Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emdor
AndyXC90 skrev: .

Har följt tråden, där det verkar som du/ni var inne på batteriet. Har också varit inne på detta och provat att testa batteriet. Fick ok resultat. Dessutom har jag provat att ladda upp batteriet, men inte kunnat se att problemet är just batteriet. Har du bytt batteri? Har tankar på att byta mitt ändå, om inte annat för att utesluta batteriet.

Jag har varit i kontakt med Volvos kundsupport centralt och startat ett ärende där, så jag avvaktar väl lite för att se vad de återkommer med för information.
Jag kontrollerade mitt batteri och det var helt ok. Jag laddade upp mitt batteri och det gav ingen skillnad. Om batteriet var dåligt så borde jag få problem på vintern mm mm. Men det får jag aldrig. Dessutom är jag ganska säker på att det inte är batteriet för då borde den bete sig likadant varje gång vilket knappast är fallet. Dessutom så har jag läst om fler här på forumet som har samma problem och bytt batteri utan effekt. Felet ligger någon annanstans. Jag tror att det har något att göra med att motorn "surar" ibland. Jag har varit inne på autochoken då den går igång på för lågt varvtal när problemet visar sig. Men sånt är alltid svårt att kontrollera. Jag har som jag tidigare skrev gett upp detta problemet. Bilen får dumma sig för det är inte värt mer pengar att leta efter ett fel som är så svårt att finna. Du får gärna skriva här sen när du får ett svar från Volvo. Hänvisade du dem till detta forum och tråd?
av AndyXC90
emdor skrev: Jag kontrollerade mitt batteri och det var helt ok. Jag laddade upp mitt batteri och det gav ingen skillnad. Om batteriet var dåligt så borde jag få problem på vintern mm mm. Men det får jag aldrig. Dessutom är jag ganska säker på att det inte är batteriet för då borde den bete sig likadant varje gång vilket knappast är fallet. Dessutom så har jag läst om fler här på forumet som har samma problem och bytt batteri utan effekt. Felet ligger någon annanstans. Jag tror att det har något att göra med att motorn "surar" ibland. Jag har varit inne på autochoken då den går igång på för lågt varvtal när problemet visar sig. Men sånt är alltid svårt att kontrollera. Jag har som jag tidigare skrev gett upp detta problemet. Bilen får dumma sig för det är inte värt mer pengar att leta efter ett fel som är så svårt att finna. Du får gärna skriva här sen när du får ett svar från Volvo. Hänvisade du dem till detta forum och tråd?
Jag har tidigare också laddat upp mitt batteri och inte märkt något förbättrat resultat. Nu har mitt batteri påvisat tendens till att vara dåligt (klassiskt beteende vid start med dåligt batteri) så jag har ersatt det med ett nytt.
Ännu har missljudet och startsvårigheterna inte visat sig igen efter bytet och bilen känns märkbart piggare vid start.
Men än så länge har jag bara startat ett 20-tal gånger sedan bytet, men med tanke på att jag tidigare fick symptom oftare än så är jag hoppfull.
I så fall kan det vara så att det finns "skräp" i batteriet som ibland ställer till med extra bekymmer vid start?
Jag kommer studera detta vidare och återkommer med status i forumet
Användarvisningsbild
av Jakris
Hej

Någon som har lyckats ännu? Jag har i alla fall fortfarande har kvar startproblemen.

Bakgrund:
"Min XC902,5T-04 har ibland startproblem, speciellt i fuktigt eller kallt klimat. Det började för några år sedan någon enstaka gång, men just nu händer det nästan varje dag.
Det låter som att den "misständer" på en eller flera cylindrar under startsekvensen och ibland måste jag köra startmotorn i över 5 sekunder innan den äntligen går igång.
När den väl startat går motorn perfekt, utan några som helst motorstörningar. Alltid något att glädjas åt

Jag har försökt att gå logiskt tillväga:
-Bilia har kollat men ej hittat några felkoder
-Tändstiftbyte; ingen förbättring
-Luftfilterbyte; ingen förbättring (ej heller väntat)
-Nytt högenergibatteri installerat; ingen förbättring
-Bytt alla spridare till nya; ingen förbättring
-Väntar tills bränslepumpen fått upp trycket innan start; ingen förbättring"

Före Jul eliminerade jag ytterligare en tänkbar felkälla:
-Bytt alla tändspolarna till nya; ingen förbättring

Efter alla dessa misslyckanden har i alla fall antalet möjliga grundorsaker reducerats rejält.

Ledtrådar:
-"Misständningen" uppstår bara medan startmotorn går, utan den minsta misständning när motorn väl startat.
-Batteriet är nytt högkapacitet, och startmotorn har bra "snurr", så batterikapaciteten är OK och det är inga kontaktproblem batteri-->startmotor.

Det lutar nu åt att det den höga strömstyrkan till startmotorn i sig är "boven" som utlöser "misständningen".
Kanske jordfel eller kontaktproblem i samband med motorstyrningen utlöser fel tändtillfälle, när hög ström går via chassit?
Eller kanske magnetfältet runt +kabeln (som är allra störst just när startmotorn går) stör elektroniken (jag har batteriet bak)?

