Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ericsson
Blev förvånad över hur "rätt" färddatorn visade vid senaste tankningen; 0.97 enligt datorn och 0.97 enligt pump och trip.
av angrah
Det måste väl ha å göra med när man släpper gasen. För då står det 0.0L/100Km. Men då suger den ju självklart bensin fortfarande eftersom motorn är igång. Har ingen kunskap men det verkar som om färddatorn känner av trycket på gaspedalen endast.
Användarvisningsbild
av greeeken
Frågade faktist detta på bilia å då fick ja förklarat att den räknar när man trycker på gasen.
av Hellrider
perjak skrev:Jag upplever samma problem med min D5:a. Färddatorn visar dryga dl för lite i medelförbrukning. Jag har jämfört mot distans/tankade liter både över 150mil ren landsväg och ca 200mil blandad körning.

När jag frågade om detta på verkstaden fick jag ett svävande svar om att den inte är så exakt utan kan visa lite fel... Konstigt tycker jag. Min förra bil var en Audi och den klarade av att räkna rätt på +- 2 mil över en sträcka på 130 mil och det torde ju vara samma beräkningsalgortim.

Efter att ha läst här ska jag nog ta en ny tur till verkstaden och driva ärendet lite hårdare.
ja det är ju ganska enkelt,om du orkade läsa användarmanualen.
du har ju en dieselvärmare som startar varje gång bilen är kall,och den räknar inte färddatorn med,så ett hett tips,börja läs era manualer å ta inte upp verkstadens dyra tid
Användarvisningsbild
av A80TD
Det verkar mest vara D5:or som har tokiga förbrukningssiffror. En bekant som också har en D5 -02 har precis samma felvisning: 1.1 dl/mil mindre än verklig förbrukning.
Jag ska ta upp det med verkstaden igen. När det finns äldre och billigare bilar som räknar exakt rätt på hur många liter som är förbrukade/finns kvar, så kan man begära att det ska fungera bättre än så här. Det går ju att programmera om lite av varje i de här bilarna - stolvärme, backspegeltoning m.m. så varför inte färddatorn?
av Teemu
Lagunan jag har nuförtiden räknar riktigt bra. Den kan också visa hur mycket bensin jag förbrukat ända ner på tiondelsliter. Som mest har den diffat på 0,2 liter på lite drygt 60liter förbrukat. Och snittförbrukningen den visar verkar också stämma.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
A80TD skrev:Det verkar mest vara D5:or som har tokiga förbrukningssiffror. En bekant som också har en D5 -02 har precis samma felvisning: 1.1 dl/mil mindre än verklig förbrukning.
Jag ska ta upp det med verkstaden igen. När det finns äldre och billigare bilar som räknar exakt rätt på hur många liter som är förbrukade/finns kvar, så kan man begära att det ska fungera bättre än så här. Det går ju att programmera om lite av varje i de här bilarna - stolvärme, backspegeltoning m.m. så varför inte färddatorn?
Min D5a verkar visa exakt om man inte håller på och kallstartar! Vid varje kallstart (under +8 C) så går ju dieselvärmaren igång av sig själv och det gör att färddatorn visar helt fel.

Körde en längre sträcka utan att värmaren gick in och då blev det 0.63 både på färddator och uträknat "för hand" = 100% rätt.

Däckstorlek och annat påverkar ju inte felvisningen då både körsträckan (trippen) och färddatorn påverkas lika mycket.

Kör du några starter under +8 grader så får du lätt till den + 1 dl/mil ni pratar om som dieselvärmaren drar i sig.
av haxpet
När jag har varit ute och kört och kört förbi en sån där hastighetstavla, en tavla som visar vilken hastighet du håller, så har den visat att jag kört 96 och jag har haft mätaren ganska exakt på 100. Det här blir ju en felvisning på 4%. Speglar det här av sej på färddatorn också. Kommer den också att kunna visa 4% fel?
av perjak
Hellrider skrev:
perjak skrev:Jag upplever samma problem med min D5:a. Färddatorn visar dryga dl för lite i medelförbrukning. Jag har jämfört mot distans/tankade liter både över 150mil ren landsväg och ca 200mil blandad körning.

När jag frågade om detta på verkstaden fick jag ett svävande svar om att den inte är så exakt utan kan visa lite fel... Konstigt tycker jag. Min förra bil var en Audi och den klarade av att räkna rätt på +- 2 mil över en sträcka på 130 mil och det torde ju vara samma beräkningsalgortim.

Efter att ha läst här ska jag nog ta en ny tur till verkstaden och driva ärendet lite hårdare.
ja det är ju ganska enkelt,om du orkade läsa användarmanualen.
du har ju en dieselvärmare som startar varje gång bilen är kall,och den räknar inte färddatorn med,så ett hett tips,börja läs era manualer å ta inte upp verkstadens dyra tid

Aha, tänk att jag kunde vara så dum. :oops: Jag skäms faktiskt nu, för så noga har jag inte läst instruktionsboken att jag hittat något om detta. Det verkar ju logiskt.

Samtidigt kan jag inte låta bli att förundras över att denna förbrukning inte kan mätas. Flödet i matarslangen till värmaren borde ju vara väldefinierat.

En filosofisk fråga i sammahanget är om man ska räkna förbrukning för värmarens arbete när bilen står stilla i garaget...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
haxpet skrev:När jag har varit ute och kört och kört förbi en sån där hastighetstavla, en tavla som visar vilken hastighet du håller, så har den visat att jag kört 96 och jag har haft mätaren ganska exakt på 100. Det här blir ju en felvisning på 4%. Speglar det här av sej på färddatorn också. Kommer den också att kunna visa 4% fel?
Både ja och nej. Hastighetsmätaren är ju ett kapitel för sig då den kalibreras så den alltid visar för mycket för att man inte ska råka åka för fort utan att veta om det.

Färddatorn försöker man ju däremot kalibrera så exakt som möjligt.

Visningen av förbrukning/mil är ju bara motorstyrningens uppskatting av insprutad bränslemängd / tillryggalagd sträcka ( = trippen). Har du fel rullomkrets så minskar ju både trippen och signalen till färddatorn (vägsträckan) lika mycket så att du får samma l/m i alla fall.

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]