Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fn
Jag har kört i 200 i Tyskland och mina speglar vek sig inte. Ska dit nu på fredag igen så jag får väl testa igen :D
Vill bara tillägga att jag är mycket nöjd med min bil. Innan jag köpte den så provade jag Mazda 6 (som jag inte blev imponerad av), BMW 320 (förväntade mig en wow-upplevelse och blev besviken), Mercedes C200 (gillade den rätt bra), Audi A4 (bra att köra men inredningen var inte "kvalitet"). Provkörde sedan en V70 2.4T 2001, 7000 mil... den var en dröm och kändes som ny och utklassade allt annat så den blev det.
Användarvisningsbild
av Brainy
fn skrev:Jag har kört i 200 i Tyskland och mina speglar vek sig inte. Ska dit nu på fredag igen så jag får väl testa igen :D
Vill bara tillägga att jag är mycket nöjd med min bil. Innan jag köpte den så provade jag Mazda 6 (som jag inte blev imponerad av), BMW 320 (förväntade mig en wow-upplevelse och blev besviken), Mercedes C200 (gillade den rätt bra), Audi A4 (bra att köra men inredningen var inte "kvalitet"). Provkörde sedan en V70 2.4T 2001, 7000 mil... den var en dröm och kändes som ny och utklassade allt annat så den blev det.
personen som jag vet detta hande for lag snarare i 240+ sa testa det vol:-)
vet dock inte om det var da de vek sig eller om det var direkt efter 200.
/Anders
Användarvisningsbild
av greeeken
Brainded skrev:
fn skrev:Jag har kört i 200 i Tyskland och mina speglar vek sig inte. Ska dit nu på fredag igen så jag får väl testa igen :D
personen som jag vet detta hande for lag snarare i 240+ sa testa det vol:-)
vet dock inte om det var da de vek sig eller om det var direkt efter 200.
/Anders
Eller så hade killen defekta speglar.
Finns ingen bil som är bra på allt.
Personligen tycker jag mazda 6 suger getpung :D
Innan jag köpte min nuvarende s60 så provkörde jag Bmw 328 o 528 + saab 9-5 aero
Tycker min s60 T utklassar alla dessan i allt
Användarvisningsbild
av Driver64
greeeken skrev:Innan jag köpte min nuvarende s60 så provkörde jag Bmw 328 o 528 + saab 9-5 aero
Tycker min s60 T utklassar alla dessan i allt
Alltså även med avseende på säkerhet, som denna tråd ursprungligen handlade om?

Har ni märkt hur ofta diskussionerna vandrar iväg från den ursprungliga frågan i en tråd? Ooops! I did it again... :wink:
Användarvisningsbild
av Jensen
Oj vad mycket gnäll, blind spot är väl en jättebra grej som jag inte kan komma på nåt annat märke ha i sina bilar.
Kan garantera dig om att det mesta som du gnäller på redan finns hos Volvo men som sagt det tar tid innan man testar och utvärderar ny teknik.
Så även om tekniken finns så trycker man inte bara in den hur som helst.
När det gäller krockkudde på pass sida så har man lyssnat väldigt mycket på kunderna och därför valt att ha kudden som option.
85% utav bilarna som rullar i Sverige saknar pass kudde.
Och en stor andel barnfamiljer kör som dom flesta vet Volvo.
Har man alltid bältet på sig så kommer inte airbag på pass sidan att göra nån större nytta.
När det gäller bältena så är dom tyvärr lite korta, men på en Volvo originalstol så är det inga problem att fästa varken bak eller fram.
Den lösningen har man säkert för att man alltid vill sälja sina egna stolar.
av NCR
maf skrev:
greeeken skrev:Du kan bygga om spegelhuset hut mkt du vill.döda vinkeln kommer alltid finans kvar.
För mig så funkar det kloclrent på min s60,mkt bättre än bilarna jag haft innan.
Jag kan inte hålla med dig där. Jag hade tidigare den billigaste bil du kan tänka dig och där satt inget spegelhus ivägen. Jag såg förstås inte det som var precis bredvid förarplatsen, men allt där bakom syntes. Kanske är det för att jag sitter ganska långt fram när jag kör, men oavsett ställning ska ju speglarna fungera!

