ett Volvorenoverat uselt spjäll för att om 12 000 mil få göra om allt igen. Antingen ett NYTT spjäll på Volvo ÅF med Gul etikett eller renovering enligt länken.
Men samtidigt skulle jag inte byta spjället förrän jag fått fram Felkod, för om det är så mycket strul så FINNS dom,
inget på denna jord kan få ur detta ur min skalle...... :oops: :P
av jarfa
Hej, mikamb o Wissel!

Tack för edra synpunkter. Jag håller med dig Wissel att oftast är elektroniska givare mer tillförlitliga än motsvarande mekaniska. På atech2's hemsida hittade jag en del matnyttig läsning, bl.a. hur man monterar spjällhus och vilka typiska fel dom brukar ha m.m. Jag har även lyft på motorhuven i min bil och studerat spjällhuset utvändigt och konstaterat att den går att skruva isär. Det tänker jag göra innan jag kostar på mig verkstadsbesök. Vad jag inte har kläm på är om något skall kalibreras eller justeras efter att man gjort ingrepp i spjällhuset. Någon som vet???
av mikamb
Det stod också på deras hemsida beroende på vilket nummer som står på spjällhuset. På min så gick det att fota spjällhuset , numret sitter på undersidan.
Användarvisningsbild
av wissel
jarfa skrev:Hej, mikamb o Wissel!

Tack för edra synpunkter. Jag håller med dig Wissel att oftast är elektroniska givare mer tillförlitliga än motsvarande mekaniska. På atech2's hemsida hittade jag en del matnyttig läsning, bl.a. hur man monterar spjällhus och vilka typiska fel dom brukar ha m.m. Jag har även lyft på motorhuven i min bil och studerat spjällhuset utvändigt och konstaterat att den går att skruva isär. Det tänker jag göra innan jag kostar på mig verkstadsbesök. Vad jag inte har kläm på är om något skall kalibreras eller justeras efter att man gjort ingrepp i spjällhuset. Någon som vet???
Beskrivning av parametrar
Spjällägesgivare, potentiometer 1 och 2, värde

Styrenhet gasspjäll (ETM) har två interna spjällägesgivare (potentiometrar). Styrenhet gasspjäll (ETM) beräknar gasspjällets läge med hjälp av de två interna lägesgivarnas (potentiometrarnas) signal. Värdet visar spjällägesgivarens aktuella läge.
Mätområde: 0-100 °.
Ca 5 ° = Spjällägesgivarens läge vid gasspjället stängt.
Ca 85 ° = Spjällägesgivarens läge vid gasspjället fullt öppet.

Spjällenhet begärt läge , värde

Styrenhet motor (ECM) skickar en begäran till styrenhet gasspjäll (ETM) via CAN-nätet om en viss spjällöppning. Värdet visar den begärda spjällöppningen.
Mätområde: 0-100 %.
Ca 0 % = Begäran stängt gasspjäll.
Ca 100 % = Begäran fullt öppet gasspjäll.

Spjälläge, värde

Styrenhet gasspjäll (ETM) utför begäran från styrenhet motor (ECM) om en viss spjällöppning. Värdet visar spjällets aktuella öppning.
Ca 0 % = Stängt gasspjäll.
Ca 100 % = Fullt öppet gasspjäll.

Gaspedal, PWM (via ETM), värde

PWM-signal från gaspedallägesgivaren till styrenhet gasspjäll (ETM) (via styrenhet motor (ECM)). Signalen går sedan på CAN-nätet från styrenhet gasspjäll (ETM) till styrenhet motor (ECM). Värdet visar hur styrenhet gasspjäll (ETM) tolkar gaspedalens position.
Ca 6 % = Gaspedalen helt uppsläppt.
Ca 88 % = Gaspedalen helt nedtryckt.

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]