Moderator: Moderatorer
perjak skrev:Jag upplever samma problem med min D5:a. Färddatorn visar dryga dl för lite i medelförbrukning. Jag har jämfört mot distans/tankade liter både över 150mil ren landsväg och ca 200mil blandad körning.ja det är ju ganska enkelt,om du orkade läsa användarmanualen.
När jag frågade om detta på verkstaden fick jag ett svävande svar om att den inte är så exakt utan kan visa lite fel... Konstigt tycker jag. Min förra bil var en Audi och den klarade av att räkna rätt på +- 2 mil över en sträcka på 130 mil och det torde ju vara samma beräkningsalgortim.
Efter att ha läst här ska jag nog ta en ny tur till verkstaden och driva ärendet lite hårdare.
A80TD skrev:Det verkar mest vara D5:or som har tokiga förbrukningssiffror. En bekant som också har en D5 -02 har precis samma felvisning: 1.1 dl/mil mindre än verklig förbrukning.Min D5a verkar visa exakt om man inte håller på och kallstartar! Vid varje kallstart (under +8 C) så går ju dieselvärmaren igång av sig själv och det gör att färddatorn visar helt fel.
Jag ska ta upp det med verkstaden igen. När det finns äldre och billigare bilar som räknar exakt rätt på hur många liter som är förbrukade/finns kvar, så kan man begära att det ska fungera bättre än så här. Det går ju att programmera om lite av varje i de här bilarna - stolvärme, backspegeltoning m.m. så varför inte färddatorn?
Hellrider skrev:perjak skrev:Jag upplever samma problem med min D5:a. Färddatorn visar dryga dl för lite i medelförbrukning. Jag har jämfört mot distans/tankade liter både över 150mil ren landsväg och ca 200mil blandad körning.ja det är ju ganska enkelt,om du orkade läsa användarmanualen.
När jag frågade om detta på verkstaden fick jag ett svävande svar om att den inte är så exakt utan kan visa lite fel... Konstigt tycker jag. Min förra bil var en Audi och den klarade av att räkna rätt på +- 2 mil över en sträcka på 130 mil och det torde ju vara samma beräkningsalgortim.
Efter att ha läst här ska jag nog ta en ny tur till verkstaden och driva ärendet lite hårdare.
du har ju en dieselvärmare som startar varje gång bilen är kall,och den räknar inte färddatorn med,så ett hett tips,börja läs era manualer å ta inte upp verkstadens dyra tid
haxpet skrev:När jag har varit ute och kört och kört förbi en sån där hastighetstavla, en tavla som visar vilken hastighet du håller, så har den visat att jag kört 96 och jag har haft mätaren ganska exakt på 100. Det här blir ju en felvisning på 4%. Speglar det här av sej på färddatorn också. Kommer den också att kunna visa 4% fel?Både ja och nej. Hastighetsmätaren är ju ett kapitel för sig då den kalibreras så den alltid visar för mycket för att man inte ska råka åka för fort utan att veta om det.
Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]
@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]