Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stefan_KG skrev:
Barkbiten skrev:Är det någon skillnad på Volvos original bromsok jämfört med tex Biltemas? Hade bilen ståendes 2 månader i sommar och då rostade oket på höger bak, och nu ligger det an lite, så att det blir avfällningar på fälgen samt ganska kraftig värmebildning. Efte 3-5 mil är fälgen nära på brännhet och man hör lätta gnissel, som försvinner när man bromsar, men kommer tillbaka när man släpper bromsen.

Ett nytt Volvo-ok går på 1495 kr inkl moms. Så har Biltema mostvarande för mindre än halva priset vore det ju klockrent. Men någonting får mig att ana att Volvos original och Biltemas dito inte kan jämföras?
1495kr!?!
När jag ringde Volvo o frågade, så sa dom mellan 2000-2500kr (!) till min bil.
Så jag köpte biltemas istället.
Fungerar fint på min bil!

Å fy bövelen....! 1495 fick jag som prisuppgift nu i veckan. Kanske sjunkit i pris sen du frågade? Förvisso var det ingen Volvoverkstad jag frågade, men jag antar att de har samma riktpriser. De köper väl grejerna från Volvo tror jag.

Men sen tillkommer ju även arbetskostnad på kanske 1 timma och bromsvätska...då är du nog uppe i summorna som du nämner...skumt att du fick ett intervallpris. Oket måste ju ha ett fast riktpris.

Så min gissning är att de gav dig ett förvirrat svar :-) Låter bra att det funkar bra det du köpte. Man undrar ju vad du fick ge för det, om det också låg på runt 600 spänn? En kompis som mekar med lite bilar säger att Biltemas ok och Volvos är exakt likadana.....men har inte hört någon som bekräftat detta.
Å fy bövelen....! 1495 fick jag som prisuppgift nu i veckan. Kanske sjunkit i pris sen du frågade? Förvisso var det ingen Volvoverkstad jag frågade, men jag antar att de har samma riktpriser. De köper väl grejerna från Volvo tror jag.

Men sen tillkommer ju även arbetskostnad på kanske 1 timma och bromsvätska...då är du nog uppe i summorna som du nämner...skumt att du fick ett intervallpris. Oket måste ju ha ett fast riktpris.

Så min gissning är att de gav dig ett förvirrat svar :-) Låter bra att det funkar bra det du köpte. Man undrar ju vad du fick ge för det, om det också låg på runt 600 spänn? En kompis som mekar med lite bilar säger att Biltemas ok och Volvos är exakt likadana.....men har inte hört någon som bekräftat detta.
tror att det var ca 2300kr.
Och då var det ett INBYTES ok. För dom pengarna kräver man ju ett fabriksnytt. :shock:
Bara oket, inget arbete lr nått annat!

Om jag inte minns fel så betalade jag 675:- på Biltema.

Biltema är dåliga på mycket, men bromsoken verkar väldans bra. Än så länge iaf.

FÖRUTOM bromsbackar. För dom är S K I T!!

Köpte handbroms backar till min gamla 945:a.
Bytte och smorde upp allt. Förutom kontaktytan på backarna. (lika bra att klargöra det, för annars kommer någon bessewisser.......) :twisted:
Handbromsvajern var spänd som en fiolsträng, men bilen rullade på bra ändå.
Sen bytte jag till Micros, fint bett i dom.
Stefan_KG skrev:

tror att det var ca 2300kr.
Och då var det ett INBYTES ok. För dom pengarna kräver man ju ett fabriksnytt. :shock:
Bara oket, inget arbete lr nått annat!

Om jag inte minns fel så betalade jag 675:- på Biltema.

Biltema är dåliga på mycket, men bromsoken verkar väldans bra. Än så länge iaf.

FÖRUTOM bromsbackar. För dom är S K I T!!

Köpte handbroms backar till min gamla 945:a.
Bytte och smorde upp allt. Förutom kontaktytan på backarna. (lika bra att klargöra det, för annars kommer någon bessewisser.......) :twisted:
Handbromsvajern var spänd som en fiolsträng, men bilen rullade på bra ändå.
Sen bytte jag till Micros, fint bett i dom.

