halmstaden skrev:Ulfefr skrev:
Jag har en v70 2,5T -05 automat. Jag har uppdaterat programvaran i den för ett halvår sedan ungefär ( klar förbättring i lådan, mycket mjukare växlingar nu) och min färddator visar 1,62 i medel för tillfället.
Till saken hör att jag bor i Kiruna och är lite dålig på att använda motorvärmaren hemma utan låter den stå i garage där tempen brukar ligga runt 0 till -5 grader. Sedan har jag kanske en halv mil till jobbet så motorn hinner nästan aldrig få upp tempen ordentligt. Men det känns lite mycket faktiskt. :roll:
//Uffe
När nollställde du färddatorn senast då?
Jag tycker inte 1,62 l låter överdrivet mycket, kallstarter är absolut inte bra för varken förbrukningen eller (kanske framförallt) själva motorn, så börja använd motorvärmare så kommer nog förbrukningen gå ner.
-) Automater är ju väldigt sega när de är kalla, vilket höjer förbrukningen ytterligare. Du kan inte möjligen sätta upp värmen i garaget? :roll:
Följer med intresse fortsättningen.
/M
Jag brukar nolla allting vid varje tankning. Jag brukar ligga runt 1,4-1,5 i normalfallet när jag kör i korta körningar i stan. 1,62 som jag har nu är en toppnotering och det var därför jag med intresse började läsa denna tråd.
Och ja...jag har räknat på den faktiska förbrukningen och färddatorn är förvånansvärt exakt faktiskt.
Som de andra skriver så verkar dom klara sig med klart lägre förbrukning med liknande förhållanden så det var därför jag undrade vad det kan bero på, bromsar borträknat vill säga, och ja...det beror ju en hel del på hur blyfoten fungerar men jag ligger ganska högt hela tiden...på sommaren oxå faktiskt. Sommartid med liknande körning så ligger snittet runt 1,4-1,5 så det är som det samma. Det är ju klart breda 17 tummare rullar väl inte jätte lätt men ändå. :roll:
//Uffe