Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dr mugg
Tyvärr var det inte bränslepumpen.... Så mystiken tätnar. Frågan är när man skall backa ur. När är det bättre att installera en el-vämare och skita i bensinaren? Är säkerligen uppe i den kostnaden redan bara på felsökning....
Användarvisningsbild
av CarMan
dr mugg skrev:Tyvärr var det inte bränslepumpen.... Så mystiken tätnar. Frågan är när man skall backa ur. När är det bättre att installera en el-vämare och skita i bensinaren? Är säkerligen uppe i den kostnaden redan bara på felsökning....
har du alltså bytt bränslepumpen nu?

jag kan inte felsöka utan att titta på pumpens drift tilstånd via VIDA, samtidigt som jag lysnar på den.

desutom är det altid skol att kolla i den också.

Går den aldrig längre än en sekund?
säter den inga felkoder?
går bränslepumpen länge innan den tänder?
om man kör endast bränslepumpen via vida & samtidigt har kopplat in bränslemunstycket löst, hur ser då strålen ut?
är fläkt & vingar i brännaren odefekta?
av dr mugg
Tur jag inte satte emot.... Visst strulade bränslepumpen... Tog ett tag för verkstan att komma på det.

Imponerad av kunskapen... Nästan Saidaklass...
Användarvisningsbild
av CarMan
dr mugg skrev:Tur jag inte satte emot.... Visst strulade bränslepumpen... Tog ett tag för verkstan att komma på det.

Imponerad av kunskapen... Nästan Saidaklass...
det kallas erfarenhet.
Ock det är detta som är svårt att ta betalt för.
en kund betalar "gladerligt" för en avanserad felsökning där man efter att ha mätt & testat alt i flera timmar komer fram till ett vist fel.
mn om jag lysnar på hur värmaren arbetar & utefrån detta direkt bara gör en mätning & på så sätt hitar felet så vill ju inte kunden betala specielt mycke för denna felsökning. feflena var ju dom samma & min erfarenhet har jag ju lärtmig på andra felsökningar

man kör ju lite ge o ta. om man felsöker på en värmare i 4 timmar så kanske man bara tar betalt för 1,5 timmar om det var ett "enkelt" fel med facit i handen.
nästa gång så tar samma felsökning 1 timme & även då tar man betalt för 1,5 timmar.

allt bara för att kunden inte ska få betala en massa i onödan då det är en okunnig mekaniker som felsöker.
Användarvisningsbild
av Mr Skidmark
CarMan

Har fått problem med min dieselvärmare, sista gången den gick kände jag lite lukt av oförbränd diesel, efter det gick den inte alls. Går bara över i av-läge direkt efter man försökt starta den, har köpt en liten "plåtskovel" ser ut som en liten fläkt som sitter på en rund plåthylsa. Du vet säkert vad det är, dom trodde på Volvo att det är den som är trasig. Har du några tips på hur man byter den? Har ingen aning om var i värmaren den sitter, har ej rivit värmaren ännu.

Tacksam för tips

Steve
Användarvisningsbild
av CarMan
Med den beskrivningen så törs jag inte gissa alls.
din värmare har 3 mislyckade startförsök & måsta låsas upp.
skoveln du köppte sitter inne i värmeren, så du måste ta bort värmaren från bilen & plockaisär hela värmaren.
Användarvisningsbild
av Snyggve
CarMan skrev:
zenobia skrev:Två tips...

1. Kolla så att vattenpumpen fungarar.
2. Enligt uppgift kan det också vara en mutter som håller ett litet skovelhjul som lossat.
skovelhjulet lossnad bara på en begränsad serie på dieslarna modell år 04

Hallå där!
Jag har har en XC70 D5 -04 och har samma symptom som beskrivs högst upp i denna tråd. Den blinkar några gånger på "På" innan den sätts till "Av" igen.
Kan det vara muttern? Hur kommer jag åt muttern? Exakt var sitter den? Förmodligen måste den ändå in på verkstad och låsas upp så då kanske dom kan kolla det.
Vad tror ni? Någon som haft detta problem nyss?
Tacksam för svar
av Marbas
Tror nog på att en felsökning av volvo. Hade samma symptom på min värmare två gånger, första gången var den en mutter / skruv som inte sattfast, andra gången var det cirkulationspumpen. Vad jag menar är att det kan i princip vara vad som helst med värmaren eftersom den inte startar alls... Alltså, låt Volvo göra en felsökning.
Användarvisningsbild
av Snyggve
Marbas skrev:Tror nog på att en felsökning av volvo. Hade samma symptom på min värmare två gånger, första gången var den en mutter / skruv som inte sattfast, andra gången var det cirkulationspumpen. Vad jag menar är att det kan i princip vara vad som helst med värmaren eftersom den inte startar alls... Alltså, låt Volvo göra en felsökning.
Vad fick du betala för dessa reparationerna + felsökning? Kommer du ihåg det?
av Marbas
Snyggve skrev:
Marbas skrev:Tror nog på att en felsökning av volvo. Hade samma symptom på min värmare två gånger, första gången var den en mutter / skruv som inte sattfast, andra gången var det cirkulationspumpen. Vad jag menar är att det kan i princip vara vad som helst med värmaren eftersom den inte startar alls... Alltså, låt Volvo göra en felsökning.
Vad fick du betala för dessa reparationerna + felsökning? Kommer du ihåg det?

Ingenting eftersom det gick på garantin (eller vad det heter när man köpt en begagnad bil då leverantören lagar fel som fanns på bilen vid köpet...).

Felsökningen är väl kanske inte så dyr om dem bara kollar felkoder (om det är så enkelt). Men eventuell reparation kostar nog någon tusenlapp plus material då man behöver ta bort främre stötfångaren (om jag fattat det hela rätt).

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]