dieselmagnus skrev:Det jag menar att segdra är att man inte på högsta växeln stampar plattan i mattan och drar iväg för du har en låda som INTE håller för det vridet. Om man sedan ligger på konstant hastighet så segdrar man inte eftersom hastigheten är konstant. Right att de inte optimerar på de låga varaven är ju rent skitsnack. De kanske momentbegränsar ettan och tvåan men sedan är det fullt vrid som gäller. Om programmet optimeras för högre varv så borde du väl då köra på högre varv??
Att sedan höjd effekt med 25% och minskad förbrukning tycker jag man ska ta med en nypa salt. Om du ska ner i förbrukning måste du köra väldigt snällt för så fort du använder gasen så sörplar det ur tanken. 10 mil är för kort intervall kör ett par tankar innan. Jag antar att du adapterar bilen efter prog-byte. Har du en lite längre backe så i med trean fullt ös och i med fyran fullt ös detta måste ske i minst 5 sek för att ladd och annat ska anpassa sig.
Detta är goda råd sedan får du naturligtvis göra som du vill. Lycka till!
Menar du på fullt allvar att M66-lådan inte håller för 445Nm? Det är bara 60Nm mer än original.
BSR har momentbegränsning på ettan och tvåan, man behöver inte adaptera för att kontrollera förbrukningen vid konstantfart.
Nu handlar inte detta om plattan i mattan på högsta växeln utan om att cruisa på 2000 RPM på högsta växeln och se vad bilen drar.
Jag känner mig som en repig gammal skiva när jag hela tiden ska få upprepa mig. Antingen förstår man det jag skrivit och förklarat eller så kan man låta bli att svara. Jag frågade om det fanns någon här med likadan T5:a och med Steg 1 från BSR.
Jag fråga inte om gissningar om ditten och datten om vad det kan vara för fel på bilen, för det är inget fel på bilen, det är programvaran som det är fel på, det har vi redan konstaterat, men vi vet inte VAD som är fel och det håller BSR på att kolla upp.
För sista gången:
Jag gasar upp så att jag ligger på 2000 RPM på högsta växeln (sexan), trycker in farthållaren på en rak och jämn väg. Nollställer färddatorn. Då visar den 7,5l/100km i NUVARANDE FÖRBRUKNING med original och 9,5l/100km med trim.
Jag har sedan kört tre intervaller à 100km med original och tre intervaller med trim, för att kontrollera färddatorns noggrannhet. Då visar den exakt med original och något mindre med trim, jämfört med tankning. Och JA, jag tankar på samma mack och vid samma pump. Då har färddatorns "MEDELFÖRBRUKNING" visat 8,5l/100km med original och 9,9l/100km med trim. Helt vardaglig körning till och från jobbet (90% landsväg och 10% stadskörning).
Utöver detta har jag sen även kört fyra långkörningar à 30 mil vardera, två av dem med original och två av dem med trim. Jag har kört helt normalt, varken snålt eller "plattan i mattan". Jag har familj och då kan man inte gasa järnet med barn i bilen.
Jag skaffade PPC endast för den så kallade "omkörningsfaktorn", inte för att köra stålle på fredags- och lördagskvällar nere på byn, samt för att få en lägre förbrukning i och med att man fininställer insprutningen. Jag har tidigare haft en S60 T5 (MY02) med Steg 1 från BSR och då sjönk min förbrukning vid normalkörning med runt 10-15%.
Jag kan inte vara tydligare än så här, inkluderat det jag tidigare skrivit i tråden. Läs ALLT innan ni besvarar, tack! Så jag slipper få samma frågor gång på gång och allehanda gissningar. Jag vill bara veta om det finns någon här som har en V70N T5 MY07 med steg 1 från BSR som upplever samma symtom med original kontra trim.