Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min S60 -04 AWD automat tar runt 1.0 vid blandad körning, 1.5 har jag aldrig lyckats pressa upp den till ens när jag bara kört kallstarter och inne i stan/korta sträckor.
Antingen felar färddatorn men du säger ju att du bara tar dig 20 mil på halv tank, så då antar jag att den verkligen sväljer så mycket soppa. Och det är helt galet, det måste du felsöka för nånstans mår inte bilen bra alls när så mycket bränsle går åt.
av Ulfefr
Andenj80 skrev:Hej, har precis köpt min första Volvo :)

Vet om att de inte är den mest bränslesnålaste bilen men runt litern skulle den dra. Har nu åkt lite mer än 20 mil blandad körning och snittar inte under 1,5 liter/milen. Visserligen har ja automat. Inte kul och köra 20 mil på nästan halv tank...

Ska den dra så jäkla mycket?! :???:
¨
Jag har en v70 2,5T -05 automat. Jag har uppdaterat programvaran i den för ett halvår sedan ungefär ( klar förbättring i lådan, mycket mjukare växlingar nu) och min färddator visar 1,62 i medel för tillfället.
Till saken hör att jag bor i Kiruna och är lite dålig på att använda motorvärmaren hemma utan låter den stå i garage där tempen brukar ligga runt 0 till -5 grader. Sedan har jag kanske en halv mil till jobbet så motorn hinner nästan aldrig få upp tempen ordentligt. Men det känns lite mycket faktiskt. :roll:

//Uffe
Hej hej
Har en S60 2,5t AWD aut -04 och förbrukar 0,93 blandad körning sedan flera år. På landsväg runt 0,83. Jag kör dock extremt försiktigt och mjukt. Inga stoppljusrallyn här inte.
Användarvisningsbild
av Funk
Vi har en 2,5T aut (07) som transportbil på firman, den drar ca. 1,35 med extremt mycket kallstarter och korta sträckor. Den går sällan mycket mer än ett par kilometer åt gången...

/Thomas
av Andenj80
Tack för alla svar :D Låter som om min bil drar lite mer än vad den kanske borde göra. Uppdatering av lådan lät intressant. Gjordes de på en Volvo verkstad?

Min körsträcka (normal dag) är kallstart på morgonen, åker ca 2km i bostadsområde sen ca 8km på 90km/h väg och avslutar med 1km stadskörning till varmgaraget på jobbet. Under dessa sträckor står färddatorn på 1,3-1,4liter/milen...Börjar ja med lite mer stadskörning sticker den lätt upp i 1,5 liter/mil

Ska som sagt in med bilen den 21 Jan då de ska kolla lite andra saker ja påpekade. Återkommer efter de besöket! Tack återigen för svaren! :)
av Ulfefr
Uppdateringen gjordes på volvo. Jag gjorde den mest för att elstolarna inte fungerade som dom skulle och så var det nått spjäll som var lite fel i ventilationen så jag tog en total uppdatering och då "fick" man lådan på köpet.
Man skriver här att det kan vara något fel på bilen om den drar för mycket, vilket min verkar göra, vad kan det vara för fel då?
Jag tror inte bromsarna ligger på, i alla fall så är dom inte varma efter en stunds körning vilket dom borde vara så vad kan det då vara för galet? :oops:

//Uffe
av Andenj80
hum, ja, din verkar dra snäppet mer än min gör...Dock har du säkert med V70 lite mer kilon att flytta? Dock har ja nollställt min färddator ännu en gång och nu verkar den visa mycket bättre...är nere i 10,7 liter/mil i lugnt blandat tempo...Färddatorn måste fått nåt spel...
De kan då gott få söka igenom bilen ändå när den ändå ska in 8)

återkommer
Ulfefr skrev: Jag har en v70 2,5T -05 automat. Jag har uppdaterat programvaran i den för ett halvår sedan ungefär ( klar förbättring i lådan, mycket mjukare växlingar nu) och min färddator visar 1,62 i medel för tillfället.
Till saken hör att jag bor i Kiruna och är lite dålig på att använda motorvärmaren hemma utan låter den stå i garage där tempen brukar ligga runt 0 till -5 grader. Sedan har jag kanske en halv mil till jobbet så motorn hinner nästan aldrig få upp tempen ordentligt. Men det känns lite mycket faktiskt. :roll:

//Uffe
När nollställde du färddatorn senast då?
Jag tycker inte 1,62 l låter överdrivet mycket, kallstarter är absolut inte bra för varken förbrukningen eller (kanske framförallt) själva motorn, så börja använd motorvärmare så kommer nog förbrukningen gå ner. :-)-) Automater är ju väldigt sega när de är kalla, vilket höjer förbrukningen ytterligare. Du kan inte möjligen sätta upp värmen i garaget? :roll:

Följer med intresse fortsättningen.

/M
av Ulfefr
halmstaden skrev:
Ulfefr skrev: Jag har en v70 2,5T -05 automat. Jag har uppdaterat programvaran i den för ett halvår sedan ungefär ( klar förbättring i lådan, mycket mjukare växlingar nu) och min färddator visar 1,62 i medel för tillfället.

//Uffe
När nollställde du färddatorn senast då?
Jag tycker inte 1,62 l låter överdrivet mycket, kallstarter är absolut inte bra för varken förbrukningen eller (kanske framförallt) själva motorn, så börja använd motorvärmare så kommer nog förbrukningen gå ner. :-)-) Automater är ju väldigt sega när de är kalla, vilket höjer förbrukningen ytterligare. Du kan inte möjligen sätta upp värmen i garaget? :roll:

Följer med intresse fortsättningen.

/M

Jag brukar nolla allting vid varje tankning. Jag brukar ligga runt 1,4-1,5 i normalfallet när jag kör i korta körningar i stan. 1,62 som jag har nu är en toppnotering och det var därför jag med intresse började läsa denna tråd.
Och ja...jag har räknat på den faktiska förbrukningen och färddatorn är förvånansvärt exakt faktiskt.
Som de andra skriver så verkar dom klara sig med klart lägre förbrukning med liknande förhållanden så det var därför jag undrade vad det kan bero på, bromsar borträknat vill säga, och ja...det beror ju en hel del på hur blyfoten fungerar men jag ligger ganska högt hela tiden...på sommaren oxå faktiskt. Sommartid med liknande körning så ligger snittet runt 1,4-1,5 så det är som det samma. Det är ju klart breda 17 tummare rullar väl inte jätte lätt men ändå. :roll:

//Uffe
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw