Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:På förra C70in jag körde (N T5) tyckte jag att det var obehagligt att köra på motorväg utan gatlampor när det var mörkt ute. Jag upplevde ljuset som väldigt lågt (Xenon). Lämmade in den och då höjde dom det. Vilket löste problemet. Var aldrig någon som blinkade på mig....
På just din bil så kanske det stod för lågt

Men att bara justera upp ett xenon ljus utan att ha tillgång till en ljus inställningsapparat avråder jag i från då detta ljus bländar väldigt mycket om det står för högt

//Goose
gooose skrev:På just din bil så kanske det stod för lågt

Men att bara justera upp ett xenon ljus utan att ha tillgång till en ljus inställningsapparat avråder jag i från då detta ljus bländar väldigt mycket om det står för högt
Var har jag skrivit att han ska göra det själv?

Givetvis ska det göras i Volvoverkstan!
Du tror inte det bara är en vanesak då?
Själv kör jag 8mil utan vägbelysning 4-5 dagar i veckan och upplever halvljuset olika för varje dag beroende på väder och humör.
Nu när man varit ledig ett tag (2v) så blev man nästan chockad över hur dåligt halvljuset lyste fast i regel brukar jag tycka att det lyser bra.
För mig var det första gången jag körde en bil med xenon ljus i mörkret...det lyser ju starkt, men som sagt för kort enligt mitt tycke...Ska kolla bilen den 12/1 så då får vi se vad dem säger...kan man på något enkelt sätt kolla själv om justeringen fungerar?
Är det inte så att bi-xenon justerar sig automatisk. Och vanliga xenon inte. (Rätta mig järna om jag har fel..)
Helt ätligt så vet jag inte ens om jag har bi-xenon eller vanliga xenon, för jag har tyvärr också samma problem. Halvljuset var för lågt så jag justerade själv. Lite för högt tänkte jag först, men ingen verkar bländas än så länge :lol:
Ja, ni allar experter. Hur kan man enklast ta reda på om den är bi-xenon eller xenon??
durukan skrev:Är det inte så att bi-xenon justerar sig automatisk. Och vanliga xenon inte. (Rätta mig järna om jag har fel..)
Helt ätligt så vet jag inte ens om jag har bi-xenon eller vanliga xenon, för jag har tyvärr också samma problem. Halvljuset var för lågt så jag justerade själv. Lite för högt tänkte jag först, men ingen verkar bländas än så länge :lol:
Ja, ni allar experter. Hur kan man enklast ta reda på om den är bi-xenon eller xenon??
Om det är en V70 du har med xenon så har du bi xenon
finns även Xenon med en lins i det är detta ljus som följer "ratten" = vanligt Xenon

Du kollar detta enklast genom att du ställer bilen mot en vägg och slår på hel ljuset då ser du hur Xenon ljuset höjer sig
Om du står framför bilen och någon annan tex blinkar med helljuset så ser du hur reflektorn rör sig in/ut

//Goose
På min V70 tyckte jag att xenonet lyste väldigt dåligt, i alla fall mot andra bilar med halogenlyse. En skarp kant ca 25-30 m framför bilen, kollade upp det på jobbet och det stod väldigt lågt. Efter justering är det en enorm skillnad, verkar som många kör med för klågt justerade ljus...
Micke_vb skrev:På min V70 tyckte jag att xenonet lyste väldigt dåligt, i alla fall mot andra bilar med halogenlyse. En skarp kant ca 25-30 m framför bilen, kollade upp det på jobbet och det stod väldigt lågt. Efter justering är det en enorm skillnad, verkar som många kör med för klågt justerade ljus...

Precis som jag känner det...väldigt jobbigt med så kort belysning när man kör på mörka vägar..Så antagligen kan verkstaden justera detta n'är jag ska in på måndag.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw