Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
CarMan skrev:ja dom är inte billiga & "volvo" har ändrat på dom felra gånger.
om jag tänker så måste dom blivit mycke bättre, byter inte alls stagen så ofta numera.

pirat stagen vet kan inget om.
Vet du om det är andra stag och sånt på "modellår 04" av V70 än tidigare?
en tidig 04 har troligtvis inte den senaste varianten av stag.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jaco skrev:Om nu inte stabilisatorstagen verkar glappa (har ryckt i dem) vad är då den troligaste orsaken till det klonkande ljudet i framvagnen? Fjäderbensbussning?
svårt att svara på utan att höra/känna.

är du säker på at du kolla stagen ordentligt, ibland måsta man ha bilen på hjulet, & om du har bilen upphissad då måsta du ta i ordentligt då stagen då spänns uppåt av bustningarna som håller kräng hämmaren
av Jaco
CarMan skrev:
Jaco skrev:Om nu inte stabilisatorstagen verkar glappa (har ryckt i dem) vad är då den troligaste orsaken till det klonkande ljudet i framvagnen? Fjäderbensbussning?
svårt att svara på utan att höra/känna.

är du säker på at du kolla stagen ordentligt, ibland måsta man ha bilen på hjulet, & om du har bilen upphissad då måsta du ta i ordentligt då stagen då spänns uppåt av bustningarna som håller kräng hämmaren

Tack för dina kloka åsikter, ska undersöka stagen nogrannare ännu en gång.
av Jaco
Har nu bytt båda stagen för ett pris av 240kr (biltema) och framvagnen är alldeles tyst!!! Volvoverkstan i stan skulle ha ca 3000kr för material samt jobb. Rena rånet om jag får säga min åsikt, det tog ca 30min att byta på båda sidorna och var hur simpelt som helst.
av NCR
Jaco skrev:Har nu bytt båda stagen för ett pris av 240kr (biltema) och framvagnen är alldeles tyst!!! Volvoverkstan i stan skulle ha ca 3000kr för material samt jobb. Rena rånet om jag får säga min åsikt, det tog ca 30min att byta på båda sidorna och var hur simpelt som helst.
Har du tillgång till lyft och professionella verktyg eller är du som mig, född med tummen mitt i handen fast har snälla kompisar? :)
av Jaco
NCR skrev:
Jaco skrev:Har nu bytt båda stagen för ett pris av 240kr (biltema) och framvagnen är alldeles tyst!!! Volvoverkstan i stan skulle ha ca 3000kr för material samt jobb. Rena rånet om jag får säga min åsikt, det tog ca 30min att byta på båda sidorna och var hur simpelt som helst.
Har du tillgång till lyft och professionella verktyg eller är du som mig, född med tummen mitt i handen fast har snälla kompisar? :)
Jag har tillgång till ett vanligt garage, en bra garagedomkraft samt spärrskaft och hylsor med strl. 16 och 18... svårare än så är det inte!
(tror inte att jag har tummen precis mitt i handen;))
av nevyn
Glöm inte att kolla stagen där bak med..
Användarvisningsbild
av Börje
Har bytt satbiliseringsstag både fram och bak för 476 kronor(från Biltema).

Det tog mig två timmar att göra.
Så om man jämför priset med vad Volvoverkstan vill ha så är det en bra timpenning

Bilen blev helt tyst både i framvagn och bak. :wink:

V70N 2001

Börje
av Jaco
Var sitter stagen i bak? Hur ser de ut?
Användarvisningsbild
av henka35
Hej Jaco

Alla V70N har inte stag i bakvagnen. Om det klonkar så är det dämparen.
Min har inga stag bak, och jag hade missljud. Blev tyst med nya dämpare.

/Henrik V70 2.4 170hk
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]