Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
En 00:a säger du.
Då är det som några andra skrivit här spjällhuset.
Rengör det. Det kan göra stora under bara man rengör det.
Aceton T röd mm går bra.
Tar max 10 minuter
Användarvisningsbild
av CarMan
Vist kan det gå sönder saker om du kör på 50% E85...
av pulver78
Vad mer än bränslepump skulle kunna ta skada av etanolblandad bränsle? jag fattar noll av detta men ja är glad för alla tips..
Spjällhuset måste vara enklast att komma åt nerifrån på en lyft väl? det ser ut att vara enda sättet..
Kör man flaskborste och t-röd då eller?
Jag har oxå hört att rostlösning löser sot på bästa möjliga sätt..

En fundering bara: skulle det alltså bero på spjällhuset att den sätter felkod på exakt samma varvtal? ja vet inte men?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan ju börja med att säga at jag inte tror på spjälhus.

sen så kanförljande o lite till ta skada om du gör 50% e85 i en "orginal bil"
tankmätre
bränslepump
spridare
fuelrail
ventiler
ventilsäten
kolvar
kolvringar
diverse lager
lamdasond
fins säkert en del saker jag glömt...
av pulver78
Kan det vara så att det är bränslepumpen iaf då? för full lambdareglering kommer väl efter 2500 varv?
om det ändå kom upp fler felkoder till följd eller om man kan få fram vad de betyder,,
Misständningarna hörs och känns def inte! håller jag bilen på jämn gas 1500 och ökar 500 i taget tills lampan börjar blinka och den sätter felkoderna så hörs ingen som helst skillnad i motorgång, tilläggas kan väl att jag har 3" rostfritt på den och öppet filter så det brukar ju höras mindre saker än om ac´n slår till, inte en enda hör/märkbar misständning....
av pulver78
JAG PROVADE JUST ATT TA AV KABELN TILL TEMPGIVAREN OCH DÅ SLUTADE DEN DUMMA SIG,,, MEN JAG SATTE JU DIT EN NY GIVARE I GÅR..... HAR ÄVEN PROVAT EN BEG GIV...
Användarvisningsbild
av CarMan
tar du bort tempgivaren så går motorn på halta hemprogram för tempgivaren, så den gör en gissning på vilken temp motorn har.

(jag har inte kollat var dina felkoder betyder, sått man måste göra innan man börjar att gissa/ mäta eller byta saker.
av pulver78
OKEJ:) ja jag har dåplig koll men har lärt mig mycket genom detta, saker som jag normalt inte skulle behöva kunna:)

På bilia Här på orten säger de
1: Magnetventil
2: T-Spole
3: Stift
4: Tempgivare
5: Bränslepump/Bränsletryck
6: Luftmassamätare
7: Vevaxelpos givare
8: Lös sittande svänghjul, Inget skoj att ta ner lådan och KANSKE byta svänghjul...
9: Spjällhus.

Känns som de inte vill ge mig tips egentligen utan att jag ska lämna in den,
Hellre kör jag den i diket. :shock:

Glad för alla svar som går att få,
Betalar hellre någon här för tips och hjälp än att betala över 1000:- per timme i felsökning.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Varför tror ni inte på spjällhus?

Jag har också en tidig -00 V70N 2,4T (ser man även på bilens registreringsnumer, RMG653 har jag och då ser man kompisar som också plockade ut en tidig, med alla jävla barnsjukdomar)

Jag (BILIA Skövde) har bytt spjällhuset vid 7-8000 mil tror jag det var. Gick också bra på tomgång men missade när man kom upp i 2-3000 varv. Efter några dagar riktigt illa med massa felkoder och skit.

Dödsstöten blev när vi var i Göteborg och 100 meter efter Tingstadstunneln fick idiotproblem med missande motor och i full rusningstrafik, fick släpa oss ut genom trafiken i 30 km/h.
Hatad av alla som inte fattade att det var bilen och inte en seg gubbe som var problemet.

Du har en tidig V70 2,4T och inte bytt spjällhus. Då är min gissning att denna komponent börjar ge upp.
Just 2,4T och -00 har skitkvalitet på spjällhuset. Tror att det är de potetiometer släpkontaktsbanor som blir utslitna (förstörda och hjälper INTE att rengöra).
Alltså undermåkig kvalitet och ger störningar vi vissa varvtal och slutligen stör ut motorn.

Troligen för sent nu men tack vare detta forum och Sverker Olofsson så lyckades jag få tillbaka de 7-8000 jag betalde för byte.

Nu lite tipps jag hittat i CarMan:s tidigare inlägg
Om du kikar på på undersidan av spjällhuset (med spegel enklast) så sitter där en vit eller gul klisterlapp. Är det en vit så har du ett av gamla sorten och har du ett med gul lapp så har du ett av nya sorten. Alltså ett med vit lapp och då är spjällhuset av version med problem. Man har konstruerat om spjällhusets potentiometer med bytydligt bättre kontaktfingrar vilka fungerar bättre.

Koll på sida 5 och de bilder CarMan lagt in i denna tråd så förstår du bättre
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... s&start=80

mvh Roland
av pulver78
SÅÅ, detta är väl inget jag får Bilia att hjälpa till med?,, bara köpa ett nytt spjällhus?
Måste det Kalibreras eller hur man gör??

Jag är oerhört tacksam för alla tips, vet inte hur jag går vidare, alla spjällhus jag har ringt på har vit lapp, jag vill väl inte ens veta vad ett nytt via volvo kostar....

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]