Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Börja med att byta olja i lådan. Det är det billigaste alternativet för att utesluta detta för annars är felet i lådan. Volvo och saab har samma automatlådor i sina modeller. Det är en asin-warner låda, en japansk sak. Saab har bytesintervall för oljan men inte volvo. Jag bytte oljan i min 9-5 aero och den växlade mycket bättre. Jag har även bytt olja på min v70d5 (aut men ej geartronic) och det blev mycket bättre. Kostar 1800 kr på volvo. Går att göra själv om man är två och vet vad man gör.

Jag och min mekaniker gjorde så här:

1. Tappa ur all olja du kan få ur ifrån avtappningspluggen.
2. Fyll på med samma mängd olja.
3. Starta bilen samtidigt som du eller din vän lossar oljereturen och låter det pumpa ur två liter
4. Fyll på med två liter starta bilen och kör igenom alla växla inkl N, P, R 15s på varje.
5. Gör om punkt 3 och fyra igen.

Detta är inte en riktig sköljning men bättre än att bara tappa ur olja och fylla på med ny.

Fortsätter lådan att växla uselt så är det bara att montera ned lådan för troligtvis är det någon ventil eller annat som inte funkar.
av bonzo2
Jag ska lämna in min på Bilia i Göteborg på fredag, och skölja lådan, ny mjukvara in också. Dom ska ha 3500 för detta, och då går det åt 12 liter olja. Det är en V70N 2,4T -00 som gått 20500 mil nu. Man kan ju skölja den själv, men man måste ändå in med bilen för återställning av lådan på Volvo.
Den börjar växla lite ryckigt ibland och det kan ta lång tid mellan 2-3 om den är kall. Där finns någon funktion också som vid stillastående kopplar ifrån, sen när man ger lite gas, hugger den ibland i startögonblicket. Denna funktion försvinner tydligen med ny programvara.
av Gandalfi
3500kr??? Jaha, jag ska in med min V70 2.4T -01 med 11.000mil på mätaren till Bilia Trelleborg nu på fredag. Och jag har i förhand begärt att få lådan spolad och i med ny olja, ny mjukvara i TCM och bortplockande av neutralkontrollen samt kontroll av B4 locket.
Har fått ett pris på ca 4.100kr inkl arbete och mtrl.

Kan det vara kontrollen av B4 locket som de sista 600kr gäller då??
av bonzo2
Ja, det kan det ju vara, men även hur mycket olja dom spolar med. Först föreslog dom 8 liter, men jag ville ha 12 liter, och då stack ju priset lite. Jag börjar med detta, så får vi se vad det ger. Hoppas ju på en mjukare växling.... :)
av WilkThomas
Gandalfi skrev:3500kr??? Jaha, jag ska in med min V70 2.4T -01 med 11.000mil på mätaren till Bilia Trelleborg nu på fredag. Och jag har i förhand begärt att få lådan spolad och i med ny olja, ny mjukvara i TCM och bortplockande av neutralkontrollen samt kontroll av B4 locket.
Har fått ett pris på ca 4.100kr inkl arbete och mtrl.

Kan det vara kontrollen av B4 locket som de sista 600kr gäller då??
Å jag ska till Mekanum i Mölndal nästa vecka med min för spolning låda samt uppgradering och nollning av addaption eller vad det nu heter kostar 2200 plus 350 för uppgradering tcm om bilen inte har den senaste programmvaran och då ingår en tvätt av bilen samt gratis lånebil med fria mil! Alltså totalt med allt 2550kr dock har jag ej bett om kontroll av B4 lock ska man be dom kolla det åxå? Vad är det förnågot??

Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av ah17
En annan möjlighet är att man suger upp oljan ur oljestickans öppning. Jag har inte provat så jag vet inte hur mycket man kan få ur därifrån men det vore annars en smidig lösning som man enkelt kunde göra med full koll på uttagen volym.

Kanske någon som provat?

För övrigt har jag en kompis som fått en "ny" låda genom oljebyte.
Användarvisningsbild
av dave
Jag spolade min låda själv med hjälp av sambon. Köpte 12 liter olja o körde igenom. Tillverkade en egen apparat för att hälla i oljan i hålet för oljestickan av en smal tratt som jag skar av toppen på och tejpade dit en slang och sen satte toppen i andra änden.

Fick en bättre fungerande låda efteråt. Sen finns det denna nollställning av "oljeräknare" som jag då inte visste om, lådan ska visst uppföra sig annorlunda om inte den nollställs för annars tror lådan att oljan fortfarande är gammal. Ska göra det då jag gör 16000 service inom ett par veckor.

B4 locket som nämns är just det: ett lock! som sitter på växellådan i vänster hjulhus. Den tas bort genom att trycka in locket och ta bort låsringen. På locket finns gummiringar som byts och innanför locket sitter en kolv som assisterar/utför växlingen. Den ska man INTE tappa i golvet eller göra något med då lådan är kalibrerad med denna.

Det går att byta B4 lock själv, kostar 200 kr men gör man fel... ja då blir det dyrt, skulle lämna in det till verkstad om jag vore er.

Dave
av WilkThomas
dave skrev:Jag spolade min låda själv med hjälp av sambon. Köpte 12 liter olja o körde igenom. Tillverkade en egen apparat för att hälla i oljan i hålet för oljestickan av en smal tratt som jag skar av toppen på och tejpade dit en slang och sen satte toppen i andra änden.

Fick en bättre fungerande låda efteråt. Sen finns det denna nollställning av "oljeräknare" som jag då inte visste om, lådan ska visst uppföra sig annorlunda om inte den nollställs för annars tror lådan att oljan fortfarande är gammal. Ska göra det då jag gör 16000 service inom ett par veckor.

B4 locket som nämns är just det: ett lock! som sitter på växellådan i vänster hjulhus. Den tas bort genom att trycka in locket och ta bort låsringen. På locket finns gummiringar som byts och innanför locket sitter en kolv som assisterar/utför växlingen. Den ska man INTE tappa i golvet eller göra något med då lådan är kalibrerad med denna.

Det går att byta B4 lock själv, kostar 200 kr men gör man fel... ja då blir det dyrt, skulle lämna in det till verkstad om jag vore er.

Dave
Tack för mycket bra info!! En tilläggs fråga när behöver men be verkstan att kontrollera B4 locket alltså hur ska lådan växla för att man ska veta att det är det som är knas???
Användarvisningsbild
av dave
hårda växlingar mellan 2 - 3 om jag inte miss minner mig. Att du har problem med hårda växlingar överhuvudtaget är ju indikation att du ska åka till volvo och kolla felkoderna som kan uppkomma. Sen ta det därifrån. Men en spolning att börja med rekommenderar jag.

Dave
Volvo on call och GSM

Nu börjar det varna om att mitt VOC abonneman[…]

Om man lyssnar till de som är lite mer insatt[…]

Så spännande!! Räknar med att d bl[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Stort tack för ditt svar!