Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gundj
CarMan skrev:det finns länder som inte har vinterdäck...
Senegal, Kenya, Somalia o därikring menar du? Dom har nog inga Volvo heller :-)
av CoqRouge
De allra flesta länderna i världen saknar lag om vinterdäck.
Och är du inte genom lag tvungen så köper du nog inte vinterdäck för x-antal tusen, speciellt om det inte är vinterväglag mer än några dagar om året.

Sen finns det länder i vår närhet, så nära som Tyskland, där det är förbud mot dubbdäck.

Så du behöver inte åka så långt som till Afrika för att hitta de länder Carman menar.
Användarvisningsbild
av andreas 80
WilkThomas skrev:
Sliter inte det på lådan eller oljan?? ?:-/
Som sagt så är det bara convertern/momentovandlaren som slirar, alltså ingen lock-up i låg hastighet.
Detta gjorde ju alla convertrar i äldre bilar då lock-up inte fanns. Alltså ingen fara för lådan.

Om man däremot kör fullgasaccelerationer eller start i mycket branta backar med W-läge så stiger temperaturen på oljan snabbare, men det tar ändå lång tid för att öka temperaturen för mycket. Där finns också inprogrammerat skydd för överhettning så man inte behöver oroa sig.

När väl hastigheten kommit upp en bit, så är skillnaden mellan W & D liten. Det är bara i starten man märker skillnaden.

Tycker man att 3:an är aningen hög växel att starta på så kan man lägga in W, och sedan flytta växelväljaren till L, då går den bara på 2:an. Dock får man själv flytta tillbaka väljaren till D när man kommit iväg.
Användarvisningsbild
av Funk
gundj skrev:
USA har i mycket få fall vinterdäck, ens i de kalla staterna... Möjligen amerikanska varianten på åretrunthjul, vilka är så mycket sommarhjul att de inte klassas som vinterhjul i Europa..

/Thomas
Användarvisningsbild
av gundj
Njae, CarMan pâstod att det finns länder som inte har vinterdäck, och det hâller jag med om, t ex de jag nämde.
Men talar vi om länder som inte har lagar som styr bruket av vinterdäck sâ blir det en annan sak.
Tyskland fick denna lagstiftning 1/1-08 sâ det är kul att tala med mina kollegor om vinterdäck.
Tyvärr har detta medfört ökad användning av âretruntdäck, som är odugliga hela âret och inte bara pâ vintern, sâ Tyskland är pâ god väg att bli europas USA, feta och korkade :-)
av yuphin
gundj skrev:Njae, CarMan pâstod att det finns länder som inte har vinterdäck, och det hâller jag med om, t ex de jag nämde.
Men talar vi om länder som inte har lagar som styr bruket av vinterdäck sâ blir det en annan sak.
Tyskland fick denna lagstiftning 1/1-08 sâ det är kul att tala med mina kollegor om vinterdäck.
Tyvärr har detta medfört ökad användning av âretruntdäck, som är odugliga hela âret och inte bara pâ vintern, sâ Tyskland är pâ god väg att bli europas USA, feta och korkade :-)

Så facitsvaret till W knappen, tolkar jag då som att knappen är bra att ha när man kör på halt väglag utan vinterdäck. Har man bra vinterdäck så är denna funtionen mindre viktig.
av CoqRouge
Ja och lägg till din AWD så har du nog inte så stor användning för den knappen.
av Infide
gundj skrev:

I Kenya behöver du nog inte användera (W)interläget vilket som =P
av CoqRouge
Infide skrev:
gundj skrev:

I Kenya behöver du nog inte användera (W)interläget vilket som =P

Om du inte ska upp på Mount Kenya vill säga :lol:
av aTommyC
W-knappen er ikke avhengig av verken AWD eller vinterdekk i så måte, selv om begge deler har innvirkning på resultatet. Knappen er der enkelt og greit for å redusere kreftene på drivhjulene, og dermed redusere behov for friksjon mellom hjul og underlag. Med andre ord - W-knappen er der for å hjelpe mot hjulspinn på glatt underlag.

I mange tilfeller fungerer W-knappen bedre enn både TRACS, STC og DSTC. Disse tre griper elektronisk inn og bruker motorstrup og bremser for å _få tilbake_ grep, mens W-knappen er det for å unngå å _miste_ grep.

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]