Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle börja med att byta termostaten, en hundring är billigt för att få bort en felkälla.
"- motorfläkten gått på fullvarv efter att jag stängt av motorn, trots att temeraturmätaren stod på 1/4.
Termostaten ?
- Väntade några minuter, slog på tändningen, tempmätaren på 1/4, fläkten fortsätter för fullt
- startade motorn. Då visar helt plösligt temperaturmätaren på rött.
- Stannar motorn. Då stannar fläkten.
- Slår på tändningen tempen 1/4. Fläkten stilla"

Du borde ha en del felkoder, har dom läst av din bil, Felkoderna skall du be att få med dig, dom är dina du har betalt för dessa.
Det låter också som ett glapp någonstans.....jordfel eller motsvarande, allt ifrån batterikablarna till någon övrig jordkabel.
Har du mätt batteriet när det är dött, hur många volt finns det då ?
Vidare så kan ju EEC panelen och DIM vara på G. Felkoder i så fall....
När inte detta dyker upp fungerar bilen då felfritt, typ, Farthållare, AC automatiken, ABS osv ?
Har du ingen kompis med PPC läsare i närheten ?
Freddie
av suk215
jag gissar starkt på termotemp-givaren ... sitter i termostathuset och går 2 kablar ifrån deen ..... en skarv kanske runt 15-20 cm från termostathuset .... då kan kylfläkt på tuppjuck samt visa fel signaler i tempgivaren och så vidare , vilken årsmodell har du ??????

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

byter givaren ....... lägger av plus-polen nån timme från batteriet så får du se om det hjälper.... kan ju inte svära på detta nu , men denna givare styr ju b.l.a kylfläkten i bilen s front o.s.v
av suk215
suk215 skrev:jag gissar starkt på termotemp-givaren ... sitter i termostathuset och går 2 kablar ifrån deen ..... en skarv kanske runt 15-20 cm från termostathuset .... då kan kylfläkt på tuppjuck samt visa fel signaler i tempgivaren och så vidare , vilken årsmodell har du ??????

byter givaren ....... lägger av plus-polen nån timme från batteriet så får du se om det hjälper.... kan ju inte svära på detta nu , men denna givare styr ju b.l.a kylfläkten i bilen s front o.s.v

hadde en kompis som råkade ut för snarlikt problem ...
av Tartryffel
thureb skrev:
Tartryffel skrev:Årsmodell på bilen?
´2000 uttagen i nov 99
Då har du gamla utförandet där man kan byta bara termostaten. Gör det när du byter givaren, 150 kr nånting och termostaten är en förbrukningsvara, så den ger sig med tiden ändå.
av thureb
wissel skrev:Jag skulle börja med att byta termostaten, en hundring är billigt för att få bort en felkälla.
"- motorfläkten gått på fullvarv efter att jag stängt av motorn, trots att temeraturmätaren stod på 1/4.
Termostaten ? [/qote]
Låter klokt
.....
Du borde ha en del felkoder, har dom läst av din bil, Felkoderna skall du be att få med dig, dom är dina du har betalt för dessa.
inga felkoder vid senaste besök
Det låter också som ett glapp någonstans.....jordfel eller motsvarande, allt ifrån batterikablarna till någon övrig jordkabel.
håller med se tipset termogivaen
Har du mätt batteriet när det är dött, hur många volt finns det då ?
När jag mätte senast (då bilen inte startade och klockan nollställdes - innan "efterfunktionen" på kupefläkten togs bort) var spänningen 11,7 volt
Vidare så kan ju EEC panelen och DIM vara på G. Felkoder i så fall....
När inte detta dyker upp fungerar bilen då felfritt, typ, Farthållare, AC automatiken, ABS osv ?
Så vitt jag vet - ja
Har du ingen kompis med PPC läsare i närheten ?
tyvärr.

Stort tack så här långt Freddie och alla andra.
På väg från verkstaden idag fick jag plötsligt ett larm. Hög motortemperatur, stanna omedelbart. tempvisaren på rött.
Stannade och slog av motorn. Fläkten kör för fullt. Slog av tändningen. Startade efter 5 min och då var temperaturen <1/4.
av hansjkpg
På väg från verkstaden idag fick jag plötsligt ett larm. Hög motortemperatur, stanna omedelbart. tempvisaren på rött.
Stannade och slog av motorn. Fläkten kör för fullt. Slog av tändningen. Startade efter 5 min och då var temperaturen <1/4.[/quote]

Glöm inte kolla kylvätskenivån.
av suk215
hansjkpg skrev:På väg från verkstaden idag fick jag plötsligt ett larm. Hög motortemperatur, stanna omedelbart. tempvisaren på rött.
Stannade och slog av motorn. Fläkten kör för fullt. Slog av tändningen. Startade efter 5 min och då var temperaturen <1/4.
Glöm inte kolla kylvätskenivån.[/quote]

jag tror fortfarande på thermotempgivaren eller vad den heter, förrutsatt att du har kylvätska på bilen.....

köp ny termostat samt givaren som sitter i termostathuset...........
av thureb
kylvätskenivån är OK. Vi byter termostat, givaren och kollar glapp på fredag morgon. Återkommer med resultatet. Alla som bidragit. Stort tack.

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]