Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiberg
Bosa skrev:
Wiberg skrev: så nästa fråga är: går det att bara sätta in 2 st 100w högtalare bak i dörrarna utan större åverkan eller måste jag ha addapter m.m.?
kollade på bildelsbasen att de ligger på 600kr styck!! 1200 för begagnade 100ware som gjordes för ca 8 år sen, är inte det lite överpris?:( tips på eftermarknadshögtalare som är i samma klass?

kollade brl och hittade JBL GTO-838 för 1298:- 100wRMS, borde inte de vara bättre? blir det mycket jobb att få i dessa?
Jag köpte premiumhögtalarna till bakdörrarna från JB och om man köpte dem styckevis så kostade de mycket riktigt 600/st, när jag köpte hade de dem även som ett par och gick då på 650:- för ett par. Så om du avvaktar lite och kikar på bildelsbasen så kanske det dyker upp ett par istället för en och en. Om jag inte missminner mig så är det väl Dynaudio som gjorde premiumhögtalarna, är helt ok prylar. :)
Vilket klipp:D då ska jag genast ut å leta:) är det någon skillnat på deras artikelnummer när det är par? tänkte så jag slipper leta i v70 s60 osv..
Men tack för tipset!
Användarvisningsbild
av Bosa
Wiberg skrev: Vilket klipp:D då ska jag genast ut å leta:) är det någon skillnat på deras artikelnummer när det är par? tänkte så jag slipper leta i v70 s60 osv..
Men tack för tipset!
Om jag minns rätt så var det samma artikelnummer. :)
av Wiberg
Bosa skrev:
Wiberg skrev: Vilket klipp:D då ska jag genast ut å leta:) är det någon skillnat på deras artikelnummer när det är par? tänkte så jag slipper leta i v70 s60 osv..
Men tack för tipset!
Om jag minns rätt så var det samma artikelnummer. :)
bytte du bara bakhögtalarna? hur lät det?:) berätta vad du gjorde
Användarvisningsbild
av Bosa
Wiberg skrev:bytte du bara bakhögtalarna? hur lät det?:) berätta vad du gjorde
Frontarna hade jag redan bytt ut, stoppade i ett Amega Gold-kit i fram förut vilket gav ett redigt lyft mot performancehögtalarna som satt där. Bara det att få en separat diskant gjorde mycket för ljudbilden.
Köpte även ett PA300 samtidigt som jag köpte bakhögtalarna, slutsteget monterades i höstas men sen kom snön så bakhögtalarna byttes inte förrän förra helgen. Bakhögtalarna gav faktiskt ett större lyft än jag trodde åtminstone tillsammans med slutsteget. Har inte kört in mjukvaran för slutsteget än så den interna eq:n är väl inte optimerad för slutsteg än så länge men låter helt ok ändå. Enligt andra så ska ljudbilden bli mera sammanhållen när man talar om för bilen att där finns ett slutsteg.

Nästa steg blir till att skaffa en bas, Volvos subwoofer är ju rent utrymmesmässigt sett en bra lösning så jag tror jag ska testa den först. Får se om man skaffar sig en HU-850 och en centerhögtalare framöver men det ligger en bit ner på listan, gränsar banne mig till listan över saker man vill göra men som inte kommer att ske. :D
av Wiberg
Bosa skrev:
Wiberg skrev:bytte du bara bakhögtalarna? hur lät det?:) berätta vad du gjorde
Frontarna hade jag redan bytt ut, stoppade i ett Amega Gold-kit i fram förut vilket gav ett redigt lyft mot performancehögtalarna som satt där. Bara det att få en separat diskant gjorde mycket för ljudbilden.
Köpte även ett PA300 samtidigt som jag köpte bakhögtalarna, slutsteget monterades i höstas men sen kom snön så bakhögtalarna byttes inte förrän förra helgen. Bakhögtalarna gav faktiskt ett större lyft än jag trodde åtminstone tillsammans med slutsteget. Har inte kört in mjukvaran för slutsteget än så den interna eq:n är väl inte optimerad för slutsteg än så länge men låter helt ok ändå. Enligt andra så ska ljudbilden bli mera sammanhållen när man talar om för bilen att där finns ett slutsteg.

Nästa steg blir till att skaffa en bas, Volvos subwoofer är ju rent utrymmesmässigt sett en bra lösning så jag tror jag ska testa den först. Får se om man skaffar sig en HU-850 och en centerhögtalare framöver men det ligger en bit ner på listan, gränsar banne mig till listan över saker man vill göra men som inte kommer att ske. :D
var det svårt att få dit pa300? vad köpte du den för?
jag hittade högtalare med artikelnummer 3533907 på bildelsbasen, men det står olika på JB och ÅB, Jb står det "SATS BAK 75W " medan ÅB och KB står VÄNSTER BAKDÖRR 100W och kostar 12 kr mer?
FÖRSTÅR INTE?!:(
Användarvisningsbild
av Bosa
Wiberg skrev:var det svårt att få dit pa300? vad köpte du den för?
jag hittade högtalare med artikelnummer 3533907 på bildelsbasen, men det står olika på JB och ÅB, Jb står det "SATS BAK 75W " medan ÅB och KB står VÄNSTER BAKDÖRR 100W och kostar 12 kr mer?
FÖRSTÅR INTE?!:(
Var inte så bökigt att få dit slutsteget, åtminstone i V70N, var krångligast att få fram kablarna sista biten till stereon. Har för mig steget gick på runt 1000:- inklusive kablage, kommer inte ihåg exakta summan.

75W är väl High Performance-högtalarna och inte Premium.
Högtalare bakdörr 100 W har artnr 3533907 så frågan är om JB har fel beskrivning bara och att det är 100W-högtalarna (Premium) eller om de har använt fel artikelnummer så att det är High Performance-högtalarna. Slå en pling åt dem och fråga vilka högtalare det är.
Vänster bakdörr 100W är iaf en Premiumhögtalare. :)
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för svar! Syns inte på bilden men […]

Jag använde det inte faktiskt, gillar inte at[…]

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]