Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Moody skrev:Vill du ha kvar orginal-looken så kan jag rekommendera att installera en Ipod-adapter. Har en Ipod med 30 Gb och det räcker till. Och är du är inne på orginal-svängen så antar jag att volvos förstärkare typ PA-200 eller PA-300 går att eftermontera. Byter du sen dörrhögtalarna till något värre så får du ett riktigt trevligt system, med rattknappar som fungerar dessutom.
Problemet med Volvos originalapparater är att dom har en skum EQ-kurva för att passa ihop med Volvos egna högtalare , på vissa kan man gå in och ändra den men bara till ett par olika förinställda. Och ingen av dem passar sådär jättebra med ett bra linjärt eftermarknads högtalarsystem. Visst är ipodadptern ett trevligt alternativ, men för ungefär samma pengar får man en t.ex en Pioneer (med alla monteringsdetaljer) som klarar Ipod direkt, klarar USB samt spelar MP3 direkt på skiva.. För att inte tala om att man får lågnivåutgångar med upp till 3-vägs delningsfilter inbyggt om man vill bygga vidare.

Vidare så är min åsikt att det är betydligt enklare att fylla en vanlig 2,5" hårddisk eller ett USB-minne med musik än att använda Apples krångliga mjukvara, även om spellistorna till Ipoden är bra. Har man inte redan en Ipod så skall man punga ut ytterligare pengar för en, och jämfört med 2,5" hårddiskar så är dom dyra.

Men man kan som sagt inte komma ifrån att Volvostereon (i våra vagnar) är grymt bra att använda, stora bra knappar och enkelt överskådlig...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lindh_
Moody skrev:Vill du ha kvar orginal-looken så kan jag rekommendera att installera en Ipod-adapter. Har en Ipod med 30 Gb och det räcker till. Och är du är inne på orginal-svängen så antar jag att volvos förstärkare typ PA-200 eller PA-300 går att eftermontera. Byter du sen dörrhögtalarna till något värre så får du ett riktigt trevligt system, med rattknappar som fungerar dessutom.

Jo, det är ju det som är det svåra, om man man vill ha orginal-looken eller ej..
Har någon form av förstärkare under passagerar stolen, men förmodligen lilla modellen.
Dörrhögtalarna skall även dem bytas då jag misstänker på att de tyvärr börjar ge upp :/ Men eftersom de ändå skall bytas så vill man ju ha någon enhet som kan leverera också :) Rattknapparna e ju väldigt trevliga att de funkar, men somsagt så kanske man får klara sig utan dem.. hmm, fasiken va svårt :D
Användarvisningsbild
av Lindh_
Funk skrev:
Problemet med Volvos originalapparater är att dom har en skum EQ-kurva för att passa ihop med Volvos egna högtalare , på vissa kan man gå in och ändra den men bara till ett par olika förinställda. Och ingen av dem passar sådär jättebra med ett bra linjärt eftermarknads högtalarsystem. Visst är ipodadptern ett trevligt alternativ, men för ungefär samma pengar får man en t.ex en Pioneer (med alla monteringsdetaljer) som klarar Ipod direkt, klarar USB samt spelar MP3 direkt på skiva.. För att inte tala om att man får lågnivåutgångar med upp till 3-vägs delningsfilter inbyggt om man vill bygga vidare.

Vidare så är min åsikt att det är betydligt enklare att fylla en vanlig 2,5" hårddisk eller ett USB-minne med musik än att använda Apples krångliga mjukvara, även om spellistorna till Ipoden är bra. Har man inte redan en Ipod så skall man punga ut ytterligare pengar för en, och jämfört med 2,5" hårddiskar så är dom dyra.

Men man kan som sagt inte komma ifrån att Volvostereon (i våra vagnar) är grymt bra att använda, stora bra knappar och enkelt överskådlig...

/Thomas

Ja, tänker så med, att man får en enhet som kan spela mp3 direkt från DVD skiva, som klarar av blåtand, usb och minneskort.. därav så går ju tankarna mot en Alpine eller något liknande med 7" skärm..
Kanske får luta mot att köpa en eftermarknadsstereo, byta till några trevliga högtalare runtom..
Får väl se om man kan hitta nå vettig och bra info om någon firma som säljer till bra priser, vill ju inte köpa nå "skräp" heller..

//Lindh
Användarvisningsbild
av Funk
Personligen ville jag inte ha med skärm, viktigare var (vid senaste bytet) att den var lättmanövrerad och har bra EQ, MP3 och USB, jag använder nästan inte skivor alls längre men vill ha kvar möjligheten, tycker USB- minnen är mycket smidigare och jag hade turen att hitta billiga 8Gb på semestern så med ett par-tre sådana + en 160Gb hd så används numera nästan aldrig Ipoden som blev kvar från den gamla stereon.
Det slutade med att jag bytte ut min äldre Pioneer mot en ny 6000UB, det enda jag saknar är egentligen tidskomp som varit trevligt men ej nödvändigt samt att displayfärgen endast är blå. Min gamla hade ett flertal valbara färger där en var exakt samma gröna som instrumentens...
Jag kör med en så kallad taxipanel (Volvos original) med exakt samma färg som resten av brädan, klarar dubbelDIN eller en enkel + ett förvaringsfack. Och med tanke på alla dessa anslutningar tror jag knappt jag fått plats med kablaget om jag kört dubbel-DIN. Om man vill behålla alla originalkontaktstycken så är det trångt för ISO adaptrar och anslutningar. Förvaringsfacket är perfekt till plats för USB hårddisk eller Ipod och fjärren till stereon...

Jag har monterat steget bak och drar högtalarkablarna fram till kontaktstyckena i brädan för att enkelt kunna sätta i originalstereon om näste ägare skulle önska så. Drivningen till bakre dörrhögtalare sköts av stereons inbyggda steg, jag spelar dom väldigt lågt för jag avskyr allt annat än ljud framifrån så det räcker gott. Hatthyllehögtalarna är urkopplade helt. Ett fyrkanalsteg driver framsystem plus en 12" i sluten låda bak, steget lämnar ca. 2x75 + 240w till tolvan och det räcker gott..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lindh_
Är det någon som bytt till annan stereo än orginal med 7" skärm eller liknande som kan lägga fram någon bild på detta?
Undrar även om någon har erfarenhet av att de köpt någon stereo från ex China ? Kanske är bättre att satsa lite mer cash på en Alpine eller Pioneer?

Annars kanske man skall slå till på Volvo Digital Jukebox istället, är ju kanske också ett alternativ.. o då kanske behålla HU-603 eller skaffa en "HU-803 eller HU-850" tillsammans med Jukeboxen...eller en MII+ o skaffa en Ipod... hmm svårt val..

//Lindh
Användarvisningsbild
av Lindh_
Som sagt så ändrade jag denna tråd till hjälp inför köp av iMIV

Jag har läst meterlånga forumsspaleter över detta, men fortfarande kanske inte fått allt klart för mig, ni får ursäkta dumma frågor kanske, men annars lär man sig inget :)

Vad är "bäst", att montera detta i bagaget eller fram?
Antar att man kan skaffa någon hållare till ipoden för diskret och säker montering, någon som gjort det?
Om man skall montera bak, hur vet man om man har melbuskabel dragen? Har ej RTI eller CD-växlare..

Ska beställa adapter och kablage från http://www.imiv.ca , samt köpa ykabeln från Volvo.
o Sen blir de nog en Ipod Nano 3Gen, har dock en iphone 3G men blir enklare och bättre med en "fast" montering i bilen...

Någon som har lite tips, bilder ?

Allt skall monteras i en XC70 -2004.

//Lindh

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]