Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag hade personligen dragit öronen åt mig när de gäller biltema.....iaf när det gäller en specifik olja.
automatlådor är känsliga för fel oljor, du kan få lamellhaveri med mera i lådan.
Det är som så här;
Planetväxlarna har 3 rörliga delar, beroende på vilken del man bromsar med lameller så får man olika utväxlingar, även kallat steg eller växlar.
Lamellerna bromsar och håller fast den del som inte får röra sig, medan ett annat lamellpaket är "öppet". Det är en wet multiplate clutch-typ, med olja mellan lamellerna för att får 0 i friktion. Samtidigt måste olja hindra att lamellerna slirar när kopplingen är ihoptryckt, inte det lättaste när oljan samtidigt ska ska smörja andra delar och klara enorma påfrestningar.
d98josu skrev:Köpte idag 20l på swedol för 1250kr inkl moms. Swedol har ett tiotal butiker. Oljan möter jw 3309 specen.
http://www.swedol.se/unitrans-jk-20l.html

Syntetisk ATF-olja anpassad för automatiska växellådor i de flesta moderna europeiska, japanska och koreanska bilar. Speciellt utvecklad för automatiska växellådor som t.ex. finns i Volvo och Saab. Specifikation: GM Dexron IIIH, Ford Mercon, Aisin Warner JWS 3309 & 3314.
Tomas88 skrev:Självklart ska man använda en olja som uppfyller specifikationerna.
Uppfyller Biltemas olja kravspecifikationerna för din låda så skulle jag använt den.
Med specifikation menar du då som exempel JWS 3309? Är det enbart den specifikationen som man ska följa eller finns det andra detaljer att se på?
Exempel på en intressant olja är Mannol Multivehicle ATF som är JWS 3309 specad, räcker det med den infot? Eller har oljan mer "ABC 123 @£€" klassningar i samma olja?

Mannol oljan finns på ebay och kostar ca 600kr för 20Liter ink. frakt från Tyskland, lockande men tveksamheten uppstår..

Läst igenom alla inlägg i svenska och internationella forum i jakt på svar, men INGEN gav ett slutgiltigt svar om hur oljan fungerade.
Och inte alltid kommenterar en nöjd kund produkten, men en missnöjd kund kommenterar nästan alltid, och en missnöjd kund med stora förluster kommenterar 99%(tror jag).
Det jag vill få sagt är att hade någons låda rasat så hade det stått överallt på nätet om varningar och svordomar.

Saken är att visst jag förstår jättebillig produkt jämfört med motsvarande produkter håller en lägre kvalitet, det är det första man tänker på förutom att det är något fiffel MEN om nu oljan är skräp, varför har ca tio tusentals personer handlat och endast ca hundratal negativa kommentarer och ingen av dom gällde produktens kvalitet, utan det var med leverans det handlade om.

Jag själv är osäker, men då man har läst om att olja är olja bara i en annan finare förpackning med dubbla priset så tänker man till lite. Hade någon betalat med för en bensin som hade bättre reklam exempel?

http://mannol.de/en/?action=accessory_c ... ltivehicle

Sen sök på Mannol 3309 på ebay så kommer det fram massor.

Jag vill få råd och tips
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]