Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Charmed
Är ju rätt vanligt att själva lödningen lossnar på konen.. skruvar du upp volymen så kanske konen börjar röra på sig efter att ha fått 1 rörelse.. och på så sätt får kontakt igen.. brukar dock vara ljud till och från vid dessa tillfällen.. men jag slår nästan vad om att det är lödningen som släppt.. sitter liksom en flätad kabel fast i konen och på andra sidan går en tunn tunn koppar kabel ner till spolen i magneten..

och just i genomföringen i själva konen släpper det..är rätt vanligt på basar som spelar högt och med stor rörelse på konen.
Användarvisningsbild
av Rillee
Går det att komma till att löda eller det är en ny högtalare som gäller?
Användarvisningsbild
av Charmed
Nya högtalare.. finns ju rätt billiga.. är ju inte allt för dyrt.. skulle inte lägga ner tiden på det.. fast jag har dålig lön :)
Användarvisningsbild
av Rillee
Tänkte att jag skulle ta tag i mitt högtalare problem igen.
Vad tror ni att en original volvo högtalare kostar (den billigaste modellen)?
Användarvisningsbild
av isak
finns inga billiga på volvo!
hänvisar till mitt tidigare inlägg.
isak
av blådåren
Det vanligaste när ljudet är borta men "hoppar igång" när man höjer ordentligt är att det droppar fukt/kondens på högtalaren, detta letar sej in i talspolen!, så småningom ärgar det och spolen/högtalarkonen fastnar.
Dock sitter den oftast inte hårdare fast än att den släpper av mer tillförd effekt, men till slut så slutar den såklart helt att funka!.

Glapp/kabelbrott är också vanligt men beter sej lite annorlunda, brukar "hjälpa" att dunka på rätt ställe för att få igång ljudet.
Leta reda på felet och laga, helt enkelt!.
Användarvisningsbild
av Rillee
isak skrev:finns inga billiga på volvo!
hänvisar till mitt tidigare inlägg.
isak
Ja men då måste jag plocka ner höger sida med...

Men man är sugen på att skaffa några andra högtalare, men har lite ont om pengar för närvarande :(
Användarvisningsbild
av Rillee
blådåren skrev:Det vanligaste när ljudet är borta men "hoppar igång" när man höjer ordentligt är att det droppar fukt/kondens på högtalaren, detta letar sej in i talspolen!, så småningom ärgar det och spolen/högtalarkonen fastnar.
Dock sitter den oftast inte hårdare fast än att den släpper av mer tillförd effekt, men till slut så slutar den såklart helt att funka!.

Glapp/kabelbrott är också vanligt men beter sej lite annorlunda, brukar "hjälpa" att dunka på rätt ställe för att få igång ljudet.
Leta reda på felet och laga, helt enkelt!.
Problem var i högtalaren, testade den precis inomhus via stereon, tryckte man lite nätt på den kabeln som
går in i konen så kommer ljudet tillbaka eller om skruvade upp ljudet.
av Fred
Det bör fungera fint...men det finns egentligen ingen anledning att ha koaxialer i framdörrarna eftersom det redan sitter separata diskanter uppe vid handtaget. Du måste också modifiera adaptern så att de nya högtalarna passar. Detta ska dock enligt uppgift inte vara så svårt att göra.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]