- mån 20 jul 2009, 09:41
På en diesel visar färddatorn mycket fel, på en bensinare mindre fel. Nej jag menar inte att folk snackar skit men många avläser färddatorn som verklig förbrukning och det kan skilja flera dl ibland. Sedan har det stooor betydelse om man har små eller stora fälgar, däckfabrikat, däcktryck, antal pers i bilen, last, takbox mm, medelhastighet, växellåda, vikt, fyrhjulsdrift, /väg/stadstrafik, trim, körstil, land mm. Det finns så många felkällor. För att få en indikation kanske man skall köra upp en fyra-fem tankar och sedan räkna ut medelförbrukningen.
Min färddator på min D5 visar 0,44l/mil men det är jag inte i närheten av. Ligger mellan 0,58-0,63 l/mil och då 95% landsväg. Nu har jag förvisso automat som drar upp förbrukningen lite men knappt så mycket eftersom det mest är landsväg.
Min färddator på min D5 visar 0,44l/mil men det är jag inte i närheten av. Ligger mellan 0,58-0,63 l/mil och då 95% landsväg. Nu har jag förvisso automat som drar upp förbrukningen lite men knappt så mycket eftersom det mest är landsväg.
- By Raktidiket