Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
tegern skrev:Jag kopplade först bort minuspolen och sedan pluspolen för att inte komma åt chassit med hylsnyckeln och på så sätt få kortis, när jag sedan kopplade in det nya batteriet så kopplade jag pluspolen först och sedan minuspolen.

Kan jag ha gjort det i fel ordning? Det borde väl inte ha någon betydelse, men eftersom jag pajar bilen när jag byter batteri så kan jag ju inte var någon expert...

Jag har i alla fall lämnat in panelen hos en elektronikreparatör för att kunna se om det är någon jordbana eller något annat enkelt och byta. Det kan ju vara värt ett par hundra! Tyvärr så funkar varken larm eller blinkers när den är urkopplad.
Min fråga var i första hand riktad till conZair. :)

Du, tegern, gjorde helt rätt! Minuspolen först och sedan pluspolen. En tanke bara, du hade väl inte tändnyckeln i och omvriden när du plockade bort batteriet?

Litet generellt tips när det gäller att greja med elen i våra bilar. Om bilen körts innan man ska börja skruva så måste man vänta minst fem minuter innan man tar bort minuspolen. På så sätt hinner bilens alla system stänga ned sig ordentligt.

Nu är man fri att skruva och koppla loss diverse elektroniska komponenter som behöver fixas med.

När man är klar är det viktigt att sätta i startnyckeln och vrida den till läge II innan man kopplar på minuspolen igen. Det kan spraka till lite, eftersom en hel del elförbrukare är aktiverade i tändningsläget, men det gör inget.

Anledningen till att man vill ha tändningen påslagen är att om det blivit något vajsing på krockkuddarna så vill man inte sitta i förarsätet första gången nyckeln vrids om! :-O)

Mvh
/Fred
av Fred
conZair skrev:Japp minuspolen var borta då... det var andra eller tredje gången som jag tog bort panelen... har tyvärr ingen aning om varför den va död när jag stoppade tillbaka den igen... :???:
Dåså, då berodde det nog på något annat, antagligen en ren tillfällighet. Anledningen till att jag frågade var för att jag har haft loss min panel flera gånger utan att den givit upp.

Mvh
/Fred
av tegern
Nu är jag lycklig igen! Lämnade in den döda panelen på en elektronikfirma, och dom konstaterade att det var spänningsomvandlaren i panelen som hade gett upp. Inte så svårt att laga, men att få fram de rätta reservdelarna visade sig vara en utmaning. Så jag åkte till skroten och köpte en annan panel, visserligen från en S60, ej bi-fuel, men dom hade samma artikelnummer. Prövade för skojs skull att sätta in den i min bil, och det funkar klockrent. Var dock tvungen att föra över slot-in modulerna för gasoline, DSTC och larmet. Det kostade mig inkl. felsökning hos Bilia 3300, en besparing på 6900:-
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?