Och vad är det med dom där spegelhusen i Volvo egentligen? Det bara sprutar ju vatten från dom mot sidorutorna så att dom blir skitiga så fort det regnar lite eller är slaskväder. Jag har aldrig varit med om maken. Andra bilar kan man köra 100-tals mil utan att få minsta skvätt på sidorutorna men Volvo klarar inte många mil innan man måste in på en mack och tvätta. Det måste ju vara nåt aerodynamiskt konstruktionsfel?
greeeken skrev:Automatiskt trippelblink?
Undrar hur lat man kan vara.
Använd blinkersen rätt tycker jag istället :D
Ja men få alla att göra det då. Automatisk trippelblink skulle ge medtrafikanterna tydligare signaler med minimalt med ansträngning. Bilen ska göra jobbet och jag ska åka med. Att säga att funktionen inte behövs utan man ska använda blinkersen rätt är som att säga att krockkuddar inte behövs eftersom man inte ska krocka :lol:

/Magnus
Automatisk trippelblink har alla nya SEAT vet jag då jag bytte från en sådan till en V70N..och tro mig, värre skitbilar får man leta efter, så att enbart köpa en bil för säkerhetstänkandet är nog ett lite enkelt sätt att se på saken när man byter bil. För min del är ljudkomfort, utseende, känslan osv så mkt viktigare än t.ex hur högt blinkersen tickar.

p.s. Har du testat blinkersen i en ny 9-3? Låter som om dom har en integrerad trollhättebo sittande bakom instrumentpanelen som rytmiskt bryter av sitt eget nyckelben. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
maf skrev:Får man klaga lite här också?

Jag tror det behövs lite nytänkande i Volvofabriken. Lite yngre människor som kanske kan mer av tekniken och tänker ett steg längre. Tänkte dedikera detta inlägg till att ifrågasätta det säkerhetstänkande som Volvo säger sig ha.

Har någon av er på sista tiden tittat i vänster ytterbackspegel, i den yttersta delen som ska visa döda vinkeln? Vad ser ni där? Jag ser bara innersidan av spegelhuset reflekteras i halva döda-vinkel-spegeln vilket gör att min sikt är mycket begränsad. Hur har denna spegel kunnat få vara kvar år ut och år in? Istället satsar man på den där nya kameran "Blind Spot Information System", som tänder en lampa om någon finns i döda vinkeln. Vore det inte lättare att bygga om spegelhuset?

Vad har hänt med nytänkandet? Varför har fransmännen i sina betydligt billigare bilar lyckats klämma in både kurvljus och vibration i stolarna om man byter fil utan att blinka först när Volvo, som ska vara föregångare inom säkerhetsområdet, saknar detta som standard? Var är farthållaren som ser till att hålla betryggande avstånd till bilen framför (om man inte köper en konceptbil) och NÄR tänkte Volvo införa systemet som läser av hastigheten och anpassar trögheten i gaspedalen efter vad högsta tillåtna hastighet är, som har pratats så mycket om i media de senaste åren?

Hur kommer det sig att säkerhetsbältet i framsätet är så kort att man där inte kan ha en standard barnstol? Pratar man med säljare på Bilia så säger dom att man anser det säkrare att ha barnet i baksätet. Med den inställningen kan man lika gärna se till att det inte går att ha barnstol i bilen över huvud taget och sedan hänvisa till statistik som visar att ju fler som har barn i bilen, desto fler barn omkommer i trafiken... Och varför säljer man då en Volvo-stol som är specialbyggd för att kunna placeras i framsätet? Samma sak gäller krockkudden på passagerarsidan fram. Varför går inte den att stänga av med nyckel på tidigare modeller än -05 (?).

Några andra säkerhetshöjande detaljer som skulle återge Volvo lite av det goda rykte inom området som dom haft är enkla saker som att:

* Sänka volymen på blinkersen. Jag, och många med mig, drar oss för att använda blinkersen för mycket för det låter så otroligt illa i en Volvo.

* Aktivera automatisk trippelblink om man snabbt trycker blinkersspaken upp eller ner. Detta skulle göra att andra trafikanter bättre skulle uppfatta att man byter fil eller liknande utan att man behöver sitta och hålla i spaken eller trycka den till det fasta läget.

* Bromsljus som blinkar vid panikbromsning, eller ännu hellre - bromsljus som lyser starkare och med fler dioder i det höga bromsljuset ju hårdare man trycker på pedalen?

Vore kul att höra era åsikter...

/Magnus
har inte läst den tråd tidigare, men du har fått mycke om bakfoten hör jag.