Är det någon som har kläm på var alla jordpunkter och kontaktstycken sitter i våra bilar?
Användarvisningsbild
av isak
har du tittat på vevaxelgivaren, som jag skrev om tidigare, även givaren på kamaxeln, kan vara defekt. de två sammarbetar! inte säkert de syns syns vid avläsning.
isak
Användarvisningsbild
av Jakris
Låter osannolikt att de skulle påverka enbart medan startmotorn drar ström, men jag skall kolla för säkerhets skull.
Exakt var sitter vevaxelgivaren? Det är inte så lätt att komma åt nere vid vevaxeln så jag skulle uppskatta bilder.
jakris
Användarvisningsbild
av isak
bakändan på motorn rakt uppifrån i ett uttag i växelådans kåpa.
kammaxelgivaren sitter i bakändan på avgaskammen.
isak
av AndyXC90
Jag har sedan bytet till ett nytt påkostat batteri med extra hög startström inte haft startsvårighet överhuvudtaget. Detta sedan den 22/12. Problemet har tidigare visat sig nästan varje dag.
Var helt inne på att det har att göra med att det krävs rejält med startström för att startmotorn skall kunna dra igång bilen korrekt, men vad händer idag? Jo, bilen visar samma startproblem igen!!!
Det som fått mina misstankar åt annat håll är att det är jag som kört bilen under hela julen förutom just idag när sambon för första gången sedan batteribytet skall starta bilen - då uppstår problemet!
Kan det vara nycklarna?
Sagt och gjort jag går ut och startar bilen med hennes nyckel - startproblem.
Går ut larmar på bilen, väntar tills den går ner i låsläge efter ca 30s.
Låser upp och startar med min nyckel - inget problem. Kanske för att jag nyss startade bilen?
Samma procedur igen, med låsning.
Låser upp och startar med hennes nyckel - startproblem.
Mycket intressant, detta skall jag fortsätta att utforska - kanske lösningen?
Kan inte se att emdor (som gjort så många åtgärder) har åtgärdat något med detta?
av Psyko
AndyXC90 skrev: Kan det vara nycklarna?
Sagt och gjort jag går ut och startar bilen med hennes nyckel - startproblem.
Går ut larmar på bilen, väntar tills den går ner i låsläge efter ca 30s.
Låser upp och startar med min nyckel - inget problem. Kanske för att jag nyss startade bilen?
Samma procedur igen, med låsning.
Låser upp och startar med hennes nyckel - startproblem.
Mycket intressant, detta skall jag fortsätta att utforska - kanske lösningen?
Väldigt ologiskt att det skulle vara nyckeln som gör problemet.
Är det problems med nycklarna kommer det upp "el startspärr" i färddatorn och
startmotorn går inte alls.

Tyvärr kan jag inte tipsa om något annat som gör symptomet heller då jag
inte alls känner igen det.
av AndyXC90
Psyko skrev: Väldigt ologiskt att det skulle vara nyckeln som gör problemet.
Är det problems med nycklarna kommer det upp "el startspärr" i färddatorn och
startmotorn går inte alls.
Har fått det meddelandet vid ett tidigare tillfälle. Då gnuggade jag på startmotorn ca 5s när meddelandet visades.
Vred då av tändningen så jag vet inte om den slutade att dra på startmotorn vid det meddelandet.
Åtgärdades med ny mjukvara då det fanns en fix för denna felkod.
Men min mekaniker på Volvo sa att det på XC90 är en startspärr av typen som spärrar tändningen och inte startmotorn.
Därför kanske det skulle kunna vara något glapp i överföringen (kanske i antennringen) som ibland orsakar problemet.

För övrigt så startade bilen igår utan problem med bägge nycklarna, så riktigt så enkelt är det nog inte att ena nyckeln orsakar problemet. Om det inte kan vara något glapp i nyckeln vill säga.
av sundlof
jag har oxå detta problemet att bilen är svårstartad ibland, är som en gammal förgasare som man glömt dra ut choken på. Startmotorn tuggar och motorn håller på att dö och till slut tänder den. Ibland får varvräknare spelet under start och sticker upp till 4000 varv innan motorn har tänt.

Idag när jag skulle åka hem från jobbet så var den på sitt sämsta humör. Körde startmotorn säkert 10-15 sec innan den gick igång, fick då felmeddelande "motorprestanda nersatt" åkte direkt upp till volvo som läste ut en felkod på pulsgivare. Haft inne den i aug för samma problem plus att den dog efter 1 sec ibland. Då var det startspärren som gav felkod. Bytte startspärring och då försvann problemt med att den dog.

Ska få prisuppgift imorgon fredag var det kostar. Hoppas detta är vad som påverkar segheten i starten.

Patrik
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 27
Trasig kylardränering

Byter kamrem och pump, fick litet läckage eft[…]

Dra lite lagom så det sitter fast och ser ve[…]

Hastighetsspärren har inget med hastighets[…]

Kamaxellägesställare