- mån 24 mar 2008, 10:18
#182161
Tråden verkar ha en tendens att komma in på fel spår, det är glödningen jag vill felsöka till att börja med.
Moderator: Moderatorer
olson skrev:Lyser inte den lilla spiralen i instrumentet alls ? (kall motor)
ted.k skrev:Hej! Daniel
Du har kollat relät hur då? Om du hör eller känner att relät drar så får relät signal från ECM och då funkar den delen. Sen får du dra ut relät och mäta på stift 30 och kolla om du har spänning där, där skall du alltid ha 12 volt. Om du inte har det så har hvudsäkringen på 60 amp.gått sönder ut och mät, och kolla att relät värkligen drar.
Det stämmer att den glöder ett tag efter att man startat. Lycka till.
ted.k skrev:Ok, då är det inte säkert att du har styrning till relät.
När du ändå är ute och mäter så kan du mäta på stift 86 (glödrelät) där skall det vara 12volt när du har tänningen på, den pluss signalen kommer från den vanliga säkringen, och den säkringen får sin pluss från motorhuvudrelät. Stift 85 skall det vara minus och den signalen kommer från ECM:en när den får signal från tempgivare att det är kallt. Så om du skall mäta stift 85 måste du göra det vid tänningspåslag för den signalen kan vara kort.
Sen kan du lägga pluss på stift 87 och mäta om du har ström på glödstiften för att utesluta kabelbrott.
greeeken skrev:Kan det inte bara vara så att du har ett trasigt batteri?