Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VS60
Zane_73 skrev:
Du har en 170 hästare och jag tror inte det finns någon som betalar ca 4000 för det lilla extra man får till den, med 140 hästare är det däremot stor skillnad på vrid och hk om den är chippad eller inte = lättare att göra omkörningar m.m.
Köper du en 140 hästare så lär du nog sakna vridet och dom hk du har idag.
Så det var det jag tänkte på att allt ligger i detta hk. För min del, räcker mina 170 hk, för om jag chipar den det högsta hk kan man få 188 hk. Så det är inte mening att lägga ut pengar, på 18 hk som kommer att hamna på bra tusentals belopp, men har man 140 hk då är det bästa alternative.
Volvo S 60 – 02 170 hk
Användarvisningsbild
av VS60
Loner skrev:Jag har en 2.4T dvs 200hk lättrycksturbo, och efter chippningen fick jag ett helt annat vridmoment, en omkörning i 90 går lika fort på 3:an som på 5:an. Så en chippning av 2.4T'n gör att motron visar sitt rätta jag, ett himla klipp/ös/drag från 2000 rpm till 4000rpm. precis där man ligger vid normal körning.

/L
Hur mycket har du nu hk? 250 gissar jag?

Volvo S 60 – 02 170 hk
Användarvisningsbild
av Loner
VS60 skrev: Hur mycket har du nu hk? 250 gissar jag?
252 påstås det.. men det är ganska oväsentligt.. det osm är intressant att är att virdmomentet skall ha ökat från 285Nm till 410Nm.

Och det känns verkligen att det är helt annat drag i bilen vid omkörningar.

/L
Användarvisningsbild
av Truls
kez_style skrev:Jag har ppc på min V70 140 hästars och jag rekomenderar dem... fast jag har ju bara haft trimmningen nu i några dagar.... tänkte trimma hos sam innan men blev rekomenderar ppc :)
Hei
Har du automat? Jeg vurdrer ppc på min V70 140 Hk med automat, men skulle gjerne hørt mer om andres erfaringer først.
av Zane_73
Truls skrev:
kez_style skrev:Jag har ppc på min V70 140 hästars och jag rekomenderar dem... fast jag har ju bara haft trimmningen nu i några dagar.... tänkte trimma hos sam innan men blev rekomenderar ppc :)
Hei
Har du automat? Jeg vurdrer ppc på min V70 140 Hk med automat, men skulle gjerne hørt mer om andres erfaringer først.
Bilen blir ungefär desamma som en 170 hk, m.a.o det är inga problem att chippa en 140 hk med automat.
Om jag inte har fel sitter det ju samma låda i både 2,5T och T5.
Användarvisningsbild
av CarMan
om ni är smarta så kollar ni lite på vad volvo själva gör. nu finns en 6 stegs automat låda, men den fans inte förut, så dom första R bilarna (S60 & V70N) som kom med automat hade en styrpning jämfört med dom med manuell lådda, detta på grund utav att lådan inte pallar för vridmomentet.

så tän ker för en gång extra innan ni trimmar för mycke
Användarvisningsbild
av kez_style
Truls skrev:
Hei
Jag har manuell, enlight bsr så sitter det samma manuell växellåda som 2,5T och enligt dem så ska växellådan klara av mer än 188 hk som jag har nu
av Zane_73
CarMan skrev:om ni är smarta så kollar ni lite på vad volvo själva gör. nu finns en 6 stegs automat låda, men den fans inte förut, så dom första R bilarna (S60 & V70N) som kom med automat hade en styrpning jämfört med dom med manuell lådda, detta på grund utav att lådan inte pallar för vridmomentet.

Kan säkert vara en bra ide att kolla upp det om man ska trimma en 2,5T eller en T5, men Truls fråga handlar om en 140hk bil.
Användarvisningsbild
av VS60
CarMan skrev:om ni är smarta så kollar ni lite på vad volvo själva gör. nu finns en 6 stegs automat låda, men den fans inte förut, så dom första R bilarna (S60 & V70N) som kom med automat hade en styrpning jämfört med dom med manuell lådda, detta på grund utav att lådan inte pallar för vridmomentet.

Jag hört också talas om från en taxichauffören som fick byta sin låda pga chipning efter 15.000 mil på sin volvo v70 – 03 tror jag eller 04, men då bilen var disel med aut.låda.

Volvo S 60 – 03 170 hk
Användarvisningsbild
av CarMan
Zane_73 skrev:

Kan säkert vara en bra ide att kolla upp det om man ska trimma en 2,5T eller en T5, men Truls fråga handlar om en 140hk bil.
Jo jag citera hans inlägg, men tråden är gorbers & han hat inte specifiserat vailen motor han har, förutpm cylindervolymen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]