Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baremo
ska ta och ringa dom till veckan, undra hur poppis man blir när man kommer med bsr ppc och bsr luftfilter ;)
av Baremo
fan har tryckt i min ppc igen och det känns precis som om turbon slutar ladda vid 4-5000 varv:( kommer bli en dyr historia dethär nya tändspolar har jag satt i nu också men ingen förbättring
av S60R AWD
Prova att byta TCV-ventilen, sitter vid luftburken. Inte helt ovanligt att de pajar och uppför sig bilen rejält skumt. Bilen kan hacka och kännas allmänt orkeslös... Ett hyffsat billigt tips iaf då en ny ligger på c:a 500:- och tar 5min att byta själv. Bytte själv för ett litet tag sen på min R och den går betydligt mjukare och effketen kommer snabbare!
av JasonCW
Baremo skrev:jag ska ju ha 250hk men den går inte alls som de, känns väldigt tam efter 4000rpm har ju kollat laddtryck och bränsletrycket på volvo och det är som det ska, kan det vara turbon även om laddtrycket är rätt kanske ? ja jag ska allt gå igenom den men vet inte riktigt vart man ska börja, lär väll bli att riva ner hela skiten. Nej ppcn funkade inte, efter jag trimmat med ppcn blir tomgången helt konstig typ pendlar mellan 2000varv och 500 varv min bil är en klass för sig själv. Är sugen på att lämna in den till någon men vet inte vart , bsr kunde inte förens efter sommaren då deras verkstad gick på sparlåga under sommaren=(
Tråkigt att du hann byta tändspolarna, för det hade om jag hunnit givit rådet att avfärda dem som orsak.

I mina öron låter det mer som att dina problem pekar på trotteln. För det är väl så att du har den problemtyngda Magnetti-Marrelli ETM'en på din 01a? Jag tror man gick över till Bosch-trottel från modellår 2002 på T5.
Om det är trotteln som strular kan kontrolleras genom att jämföra trycket före och efter trotteln.
Ett annat spår är en strulande bränslepump som inte levererar bränsle som den skall. Detta skulle både kunna förklara att bilen rycker och dels att den tappar ork på höga varvtal. Kontrolleras relativt "enkelt" genom att med en multimeter mäta spänningen från linjärlambdasonden som sitter efter turbon alternativt kontrollera signalen från själva bränsletryckgivaren.
Ett annat möjligt spår är en strulande HFM (luftmasse-mätare) som ibland mäter felaktigt luftflöde. Samma tips här, mäta signalen och om möjligt jämföra med en annan bil som fungerar felfritt eller med information från en Volvo-verkstad.

Du skriver att du har kontrollerat laddtrycket och att detta var som det ska.
Är det som det skall i alla situationer, alltså även när motorn tappar ork över 4-5000 varv/min?
Mättes trycket före eller efter trotteln? Om trotteln inte öppnar som den skall så kan ju turbon bygga tryck utan att motorn får i sig samma tryck.
Om laddtrycket är som det skall så är det ingen större idé att byta TCV-ventilen. En strulande TCV skall heller inte medföra konstig tomgång med ppc trim eller standard på det sätt du beskriver.

Det är lite skumt att det inte finns några felkoder i styrsytemet eftersom de flesta fel bör medföra detta.

Frågan nu är hur kunnig är du på motorer och hur långt är du beredd att gå i din "Gör det själv"-felsökning?
Tyvärr står de flesta verkstäder idag nästan helt handfallna om inte kan hitta felkoder i styrsystemet och GDS-felsökning är alltid lite riskabel eftersom man kan göra mer skada än nytta om man gör fel.
av Baremo
jag kan börja med att svara på att min kunskap om motorer ligger kanske på en 2/10 ungefär... jag skulle hälst vilja lämna in bilen till en verkstad, om laddtrycket är kontrolerat före eller efter trotteln vet jag inte eftersom det är gjort på volvo. bilen har ny tid på volvo nu på tisdag, då ska dom göra ett nytt försök att hitta felet, det var en kille på volvo som hade haft samma problem som mig (s70 t5) och då hade det varit fördelaren som var def, det syndes inte häller på felsökningen. men som sagt funderar på att lämna in den på en mindre verkstad och få den ordentligt genomgången men vill ju vara säker på att det är en kunnig verkstad först.. ska höra med han som kollade laddtrycket och bränsletryck hur han kollade och om han drog ur bilen något när han kollade. ska återkomma på tisdag efter bilens 20e tur in på verkstad. Bränslepumpen har jag med funderat på för det känns precis som om den inte får bränsle som den ska så dom får kolla upp den i samma vända
Tack och bock /erik
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Jättesvårt så här i ett forum.

ÅTGÄRD NR ETT på din motor.

Står kamremmen verkligen rätt!!!! har råkat ut för detta flera ggr (3) bilen blir då slö, men inte att den sätter några felkoder ;-//

2 Prova med en ny luftmassmätare, efter det....

3 BYT turboreglerventilen. :!:
av Baremo
åtgärd 2 och 3 är uteslutna då jag har ny turboreglerventil, har provkört med annan lmm men ingen skillnad. men kamremmen kan det mycket möjligt vara.
Bilen var inne på volvo och dom hävdar att det inte är något fel på den, men jag har nu insett att jag måste byta verkstad om det ska hända något. Om man ger full gas direkt efter en växling ska väll inte bilen börja hacka för att börja dra ordetligt efter några sekunder:S Väldigt mysko fel dethär ska blir riktigt intressant att se vad felet verkligen är.
Vänster bakfälg blir varm

Det verkar som att det var tillfälligt, det b[…]

Vibration på höger sida

Det var ju svårt att se men, jag upplever at[…]

Vad hade ni valt mellan EX60 och XC70? Själv […]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispä[…]