Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper
Dock står det aldrig på första sidan om något annat bilmärke brinner,kanske en liten artikel i tidningen.
Nja... Skulle väl vilja påstå att Peugeots brinnande småbil uppmärksammats ganska kraftigt. Portad från campingar, portad från färjor m.m.

Inte minns jag det som en liten notis, inte!

Mvh
av Frigge
Nja... Skulle väl vilja påstå att Peugeots brinnande småbil uppmärksammats ganska kraftigt. Portad från campingar, portad från färjor m.m.

Mvh[/quote]

Ja, Peugeot fick mycket uppmärksamhet,problemet där var väl att dom hade ett fel i bilen vilket ledde till dessa skriverier. Dock finns det ju fler bilmärken som även dom brinner utan skriverier. Oftast när det blir en stor sak av en bilbrand är det en Volvo som brinner TROTS att dom inte toppar listan över bilbränder.

/Fredrik
av Jesper
Ja, Peugeot fick mycket uppmärksamhet,problemet där var väl att dom hade ett fel i bilen vilket ledde till dessa skriverier. Dock finns det ju fler bilmärken som även dom brinner utan skriverier. Oftast när det blir en stor sak av en bilbrand är det en Volvo som brinner TROTS att dom inte toppar listan över bilbränder.
Det är sant att andra bilar brinner och det blir bara notiser... Men jag vill minnas att volvo också på 850 serien har en konstruktionsmiss där bränsleledningarna dras på ett olämpligt sätt (var det inte något om insuget monterat ovanför grenröret, men jag kan ha fel.).

Sedan är det väl inte ovanligt med sönderbrända stolar i 850:n, även om det inte resulterat i mer än ett hål.

Sedan verkar det vara den "svenska" journalistikens ådra att skälla ut svenska "produkter", Volvo, Ericsson Idrottsmän som misslyckas i "en" tävling. Det måste helt enkelt finnas minst en obligatorisk 5 poängskurs i ämnet på journalisthögskolan(linjen?)

På samma sätt som svenska biljournalister alltid höjt allt Volvo gjort till skyarna! :D Finns nog en kurs i det ämnet också.
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
NCR skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 13,00.html

Jag tänker på min tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5053

Jag undrar om dessa två saker har ett samband...? :shock:
inte en sportmösa att desa saker har ett samband, så basrmt har du inte bakom instrumentpanelen.
desutom så skulle inte en brinnande instrumentpanel få motorn att stanna & motorrumet att bli övertänt.
om du skulle ha för varmt bakom instrumentpanelen så skulle plasten först smälta.
Vi hadde ne utställnings bil på inommhus med radioläge hela sommaren 05, uten at den bran upp, vista var det varmt om man la handen vid stereon, men ägg gickdet inte kokka på den.
För att ni har testa en sommar på 1 bil, EN bil så kan det inte hända?
Du måste skämta, hur kan du sitta där och påstå nått sådant?
Är det så ni testar saker på en volvo då är det SKRÄMANDE.
Användarvisningsbild
av greeeken
Frigge skrev:Nja... Skulle väl vilja påstå att Peugeots brinnande småbil uppmärksammats ganska kraftigt. Portad från campingar, portad från färjor m.m.

Mvh

Tycker du ddet är konstigt?
Volvo är den mest sålda bilen i Sverige, det är klart det skrivs mkt då.
Bränder förekommer på alla märken, men när det händer på en volvo i SVerige så är det självklart det ska skrivas om det
/Fredrik[/quote]
av Frigge
Hur kan det vara "självklart" att det ska skrivas om det ?
Är det självklart att det ska skrivas upp också ?
Ungefär som när Expressen varnade för att man inte skulle ha barnen i en Volvo pga den ENORMT höga "strålningen".
Sensationsjournalistik skulle jag kalla det,allt handlar om att sälja lösnr.
Varför skrivs det inte ett ord om när en Skoda brinner tex, en bil som till antal ökat drastikt i Sverige ? Enbart för att tidningen inte säljer mer på det troligtvis.