Å fn...jag kollade priset hos en riktigt Volvoverkstad idag och då ville de ha 1 850 kr för ett bromsok (bakhjul). Sen arbete på det, typ 40 minuter kanske. Vet inte om det var inbytesok....? Hade ingen aning om att de sålde sådana. Inbyteslådor har man ju hört talas om....så kanske jag får dubbelkolla det också. I vilket fall så lär de ju ta mitt gamla slitna ok i alla fall. Så ja..kanske är inbytes som gäller för dessa priser? Men sjukt då om Biltema bara tar 675 kr!

Låter bra att deras håller fint. Nu har du ju inte testat så länge. Men verkar iaf nöjd! Är det likvärdigt Volvos så finns det ju ingen anledning att betala dubbla eller tredubbla kostnaden för ett original.

hehe...bra där med 945an, men trist att backarna från biltema inte höll!
Barkbiten skrev: Å fn...jag kollade priset hos en riktigt Volvoverkstad idag och då ville de ha 1 850 kr för ett bromsok (bakhjul). Sen arbete på det, typ 40 minuter kanske. Vet inte om det var inbytesok....? Hade ingen aning om att de sålde sådana. Inbyteslådor har man ju hört talas om....så kanske jag får dubbelkolla det också. I vilket fall så lär de ju ta mitt gamla slitna ok i alla fall. Så ja..kanske är inbytes som gäller för dessa priser? Men sjukt då om Biltema bara tar 675 kr!

Låter bra att deras håller fint. Nu har du ju inte testat så länge. Men verkar iaf nöjd! Är det likvärdigt Volvos så finns det ju ingen anledning att betala dubbla eller tredubbla kostnaden för ett original.

En liten rättelse från min sida. :oops:

Biltema tar 649:-, he he. Ännu billigare.
Art nr: 66-5070, kolla http://www.biltema.se

Mitt har suttit på nu i ca 3½ månad. Som sagt är jag nöjd än så länge.
Och för 1850:-, så kan du ju byta ok 3 gånger från biltema.
(Och ja, för alla besserwissrar så vet jag att det blir 2,8505392912172573189522342064715 gånger och inte 3 gånger. Men jag tyckte att det var lite jobbigare att skriva....) :twisted:

Jag har alltid varit allergisk mot biltema (Har köpt en hel del som vart ren skit till 945:an(köpte det bara för att det var billigt))
Men blev faktiskt lite motbevisad med oket till V70:n.
Det var en vän till mig som kör rally, som sa till mig att prova ett ok.
Han tröttnade väl på mitt gnäll att det var dyrt med orginal :lol:

Lite OT:
Sen har jag en del andra "problem" med V70:n. :(
Då kom där en riktig chock.
12500:- + hjulinst.
Stefan_KG skrev:
Barkbiten skrev: Å fn...jag kollade priset hos en riktigt Volvoverkstad idag och då ville de ha 1 850 kr för ett bromsok (bakhjul). Sen arbete på det, typ 40 minuter kanske. Vet inte om det var inbytesok....? Hade ingen aning om att de sålde sådana. Inbyteslådor har man ju hört talas om....så kanske jag får dubbelkolla det också. I vilket fall så lär de ju ta mitt gamla slitna ok i alla fall. Så ja..kanske är inbytes som gäller för dessa priser? Men sjukt då om Biltema bara tar 675 kr!

En liten rättelse från min sida. :oops:

Biltema tar 649:-, he he. Ännu billigare.
Art nr: 66-5070, kolla http://www.biltema.se

Mitt har suttit på nu i ca 3½ månad. Som sagt är jag nöjd än så länge.
Och för 1850:-, så kan du ju byta ok 3 gånger från biltema.
(Och ja, för alla besserwissrar så vet jag att det blir 2,8505392912172573189522342064715 gånger och inte 3 gånger. Men jag tyckte att det var lite jobbigare att skriva....) :twisted:

Jag har alltid varit allergisk mot biltema (Har köpt en hel del som vart ren skit till 945:an(köpte det bara för att det var billigt))
Men blev faktiskt lite motbevisad med oket till V70:n.
Det var en vän till mig som kör rally, som sa till mig att prova ett ok.
Han tröttnade väl på mitt gnäll att det var dyrt med orginal :lol:

Lite OT:
Sen har jag en del andra "problem" med V70:n. :(
Då kom där en riktig chock.
12500:- + hjulinst.
Nice! Ja man kanske skulle våga sig på ett Biltema-ok då! prisskillnaden, och det du säger om kvaliteten är onekligen mycket lockande.