1. förstår inte det där med backspegeln, jag har inte prolem att se i min ?
2. volvo satsar på säkerhets system som fungerar, inte såna som verkar att fungera.
3. ett långt säkerhetsbälte gör att personen i framsätet hinner längre fram & kan skada sig innan man hindras av bälter (måttbands testet)
barn sitter säkrast bak & helst i miten. du som förare ska köra bil, inte sköta barn, det kan din med pasagerare göra.
4. volvo har motviligt monterat in an avstängare för arbagen på pasagerarsidan, det är säkrare att inte kuna glöma bort att vrida den till on eller off.
5. blinkersen låter inte högt, vad har du fått det ifrån
6 trippelblink finns inte på p2 bilarna för att man inte tänkte på det när bilens elsystem utveklades, nu i efterhand så gär men nog inte om elsystemet fören nästa platform presenteras.(elsystemet byggdes i slutet på 90 talet, så det är snart 10 år gammalt)
7. såna lamp kombinetioner är inte lagliga att andvända i sverige,men dom syns som sagt bra.
Användarvisningsbild
av ER
Att tvinga någon att hålla hastigheten genom att försvåra gasande är bara dumt och farligt och så typiskt svenskt. Se istället till att förbättra vägarna så att omkörningar blir enklare/säkrare, vi betalar trotts allt en mycket stor del i skatt som bör räcka om politikerna tar ur sin hand ur kakburken och låter dom pengarna gå till VV istället för att täcka hål dom själva orsakat i budget.
Vill man ha barnstol i framsätet så skall där inte sitta airbag alls så enkelt är det, där är volvo duktiga som saknar detta som standard när andra har detta och tvingar kunder att för dyra pengar montera ut dessa senare. Bara för man kan stänga av den med nyckel betyder det inte att man kommer ihåg att göra detta, eller i värsta fall den löser ut ändå, enda rätta är att ta ur/inte montera in om barnstol skall vara i framsätet. Vill man ha denna kudde skall man betala extra för den iskall inte vara standard. Vibration i stolarna om man inte blinkar är dumt för är man lat och inte blinkar innan så blinkar man inte efter heller, Trafikfarligt blir det till sist när någon ramlar ur stolen/tappar koncentrationen på vägen pga denna grej.
Bättre med Whips, Sips, IC, STC, DSTC, EBA och sådanna saker som HÖJER säkerheten för dom åkande.
Enda vettiga av detta är diodbaklysen, men då skall alla lampor vara av diodtyp då det finns dom som inte byter trasiga lampor och dioder har kortare responstid än vanliga glödlampor som ger bakomvarande pyttelite längre tid på sig att stanna.
Duktiga är ju volvo som gör det enkelt att byta en så viktig sak som framlampor genom att göra hela strålkastaren löstagbar på XC90 och S40N/V50, inte som VW med sin Golf IV som kräver verkstad för byte och därav att man ser enögda sådanna i överflöd trafiksäkert, not.
Nytänkande är inte alltid av godo. Hur som helst sitter jag hellre i en Volvo än en fransk sardinburk whatever storlek om det skulle gå så illa att det skulle smälla.
av Teemu
Tycker att vissa är väldigt inrutade i att Volvo är så överdrivet mer säkra än andra bilar. Dom kanske var det en gång i tiden, men inte nu längre. Kolla bara på det andra fd svenska märket tex - får bättre betyg än Volvo på de flesta krocktester nuförtiden. Och andra europeiska och japanska bilar ligger inte mycket efter, om inte jämsides eller före.
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:Tycker att vissa är väldigt inrutade i att Volvo är så överdrivet mer säkra än andra bilar. Dom kanske var det en gång i tiden, men inte nu längre. Kolla bara på det andra fd svenska märket tex - får bättre betyg än Volvo på de flesta krocktester nuförtiden. Och andra europeiska och japanska bilar ligger inte mycket efter, om inte jämsides eller före.
det här kan jag ha en lång utläggning om, ska ta det kort först så får vi se var vi landar.
jag ahr varit i kontakt med konstruktörena på volvo & kilarna på krockcenter.
Enligt dom så är det inga problem att tilverka en bil som får höga betyg i krock testerna, då man där vet exakr vilken fart & var bilen komer att träffas.
det som är svårt är att bygga en bil som inte skadar mäniskan mer än nödvändigt i alla sitruationer & hastigheter.
nu kommer jag inte ihåg siffrorna men dom flästa krockar sker i en hastighet av ca 30 km/h (stadstrefik & man hinner bromsa lite) bygger man en bil som ska få bra betyg i tyskarnas krock labb (50 & 70 km/h i stumt föremål m.m.) så blir bilen för hård & man får onödigt mycke skador i de lägre hastigheterna.
Volvo har ett överlägset övertag när det gäller krock tester & det dom på senare tid satsat mycket hårt på, att undvika att krocken överhuvudtaget sker gen om att ha bra förarmiljö med allt vad det nu innebär & en bil som betersig lungt & harmoniskt på vägen m.m.

men jag förstår mycket väl att många stirar blint på desa krocktestar som vimlar i media & många reklamer.

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]