Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
J.F.S skrev:Servar själv och är nöjd med mekanikern. Han vill dock ha lite mycket rast tycker jag. Ska ta upp det nästa gång det är dags för service! :P

Lämnar iväg bilen om det är jobb jag känner mig osäker på eller inte har rätt verktyg. Det blir den lokala Volvoverkstaden som får ordna. Nu har det inte varit något som de behövt fixa men jag har varit i kontakt med reservdelsavdelningen ett stort antal gånger och de är både trevliga och hjälpsamma. Det blir ett besök hos verkstaden snart då ett hjullager har börjat höra av sig.

Vilken lag mekaniker. Klaga klaga klaga på honom
Användarvisningsbild
av Scania
Jag lämnar min bil hos Bilia i Lund. Har "personlig" mekaniker och är helnöjd. De bjuder på kaffe och fralla under väntetiden... :lol: . Tycker de är snabba, tillmötesgående och med trevligt bemötande. Men det är klart, billigt är det ju inte... :(
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja jag är nöjd med "min" Volvoverkstad, Skobes i Flen. Det är den tredje bilen som de får förmånen att serva åt mig. Visserligen har det inte blivit någon service på min nuvarande, men leveransservice var perfekt. Innan dess var Bilia Tumba (ex Ernst Nilsson ex Nils Arvidsson) "min" verkstad. Den använde jag mig av åren 1971-2005. De servade även mina taxibilar under min "Taxiägartid". Även de utförde jobbet till belåtenhet, oftast.
av Gandalfi
Har precis som andra också slutat att lämna in på aukt. Volvoverkstad. Vad skulle fördelarna vara?? Det är inte låååångt bättre delar bara för att det står Volvo på dem, däremot dyrare. Dessutom så tycker jag i alla fall att själva servicen, alltså inte den faktiska servicen. Utan de där små enkla och inte särskilt tidsödande åtgärderna som aldrig utförs på större verkstäder. T ex lämnade in V70 för att bromsarna vibrerade och nöp dåligt, fick reda på av Volvo att beläggen var slitna och behövdes bytas.

Sagt och gjort, lämnade in fick tillbaka betalade rätt så mycket pengar om man ser till vad bara beläggen kostade. Kör hem och bromsar, vibrerar???
Vänder kör tillbaka och får till svar att då får vi ta in den och göra en större kontroll, för då kan det vara något annat, skivorna som slagit sig etc etc. Surna till, och tog bilen dit jag brukar köra vår andra bil, en liten no name verkstad med en mycket kunnig och duktig mek. Beskrev problemet, och han sa direkt, rengjorde dom anläggningsytorna i oket där beläggen ska glida? Jag ryckte på axlarna, för hur ska jag veta det. Så han hissde upp bilen och plockade ner ena oket fram och småskrattade, "vad betalade du för detta?"
Då hade Volvo endast ryckt ut de gamla beläggen och tryckt i nya och monterat ihop, så min mek tog ut beläggen, borstade ytorna, skrapade med en kniv för att mekaniskt få bort alla beläggningar satte dit lite kopparpasta, och vips bromsar den som ny.

Kunde inte en auktoriserad verkstad som Volvo lagt de tio minutrarna på var sida för att göra det, det är ju jag som betalar timpengen ändå?? Nä det blir inte mer Volvo aukt. verkstad med mina bilar. Har hört andra efter detta som har haft liknande upplevelser med Volvo.

Sen kan jag inte fatta hur Volvo, trots bilkristider, håller samma höga priser på servicar. 12.000mila service med nice price 4.900kr om det skulle ingå nån slags slitagekontroll......
Gjorde exakt samma service hos min mekare för 2500kr, och handlar sina saker på mekonomen. Och han har dator som han kopplar upp på och kollar felkoder, samt kan se exkat vad som ska göras i serviceväg på respektive bil, modell och antal mil.

Nä valet är enkelt för mig.
Användarvisningsbild
av SvenB
Gandalfi skrev:Har precis som andra också slutat att lämna in på aukt. Volvoverkstad. Vad skulle fördelarna vara?? Det är inte låååångt bättre delar bara för att det står Volvo på dem, däremot dyrare. Dessutom så tycker jag i alla fall att själva servicen, alltså inte den faktiska servicen. Utan de där små enkla och inte särskilt tidsödande åtgärderna som aldrig utförs på större verkstäder. T ex lämnade in V70 för att bromsarna vibrerade och nöp dåligt, fick reda på av Volvo att beläggen var slitna och behövdes bytas.

