- fre 01 maj 2009, 18:08
#284471
Handbroms med dess bromsbackar är ur min synvinkel felkonstruerade
Oavsett om om man köper nya belägg så är de precis samma.
Klagar du hos Volvos återfärsäljare så får du ingen respons.
Backarna är konstruerade och tillverkade enligt följande
Järnmaterial i sjäva backen. belägg limmat på järnbacken.
Fukt får järnbacken att rosta och beläggget släpper från backen.
Då man inte åker omkring och bromsar med handbromsen så blir den inte varm och på så sätt får bort fukten, så släpper den från järnbacken.
Den är alltså felkonstruerad och går sönder långt före beläggen är utslitna och rimligt antal år.
Resultatet blir alltförofta att bilen inte kan rubbas ur platsen eller att belägget kilar sig under färd och det blir haveri med höga kostnader.
Detta är sanningen som Volvo inte vill erkänna.
En skitkonstruktion! :evil:
Jo, jag är tekniskt utbildad (teknologie kandidatexamen, högskola) och har tillräcklig kompetens för att komma med detta påstående.
Men samma slutsats kommer vilken normal bilmek som helst komma fram till utan massa timmar på skolbänken, räcker med normalt sunt förnuft.
Dock inte slarviga konstruktörer som skiter i att rådfråga folk med erfarenheter av att serva bilar.
(avsåg inte att de skulle prata med mig utan samla in erfarneheter och synpunkter från servicetekniker)
Men sedan till det riktigt tråkiga
Alla kan göra fel men ändå så fortsätter man med samma skitkonstruktion och kan ge mig 17 på att samma konstruktion sitter på nya V70 år 2009
Och till alla som nu råkade bli oroliga, se till att inspektera och byt handbromsbackar regelbundet så är detta inget större problem.
mvh Roland
Oavsett om om man köper nya belägg så är de precis samma.
Klagar du hos Volvos återfärsäljare så får du ingen respons.
Backarna är konstruerade och tillverkade enligt följande
Järnmaterial i sjäva backen. belägg limmat på järnbacken.
Fukt får järnbacken att rosta och beläggget släpper från backen.
Då man inte åker omkring och bromsar med handbromsen så blir den inte varm och på så sätt får bort fukten, så släpper den från järnbacken.
Den är alltså felkonstruerad och går sönder långt före beläggen är utslitna och rimligt antal år.
Resultatet blir alltförofta att bilen inte kan rubbas ur platsen eller att belägget kilar sig under färd och det blir haveri med höga kostnader.
Detta är sanningen som Volvo inte vill erkänna.
En skitkonstruktion! :evil:
Jo, jag är tekniskt utbildad (teknologie kandidatexamen, högskola) och har tillräcklig kompetens för att komma med detta påstående.
Men samma slutsats kommer vilken normal bilmek som helst komma fram till utan massa timmar på skolbänken, räcker med normalt sunt förnuft.
Dock inte slarviga konstruktörer som skiter i att rådfråga folk med erfarenheter av att serva bilar.
(avsåg inte att de skulle prata med mig utan samla in erfarneheter och synpunkter från servicetekniker)
Men sedan till det riktigt tråkiga
Alla kan göra fel men ändå så fortsätter man med samma skitkonstruktion och kan ge mig 17 på att samma konstruktion sitter på nya V70 år 2009
Och till alla som nu råkade bli oroliga, se till att inspektera och byt handbromsbackar regelbundet så är detta inget större problem.
mvh Roland