/Fredrik
av Teemu
självklart vill förlagen sälja extra lösnummer i den mån dom bara kan, men faktum återstår att bilar som är mindre än 2 år gamla tar eld och brinner upp. Sedan om det är en volvo eller en trabant skiter jag i då jag tycker att alla bilar borde vara bättre på detta. Man har ju tex kommit ruggigt långt vad beträffar krocksäkerhet och borde kanske kolla lite mer vad man kan göra för att förhindr/begränsa framtida bilbränder. Tycker det är lite lustigt att så pass många verkar gå "i-försvara-Volvo-läge" när det pratas om bilars brister. Volvo har säkerligen minst lika mycket brister som många andra tillverkare och genom att lyfta fram det i bl.a. massmedia kanske vi i framtiden kan få en förklaringlösning. Skulle tex inte massmedia överhuvudtaget uppmärksamma bekymmer/brister med bilar så skulle vi inte ha ens i närheten den klass på våra bilar idag-oavsett märke.
av Frigge
Teemu skrev:självklart vill förlagen sälja extra lösnummer i den mån dom bara kan, men faktum återstår att bilar som är mindre än 2 år gamla tar eld och brinner upp. Sedan om det är en volvo eller en trabant skiter jag i då jag tycker att alla bilar borde vara bättre på detta. Man har ju tex kommit ruggigt långt vad beträffar krocksäkerhet och borde kanske kolla lite mer vad man kan göra för att förhindr/begränsa framtida bilbränder. Tycker det är lite lustigt att så pass många verkar gå "i-försvara-Volvo-läge" när det pratas om bilars brister. Volvo har säkerligen minst lika mycket brister som många andra tillverkare och genom att lyfta fram det i bl.a. massmedia kanske vi i framtiden kan få en förklaringlösning. Skulle tex inte massmedia överhuvudtaget uppmärksamma bekymmer/brister med bilar så skulle vi inte ha ens i närheten den klass på våra bilar idag-oavsett märke.
Jag skulle inget säga om det vore lika mycket skriverier mot andra märken men i dags läget är det ett märke som hängs ut mest.
Självklart borde inte nya bilar brinna men du vet ju inte varför dom brinner,det är ju ingen uppföljning på detta från media.
Oftast beror inte bränder i bilar på bilen som sådan utan pga felaktigt eftermonterad utrustning,inte gjord av Auktoriserad verkstad.
Väldigt många okunniga ger sig på avancerade monteringa av tillbehör hemma vilket kan resultera i en brand. Det finns bilar som brinner pga fabrikationsfel, detta är bilfabrikanterna VÄLDIGT snabba på att återkalla bilarna för åtgärder mot detta.

/Fredrik
av Teemu
eller som volvo själva sade "- Tyvärr är det sådant som händer, säger Christer Gustafsson på Volvo Personvagnar." Tycker inte det låter som att man brydde sig speciellt mycket. Och om du kollar på tex ett annat land som tex Tyskland eller Frankrike lär det inte stå speciellt mycket om brinnande Volvo bilar, men faktum kvarstår att bilar brinner upp. Och det är väl det jag/vi vil ha bort oavsett märke.
av Frigge
Teemu skrev:eller som volvo själva sade "- Tyvärr är det sådant som händer, säger Christer Gustafsson på Volvo Personvagnar." Tycker inte det låter som att man brydde sig speciellt mycket. Och om du kollar på tex ett annat land som tex Tyskland eller Frankrike lär det inte stå speciellt mycket om brinnande Volvo bilar, men faktum kvarstår att bilar brinner upp. Och det är väl det jag/vi vil ha bort oavsett märke.
Volvo bryr sig otroligt mycket om dessa händelser, vet du tex att Volvo har en egen haverikommision som åker på allt som påverkar säkerhet ?
Kan garantera att denna bil analyseras grundligt om vad som orsakade branden. Som du själv säger fast jag skulle säga så här, I Tyskland eller Frankrike skulle aldrig en tidning skriva ner en inhemsk producerad produkt som det görs här i Sverige. Tryckfrihet kallas det visst :roll: .
Det skulle vara en helt annan sak om dom skrev utifrån fakta o inte nyhetssensation, det finns ju ALDRIG en återkoppling till vad det var som hände i verkligheten. Dom skriver vad dom tror sen är det klart. Det kan ju lika gärna vara så att ägaren till bilen förvarat något brännbart i motorrummet som senare tar eld eller monterat x-ljus utan att säkra matarströmmen till relät. Finns MÅNGA tänkbara alternativ till VARFÖR en bil brinner, oavsett bilmärke.

/Fredrik

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]