Sagt och gjort, lämnade in fick tillbaka betalade rätt så mycket pengar om man ser till vad bara beläggen kostade. Kör hem och bromsar, vibrerar???
Vänder kör tillbaka och får till svar att då får vi ta in den och göra en större kontroll, för då kan det vara något annat, skivorna som slagit sig etc etc. Surna till, och tog bilen dit jag brukar köra vår andra bil, en liten no name verkstad med en mycket kunnig och duktig mek. Beskrev problemet, och han sa direkt, rengjorde dom anläggningsytorna i oket där beläggen ska glida? Jag ryckte på axlarna, för hur ska jag veta det. Så han hissde upp bilen och plockade ner ena oket fram och småskrattade, "vad betalade du för detta?"
Då hade Volvo endast ryckt ut de gamla beläggen och tryckt i nya och monterat ihop, så min mek tog ut beläggen, borstade ytorna, skrapade med en kniv för att mekaniskt få bort alla beläggningar satte dit lite kopparpasta, och vips bromsar den som ny.

Kunde inte en auktoriserad verkstad som Volvo lagt de tio minutrarna på var sida för att göra det, det är ju jag som betalar timpengen ändå?? Nä det blir inte mer Volvo aukt. verkstad med mina bilar. Har hört andra efter detta som har haft liknande upplevelser med Volvo.

Sen kan jag inte fatta hur Volvo, trots bilkristider, håller samma höga priser på servicar. 12.000mila service med nice price 4.900kr om det skulle ingå nån slags slitagekontroll......
Gjorde exakt samma service hos min mekare för 2500kr, och handlar sina saker på mekonomen. Och han har dator som han kopplar upp på och kollar felkoder, samt kan se exkat vad som ska göras i serviceväg på respektive bil, modell och antal mil.

Jag tror att man, om man är intresserad, måste ta sig tid att ta upp detta med en "felande" verkstad. Det är inte säkert att det är dj**la verkstad utan dj**la mek som slarvar. Om inte ledningen får reda på sådant blir det inte någon förändring och meken går kvar och gör halva jobben.
av Gandalfi
KKR skrev:
Gandalfi skrev:Har precis som andra också slutat att lämna in på aukt. Volvoverkstad. Vad skulle fördelarna vara?? Det är inte låååångt bättre delar bara för att det står Volvo på dem, däremot dyrare. Dessutom så tycker jag i alla fall att själva servicen, alltså inte den faktiska servicen. Utan de där små enkla och inte särskilt tidsödande åtgärderna som aldrig utförs på större verkstäder. T ex lämnade in V70 för att bromsarna vibrerade och nöp dåligt, fick reda på av Volvo att beläggen var slitna och behövdes bytas.

Jag tror att man, om man är intresserad, måste ta sig tid att ta upp detta med en "felande" verkstad. Det är inte säkert att det är dj**la verkstad utan dj**la mek som slarvar. Om inte ledningen får reda på sådant blir det inte någon förändring och meken går kvar och gör halva jobben.

Det är säkert så som du säger, men ska man behöva hålla på så?? Lämnar man till aukt. verkstad så förväntar jag mig inget annat än perfektion, i allt. Har Volvo så dålig internkontroll att deras mekare ens tillåts att utföra så dåliga jobb så är ju bara det anledning att inte köra dit fler gånger. Man kan ju inte behöva dubbelkolla att jobbet verkligen blev utfört när man hämtar på märkesverkstad? Vad är nästa steg då? Ska man plocka ut och riva växellådan som man nyss hade inne på reparation för att kolla att den verkligen blev åtgärdad. Nä märkesverkstad för mig, var innan i alla fall, något som borgade för hög kvalitet, den bästa man kunde få för pengar. Nu vet jag bättre.
av Gandalfi
greeeken skrev:Måste bara fråga vad gjorde din mek på 12000 mils service? vad byttes?
Han bytade olja, oljefilter, luftfilter, fläktrem, stift, bromsvätska, kontrollerade bromsarna runt om även handbromsen. Gick över länkarmar, bussningar och kollade efter glapp eller slitage, kollade så att den inte var blöt under någonstans.
Bytade en trasig lampa, samt kontrollerade torkarblad och spolarfunktion.

Det är vad jag kan jag läsa mig till i serviceprotokollet, sen vet jag att han när han kollar när han ändå är under bilen att avgassytemet hänger ok, däckens kondition och att annat inget så att säga sticker ut. Han är väldigt noggrann i sitt arbete.
Ser nu också att det var inte exakt 2.500kr som jag skrev utan, jag kom bara ihåg att det var runt den summan. Utan jag betalade 2.780kr om nu rätt ska vara rätt :D
av Daddan
Nöjd med Upplands Motor i Akalla. Alltid korrekt utförda jobb med bra resultat, påpekar jag något rättar de direkt till detta. Alla kan missa men de tar på sig detta utan knorr.

Missnöjd med samtliga Bilia jag provat. För mycket att skriva om, men jag kommer aldrig någonsin åka till en av deras anläggningar igen (Haga Norra, Nacka, Segeltorp, Vällingby/Vinsta). Möjligen den i Alvik, har hört bra omdömen om dem men de är en ren serviceverkstad.

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]