Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
På en diesel visar färddatorn mycket fel, på en bensinare mindre fel. Nej jag menar inte att folk snackar skit men många avläser färddatorn som verklig förbrukning och det kan skilja flera dl ibland. Sedan har det stooor betydelse om man har små eller stora fälgar, däckfabrikat, däcktryck, antal pers i bilen, last, takbox mm, medelhastighet, växellåda, vikt, fyrhjulsdrift, /väg/stadstrafik, trim, körstil, land mm. Det finns så många felkällor. För att få en indikation kanske man skall köra upp en fyra-fem tankar och sedan räkna ut medelförbrukningen.

Min färddator på min D5 visar 0,44l/mil men det är jag inte i närheten av. Ligger mellan 0,58-0,63 l/mil och då 95% landsväg. Nu har jag förvisso automat som drar upp förbrukningen lite men knappt så mycket eftersom det mest är landsväg.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
På en diesel visar färddatorn mycket fel, på en bensinare mindre fel. Nej jag menar inte att folk snackar skit men många avläser färddatorn som verklig förbrukning och det kan skilja flera dl ibland. Sedan har det stooor betydelse om man har små eller stora fälgar, däckfabrikat, däcktryck, antal pers i bilen, last, takbox mm, medelhastighet, växellåda, vikt, fyrhjulsdrift, /väg/stadstrafik, trim, körstil, land mm. Det finns så många felkällor. För att få en indikation kanske man skall köra upp en fyra-fem tankar och sedan räkna ut medelförbrukningen.

Min färddator på min D5 visar 0,44l/mil men det är jag inte i närheten av. Ligger mellan 0,58-0,63 l/mil och då 95% landsväg. Nu har jag förvisso automat som drar upp förbrukningen lite men knappt så mycket eftersom det mest är landsväg.
av -94 9000 2,3T cse
Nu mitt första positiva inlägg om Volvos bensinare:

På semesterns första halva har vår S80 2,4 170 hk manuell låda, dragit på vår Solifer husvagn som väger 1470 kg. Bilen har dragit 1,17/milen, detta mätt vid tankning. Det är mer än väl godkänt, tycker jag.

Mvh
Användarvisningsbild
av Erico
Kan berätta att min 2,5t automat med en cabby 590 (1500 kg) på släp i 90-100 km/h med farthållaren intryckt sörplar i sej mellan 1,5 och 1,7 liter/mil. Ok jag vet att det går att dra vagnen betydligt mer ekonomiskt men tycker i alla fall att det är för mycke. Funderar starkt på en D5. Nån som kan redovisa dieselförbrukning för en D5 med en större vagn på kroken?
Användarvisningsbild
av lexus
gooose skrev: Vad färd datorn visar är helt o intressant och inget som är förankrat med verkligheten

//Goose
Efter 390 mil till Österrike och tillbaka inklusive närmare 200 mil på autobahn så visade min färddator en snittförbrukning på 0.82 liter per mil. Hade nollat den innan avfärd. Efter att ha räknat ut snittförbrukningen efter hur mycket soppa jag hällt i och det antal mil vi kört så fick jag det till ett snitt på 0.82 liter per mil. Färddatorn visade alltså exakt samma. Inte illa!
Användarvisningsbild
av gooose
lexus skrev:
gooose skrev: Vad färd datorn visar är helt o intressant och inget som är förankrat med verkligheten

//Goose
Efter 390 mil till Österrike och tillbaka inklusive närmare 200 mil på autobahn så visade min färddator en snittförbrukning på 0.82 liter per mil. Hade nollat den innan avfärd. Efter att ha räknat ut snittförbrukningen efter hur mycket soppa jag hällt i och det antal mil vi kört så fick jag det till ett snitt på 0.82 liter per mil. Färddatorn visade alltså exakt samma. Inte illa!

Om detta är Den V70 -08 som det står skrivet under ditt namn så kan detta stämma bättre
Bensin bilarna visar i regel mindre fel % sett Men när man kommer i på Diesel området så stämmer det oftast inte alls desto mer bilen har gått desto mer felvisning
Detta beroende bla på att spridarna slits efter hand som milen samlas på hög och då kommer det in diesel som styrenheten inte räknar med och därför så stämmer detta ej byter man spridare då tex bilen har rullat 15" så märker man en drastisk skillnad i o med att förbrukningen ökar på färddatorn efter spridar bytet

//Goose
Användarvisningsbild
av farmerswalk
När det gäller att dra husvagn så märks skillnaden en del mellan automat och manuell låda. Det skiljer nästan två deciliter milen på min förra V70 och den jag har nu. Hade en 200 hk 01 aut förut och 210 hk 05 manuell nu. Låg på 1.45 med en Kabe 540 med den gamla bilen. Nu har jag runt 1.25-1.30 l/mil.

Tomas
av sailor
Jag åkte 350mil förra veckan från östergötland till riksgränsen t.o.r, hade en snitt hastighet på 90km/h och en soppaförbrukning på 0.71. HAr en S60 2,4 -01a, manuell låda. Det känns rätt bra.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]