Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör själv med värmaren och har aldrig haft något problem. Läser man instruktionsboken så står där klart och tydligt hur den fungerar. Dessutom har det förklarats längre upp i tråden.

Eftersom datorn känner av yttertemp, motortemp och tid som du vill ha bilen, så kan det givetvis bli olika långa gångtider för värmaren olika dagar. Om du nu har en varm bil den tiden som du ställer in i färddatorn, varför fundera på när värmaren startar? Just nu när det är så här kallt startar min värmare alltid 1h före avresa, och bilen är varm när jag tar den.

Jag använder min värmare mycket, även vid kortare sträckor så sätter jag på den en stund innan. Har aldrig varit med om att batteriet tagit slut även då jag inte kört lika länge som värmaren varit igång (som det står i instruktionsboken). Dock efter julledighetens alla småkörningar var startmotorn lite trött en förmiddag, men bilen gick igång, och det har inte hänt igen. Så har du bara ett bra batteri så ska du inte behöva oroa dig där heller.

Kan tillägga att det aldrig kommer bli en ny bil utan bränslevärmare...
Marbas skrev: Kan tillägga att det aldrig kommer bli en ny bil utan bränslevärmare...
Där håller jag med dig. Jag lät eftermonteren volvo-original bränslevärmare i min s40. Det var inte billigt, men det är den bästa investering jag gjort på bilen. Speciellt när man bor i Norrbotten där värmaren används dagligen under det långa vinterhalvåret.
N0RBERG skrev:
Marbas skrev: Kan tillägga att det aldrig kommer bli en ny bil utan bränslevärmare...
Där håller jag med dig. Jag lät eftermonteren volvo-original bränslevärmare i min s40. Det var inte billigt, men det är den bästa investering jag gjort på bilen. Speciellt när man bor i Norrbotten där värmaren används dagligen under det långa vinterhalvåret.
Hur mycket kostade värmaren och hur mycket gick jobbet på?
Hilsen fra Finland,

Jar var idag till Volvobutiken hemma i Finland och kollade priser för fjärrstart till min värmare i V70 D5 -04.
Hutlösa 588 € (about knappa 6000 SEK) var det man ville ha + AEM grejsmojs.
Nu har jag en bekant som har biltillbehörsbutik så jag for in och kollade med honom om han hade nåt bättre förslag på lager.
Han tipsade om DEFA´s fjärrstart och att denna;
http://wup.defa.com/en/wup_products_controlunits.html
möjligen kan fixas så att man får min Ardic-värmare att starta.
För about 280 €. (2850 SEK)
Dessutom menade han att fjärren är betydligt bättre eftersom det finns fler funktioner till DEFAn.
Nån har som har nån erfarenhet?
Funkar det klipper jag till direkt...!
Vill endast värma motorn och är inte så intresserad av värme i kupe´n.
Vill jag ha värme i kupén är det ju bara att ställa tidsuret...

Annars kör jag ofta bara värmaren ca 20 min för att lite spara på batteriet.
Det räcker gott och väl för att värma motorn.
Ex.
- ska jag starta 08.00 så ställer jag in starttid 08.40 så har den gått ca .20 min då jag kommer ut ;)
Dieselvärmare är super!!!

(det tog även mig ett bra tag att fatta hur den fungerar)

DOCK, har jag inte riktigt fattat ännu om man manuellt ska stänga av värmaren efter att starttiden har passerats och man kör iväg!?! Får ju den lilla gula triangeln och meddelandet att bränslevärmaren är på, som om bilen vill att man stänger av den. Så ni som vet, Ska man stänga av den manuellt eller stänger den av sig själv när den tycker att den fått nog med värme!?! Står ju inte i instruktionsboken hur man ska göra.

Tacksam för svar
Mattias, Östersund
magadog skrev:Dieselvärmare är super!!!

DOCK, har jag inte riktigt fattat ännu om man manuellt ska stänga av värmaren efter att starttiden har passerats och man kör iväg!?! Får ju den lilla gula triangeln och meddelandet att bränslevärmaren är på, som om bilen vill att man stänger av den. Så ni som vet, Ska man stänga av den manuellt eller stänger den av sig själv när den tycker att den fått nog med värme!?! Står ju inte i instruktionsboken hur man ska göra.

Tacksam för svar
Mattias, Östersund
Har du ställt med timer behöver du inte göra någonting. Har du startat med direktstart får du ställa in "av" innan du stannar och stänger av med nyckeln.
magadog skrev:Dieselvärmare är super!!!

Tacksam för svar
Mattias, Östersund
Värmaren kommer stänga av sig vid samma tidpunkt som om du inte startade bilen. Den gula triangeln lyser plus meddelande i färddatorn tills värmaren är avstängd. Du kan givetvis stänga av den själv om du tycker den oranga triangeln är irriterande.

Tänk på att även om du "stänger av" värmaren i ovan beskrivna läge, så kommer värmaren fortfarande gå. Eftersom motorn troligen inte har nått full temperatur, så kommer värmaren att gå tills att motorn är fullvarm, oavsett om du stänger av timern eller ej.
CarMan skrev:man bör köra 30-60 minuter efter hatt ha andvänt värmaren, annats tömmer man tillslut batteriet.
Precis det jag vill mena, å exakt detta har nu hänt. Jag fick ju som bekant lära mig hur värmaren är tänkt att fungera dvs starta efter datorns uträkning mot avresetid och grader ute. 3 ggr fungerade det så att den fick köra hela uträknade gångtiden. Fjärde gången sa de njö.. njö.. njö.. när jag vred på tändningsnyckeln!!! Vill till detta tillägga att syravikt och nivå i batteriet var på grönt efter laddning sist innan värmaren nu gjorde mord på batteriet! Så nu ska jag köpa ett nytt batteri 100ah imorrn och manuellt begränsa värmarns möjligheter att dra ur batteriet varje gång jag använder den. Det tråkiga med nytt batteri är att nuförtiden är de dubbelt så dyra å dubbelt så dåliga... Är ju inge bly kvar i dem längre
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]