Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
Airbag på pass sidan är inte standard på den svenska marknaden, utan
den ligger som ett option när du beställer bilen.
Samma sak med laminerat glas, precis som vissa redan skrivit så gör den airbagen ingen större nytta hur konstigt det än må låta, tror inte heller att Volvo skulle släppa på en sån sak om man inte var väldigt säker på att den inte har nån större funktion, givetvis så måste du alltid använda bältet på pass sidan då.
Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart kollar man väll inan vad som är standard/ingår, mot dom ditaljer som ligger på önskelistan om vad man vill ha i sin bil.

vissa ditaljer går att beställa efteråt, så om det inte gått för långt i produktionen kan man ändra på din beställning.

Volvo har presis som alla andra bilen härdat glas som standard i sidorutorna, därimot kan man väljatill laminerat glas, ett glas som inte fins att välja hoss dom flästa andra biltilverkarna
Användarvisningsbild
av lukke
Tjena

Angående airbagen trodde jag att nyckelavstängningen till den var tillval men att airbagen fanns. Kollade inte så mycket på det när jag beställde men som jag har uppfattat det hela så behövs det ingen airbag och den kommer därför inte att beställas.

Och sidorutorna med laminerat glas som jag trodde var lite av standard på bilar var bara okunnande. Men i framrutan är det ju laminerat glas på nästan alla bilar och då trodde jag att det var det på sidorutorna också..

Tack så hemskt mycket för alla djupgående svar!
Användarvisningsbild
av Brainy
airbagen kan t.om. ställa till med mer skada än nytta om den sitter på passagerarsidan.
Såg på tv eller läste i någon tidning där volvo uttalade sig och de påstod att kudden i sig kunde göra skada och då den inte hjälper på passagerarsidan så finns det ingen vits att ta den risken.

En kompis krockade med ett släp som en bil tappat, inga större skador på bilen men fy satan vad hennes ansikte såg ut efter kudden.

Börjar däremot kupen att tryckas ihop så kan man ju ha nytta av krockkudden på passagerarsidan, därför (tolkar jag det som) t.ex. toyota har krockkuddar för knän och andra "billigare" bilar också trycker in kuddar överallt.

En intressant paralell är när jag krockade med en v40, frontalkrock i 100km/h. Bilen var totalpaj, ingenting helt, och ändå hade kupén knappt tryckts ihop någonting alls. Front och bottenplatta tog hela smällen, passageraren behövde aldrig någon kudde. Vad krockudden på förarsidan gjorde? förhoppningsvis räddade den ett ansikte men den fläkte också upp en vänsterhand som tvingades sys med ett antal stygn.
/Anders
av Sid
Lånar tråden lite, vart sitter "nyckelhålet" för o stänga av airbagen?
Användarvisningsbild
av Loner
Sid skrev:Lånar tråden lite, vart sitter "nyckelhålet" för o stänga av airbagen?
Öppna passagerardörren, den sitter på högra gaveln av instrumentpanelen.

/L
av NCR
Sid skrev:Lånar tråden lite, vart sitter "nyckelhålet" för o stänga av airbagen?
Som Loner säger... (förutsatt att du har en bil med senaste faceliften, annars finns det inget nyckelhål).
av Sid
Aha, har köpt en 03:a o där sitter det airbag på passagerarsidan, men såg inget när ja "kollade" bilen, därav min fråga.
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]