Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Xekich skrev:Bra tankar där mackan! Men det är svårt att hitta en V70 (eller vilken bil som helst) som har 8 år på nacken samt 10000 mil på mätarn utan skavanker, eller så är jag kass på att söka?

Nja, det finns väl ingen större anledning till att köpa just den här V70:n förutom att den är den närmsta inom en radie på närmare 40mil, dålig anledning egentligen men man är inte direkt sugen att köra så långt för att eventuellt köpa en bil..

Anledning till att besiktningen blev gjord "så snabbt" vet jag inte, men det är ju en seriös bilfirma så jag har svårt att förstå varför man "torkar bort felet" så att säga.
Visst kan du köpa en annan bil. Men hade du upptäckt "felet" om det inte varit inskrivet av Bilprovningen. Jag tror att det finns många bilar som står i bilhallarna som kan ha samma fel som inte blivit upptäckt av Bilprovningen eller åtminstone inte är inskrivet i besiktningsprotokollet. Om bilfirman fixar felet och ger dig garanti tror jag nog att du kan handla.
av Mistral
Kan bara tala för mig själv. Skulle aldrig köpa mig ett problem som du verkar få göra med den där bilen.

Ge säljaren ett bud, fixa felet på en firma med kvitto och garanti annars ingen affär. Thats it. Eftersom bilmarknaden har inga direkta klonedykedagar numera så är det köparens tid. Sen finns det massvis med V70 på blocket och har man tid och tålamod kan man finna mycket välskötta exemplar för rätt peng. Själv satt jag 2 månader och dagligen scannade av blocket och jämf bilar, utrustning, mil etc (enbart v70 bilar) tills jag hittade min bil, 100 mil hemifrån. Men det var det värt.

Hur ovanligt är det med en volvo som läcker olja vid bakre vevaxeltätningen? Svar. Inte alls :)
av Xekich
Mistral: Jag förutsätter att det är främre vevaxeltätning som läcker eftersom försäljaren tog så lätt på det och erbjöd sig fixa till det om jag ville.. (klart man vill, eller?)

Priset ligger på 112', vad har ni för synpunkter på det? Vad är ett rimligt bud från min sida?
av dandy
Jag köpte precis en V70N 2,4T -01 13800 mil från en MRF-handlare, gav 85000 för den, bara som jämförelse.
Sommardäck på alufälg, vinterdäck på plåtfälg, fast drag, motorvärmare och takspoiler. Nyservad och nybesiktigad.
Tyvärr var den tom på servoolja efter 2 dagar, så nu står den för reparation hos handlaren igen. Vi får se om de fixar det...

Uppdaterat: Behållaren till servooljan hade spruckit, förmodligen av kylan och sedan hade servopumpen tryckt ut all olja...
Användarvisningsbild
av wissel
Priset ligger aningen högt känns det som faktiskt. Oljeläckage = aldrig i livet.
Ge dom ett bud på 110´ men repad på riktigt då förstås. Med Kvitto även om det
är ett Interntkvitto i firman.
8)
av Xekich
Ja, nu har jag avskrivit den bilen! Har höjt min budget lite efter bra affär med den gamla "häcken" så nu tittar vi på bilar från -05 och uppåt.

När är det kamremsbyte och storservice på V70 modellerna?
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]