Ska man köpa icke-originaldelar gäller det ju att man kan sin sak...annars lätt att bli lurad.

Och japp...att äga en "ny" Volvo är ingen höjdare för plånboken. Den som är pedant och sköter sin bil till punkt och pricka får räkna med en mindre förmögenhet i reparationskostnader och service.

Det finns ingen rim och reson i reservdelspriserna. Man förstår att det är där biltillverkarna "drar in" sina pengar.

Nästan 3.000 kr för att byta bromsok....
eller nästan 4 lax för att fixa bakvindrutetorkaren
eller typ 15 lax om hylsan lossnar i vinkelväxeln
eller typ 5 lax om dieselvärmaren slutar funka
eller typ 500 spänn för ett par nya blad till vindrutetorkarna
eller 40 lax för en begagnad och renoverad utbytesväxellåda
eller typ 4 lax för en service
eller ... osv ...

Men det ska ju sättas i relation till värdeminskningen på en splitter ny bil där service och andra problem ingår.

Vore det inte för säkerheten skulle man inte kunna rekommendera någon att köra annat än Volvo 745 :-)
Barkbiten skrev:
Nice! Ja man kanske skulle våga sig på ett Biltema-ok då! prisskillnaden, och det du säger om kvaliteten är onekligen mycket lockande.

Ska man köpa icke-originaldelar gäller det ju att man kan sin sak...annars lätt att bli lurad.

Och japp...att äga en "ny" Volvo är ingen höjdare för plånboken. Den som är pedant och sköter sin bil till punkt och pricka får räkna med en mindre förmögenhet i reparationskostnader och service.

Det finns ingen rim och reson i reservdelspriserna. Man förstår att det är där biltillverkarna "drar in" sina pengar.

eller ... osv ...

Men det ska ju sättas i relation till värdeminskningen på en splitter ny bil där service och andra problem ingår.

Vore det inte för säkerheten skulle man inte kunna rekommendera någon att köra annat än Volvo 745 :-)
Det är ju inte så svårt att byta.
Så det kan säkert vara värt prova ett biltema ok.
Finns säkert "måndags ex" av dom också, men det finns det ju av allt! (Tex min gamla 945:a!)

OT om min V70.
Bilj*veln var sänkt när jag köpte den, vilket jag inte tänkte på när man stog och dreglade över den :wink:
Djävulens påfund det!
Visst väghållningen är ju fin fin nu.
Men va f*n, när man är barnfamilj med vagn o grejer så är det inte så upphetsande när man inte kommer över gupp och uppfarter.
Så jag lyfte luren o ringde Volvo.
Komplett fjädersats (Orginal sportsats) med Nivåreglering inkl motering: 12500:- Bara satsen 7500:-
+ hjulinställning ca 1200:-
För man behöver ju "special" vertyg, iaf enligt mont.anv.

Lite mycket OT 8)
Stefan_KG skrev:
Barkbiten skrev:

eller ... osv ...

Det är ju inte så svårt att byta.
Så det kan säkert vara värt prova ett biltema ok.
Finns säkert "måndags ex" av dom också, men det finns det ju av allt! (Tex min gamla 945:a!)

OT om min V70.
Bilj*veln var sänkt när jag köpte den, vilket jag inte tänkte på när man stog och dreglade över den :wink:
Djävulens påfund det!
Visst väghållningen är ju fin fin nu.
Men va f*n, när man är barnfamilj med vagn o grejer så är det inte så upphetsande när man inte kommer över gupp och uppfarter.
Så jag lyfte luren o ringde Volvo.
Komplett fjädersats (Orginal sportsats) med Nivåreglering inkl motering: 12500:- Bara satsen 7500:-
+ hjulinställning ca 1200:-
För man behöver ju "special" vertyg, iaf enligt mont.anv.

