Baremo skrev:jag ska ju ha 250hk men den går inte alls som de, känns väldigt tam efter 4000rpm har ju kollat laddtryck och bränsletrycket på volvo och det är som det ska, kan det vara turbon även om laddtrycket är rätt kanske ? ja jag ska allt gå igenom den men vet inte riktigt vart man ska börja, lär väll bli att riva ner hela skiten. Nej ppcn funkade inte, efter jag trimmat med ppcn blir tomgången helt konstig typ pendlar mellan 2000varv och 500 varv min bil är en klass för sig själv. Är sugen på att lämna in den till någon men vet inte vart , bsr kunde inte förens efter sommaren då deras verkstad gick på sparlåga under sommaren=(
Tråkigt att du hann byta tändspolarna, för det hade om jag hunnit givit rådet att avfärda dem som orsak.
I mina öron låter det mer som att dina problem pekar på trotteln. För det är väl så att du har den problemtyngda Magnetti-Marrelli ETM'en på din 01a? Jag tror man gick över till Bosch-trottel från modellår 2002 på T5.
Om det är trotteln som strular kan kontrolleras genom att jämföra trycket före och efter trotteln.
Ett annat spår är en strulande bränslepump som inte levererar bränsle som den skall. Detta skulle både kunna förklara att bilen rycker och dels att den tappar ork på höga varvtal. Kontrolleras relativt "enkelt" genom att med en multimeter mäta spänningen från linjärlambdasonden som sitter efter turbon alternativt kontrollera signalen från själva bränsletryckgivaren.
Ett annat möjligt spår är en strulande HFM (luftmasse-mätare) som ibland mäter felaktigt luftflöde. Samma tips här, mäta signalen och om möjligt jämföra med en annan bil som fungerar felfritt eller med information från en Volvo-verkstad.
Du skriver att du har kontrollerat laddtrycket och att detta var som det ska.
Är det som det skall i alla situationer, alltså även när motorn tappar ork över 4-5000 varv/min?
Mättes trycket före eller efter trotteln? Om trotteln inte öppnar som den skall så kan ju turbon bygga tryck utan att motorn får i sig samma tryck.
Om laddtrycket är som det skall så är det ingen större idé att byta TCV-ventilen. En strulande TCV skall heller inte medföra konstig tomgång med ppc trim eller standard på det sätt du beskriver.
Det är lite skumt att det inte finns några felkoder i styrsytemet eftersom de flesta fel bör medföra detta.
Frågan nu är hur kunnig är du på motorer och hur långt är du beredd att gå i din "Gör det själv"-felsökning?
Tyvärr står de flesta verkstäder idag nästan helt handfallna om inte kan hitta felkoder i styrsystemet och GDS-felsökning är alltid lite riskabel eftersom man kan göra mer skada än nytta om man gör fel.