- sön 21 sep 2008, 12:48
#219554
Hehe vackert den där styrboxen brunnit :D
Men eftersom ljustutan fungerar så är ju utgången hel från CEM iaf, och felet borde ligga i spaken eller SWM.
Det finns komponenter som är specade för såna miljöer, men visst är det en väldigt utsatt miljö.. I framtiden kommer vi antagligen få mer problem med databoxar och liknande med lödningar som ger upp efter en tid då allt numera ska vara blyfritt tack vare ROHS direktiven som kommit. de nya lödtennen utan bly är inte riktigt lika bra som dom gamla.. :???:
Är spaken instucken i kretskortet är det bara att plocka ut signalerna för ljustuta och "helljus på" direkt där de kopplas in på kortet och sen föra de vidare in till min krets också. Detta borde inte göra en framtida felsökning svårare eftersom originalkretsen är oförändrad. Men jag eftersträvar såklart att slippa lägga ner tid på att designa kretskort och programmera mikrokontroller..
Volvoverkstaden hade inte gjort någon direkt felsökning utan bara gjort ett utlåtande om att det var "kretskortet" som det var fel på och sagt ett pris. Men vi har hört runt med andra volvoverkstäder som säger att de faktiskt bytt några såna spakar på den modellen..
mvh
Men eftersom ljustutan fungerar så är ju utgången hel från CEM iaf, och felet borde ligga i spaken eller SWM.
Det finns komponenter som är specade för såna miljöer, men visst är det en väldigt utsatt miljö.. I framtiden kommer vi antagligen få mer problem med databoxar och liknande med lödningar som ger upp efter en tid då allt numera ska vara blyfritt tack vare ROHS direktiven som kommit. de nya lödtennen utan bly är inte riktigt lika bra som dom gamla.. :???:
Är spaken instucken i kretskortet är det bara att plocka ut signalerna för ljustuta och "helljus på" direkt där de kopplas in på kortet och sen föra de vidare in till min krets också. Detta borde inte göra en framtida felsökning svårare eftersom originalkretsen är oförändrad. Men jag eftersträvar såklart att slippa lägga ner tid på att designa kretskort och programmera mikrokontroller..
Volvoverkstaden hade inte gjort någon direkt felsökning utan bara gjort ett utlåtande om att det var "kretskortet" som det var fel på och sagt ett pris. Men vi har hört runt med andra volvoverkstäder som säger att de faktiskt bytt några såna spakar på den modellen..
mvh