Lite mycket OT 8)
Har tyvärr tummen mitt i handen, men man borde ju lära sig sånt där. Går nästan inte att ha bil idag med tanke på hur dyrt det är med reparationer och underhåll. Kunde man göra det själv slapp man ju arbetskostnaden i alla fall.

Jag läste någonstans att det är väldigt få i Sverige som har 10.000 kr över på kontot efter ett år....10 lax det är nästan en månadslön efter skatt. Medellönen ligger väl på kansk 16k efter skatt. Så i ditt fall skulle det i princip kosta en hel månadslön bara för att ta bort sänkningen. Och ofta går ju månadslönen till bensin/diesel, försäkringar, skatter, lån på huset, lån på bilen, studielån, mat till familjen, lite nöjen, kläder och telefon samt eventuell hyra etc. Sen efter allt det är betalt ska då en medelsvensson ut med kostnaderna för reparationer och underhåll till bilen. Säg att man lyckas få över en tusenlapp varje månad. Då tar det över ett helt år av gnetande innan man fått ihop till att ta bort sänkningen. Eller om lådan rasar, då tar det över 3 år att spara ihop pengarna på normal väg. Under dessa tre år kan man även räkna med att få ytterligare problem med bilen som ska fixas...så det blir liksom en ond cirkel. Jag har faktiskt grubblat en hel del över hur Volvo V70 kan vara en svenssonbil och hur tusan barnfamiljerna har råd egentligen? Eller lever man på lån så länge det går och hus/lägenhetspriserna bara ökar? Det är iaf för mig obegripeligt.

Ja.. lite off topic som sagt.
Jag håller fullständigt. Jag kan tillägga att det inte är bättre i Danmark. Här V70 betraktas som en lyx.En ny V70 kommer att kosta från 450.000 utan extra utrustning.
Det motsvarar 616.522 SVKR.Frågar varför jag försöker fixa dem själv? :-) Eftersom jag inte vill köra i andra bilar.
Barkbiten skrev:
Har tyvärr tummen mitt i handen, men man borde ju lära sig sånt där. Går nästan inte att ha bil idag med tanke på hur dyrt det är med reparationer och underhåll. Kunde man göra det själv slapp man ju arbetskostnaden i alla fall.

Jag läste någonstans att det är väldigt få i Sverige som har 10.000 kr över på kontot efter ett år....10 lax det är nästan en månadslön efter skatt. Medellönen ligger väl på kansk 16k efter skatt. Så i ditt fall skulle det i princip kosta en hel månadslön bara för att ta bort sänkningen. Och ofta går ju månadslönen till bensin/diesel, försäkringar, skatter, lån på huset, lån på bilen, studielån, mat till familjen, lite nöjen, kläder och telefon samt eventuell hyra etc. Sen efter allt det är betalt ska då en medelsvensson ut med kostnaderna för reparationer och underhåll till bilen. Säg att man lyckas få över en tusenlapp varje månad. Då tar det över ett helt år av gnetande innan man fått ihop till att ta bort sänkningen. Eller om lådan rasar, då tar det över 3 år att spara ihop pengarna på normal väg. Under dessa tre år kan man även räkna med att få ytterligare problem med bilen som ska fixas...så det blir liksom en ond cirkel. Jag har faktiskt grubblat en hel del över hur Volvo V70 kan vara en svenssonbil och hur tusan barnfamiljerna har råd egentligen? Eller lever man på lån så länge det går och hus/lägenhetspriserna bara ökar? Det är iaf för mig obegripeligt.

Ja.. lite off topic som sagt.
Nu är jag lite nyfiken..... 8)
Hur har det gått??
jimDK skrev:Jag håller fullständigt. Jag kan tillägga att det inte är bättre i Danmark. Här V70 betraktas som en lyx.En ny V70 kommer att kosta från 450.000 utan extra utrustning.
Det motsvarar 616.522 SVKR.Frågar varför jag försöker fixa dem själv? :-) Eftersom jag inte vill köra i andra bilar.
OT:

Då är du välkommen att flytta till skåne.
Och köp en brobizz.
Med tanke på att det är lite prisskillnad på bilarna, så kan man ju köra över bron en hel del gånger! 8)

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]