- fre 19 sep 2008, 17:47
jag servar tilvardags bara volvo bilar, vlket gör att jag kan dessa o känerigenmig på de olika lösningarna / konstruktonerna.
men det händer ju att jag även lagar en inbytesbil, eller service på mina släktingars bilar.
jag känner direkt at jag inte har inärheten samma koll på de andra bilmärkerna, o sanorlikheten att missa diteljer är stor.
att byta olja o kolle enkla glapp, är ju inge problem. men att känna om bilen käns fel på vägen m.m. ska känas har man ju noll koll på.
på en volvo kan jag mycket snabt o enkelt kolla på vissa punkter där jag vet att visa fel först syns, något som jag missar helt på andra bilmärken
(jag anser mig inte göra en specielt bra setvice på de andra bilmärkena, trots att jag är mycket erfaren)
utefrån min erfarenhet hur jag ser på andra bilar så drar jag slutsatsen att en allbilverksta har mycket svårt att få samma jobb utfört.
lägg sedan till att dom ofta andvänder sig av sina egna service protokoll & därmed missar model specefika kontrolpunkter.
men vist, har man en 10 år gammal bil, så kan man väll ta att man inte kan åka problemfritt mellan servicarna & tar då smällen med att man får bli av med bilen för repration när felet händer.
men om man har en ny bil, som desutom har garanti, då är man snett ute anser jag.
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.