- mån 19 okt 2009, 16:03
Intressant, jag har exakt samma fel på min V70 (2.4 2003). Torkaren stannar lite var som helst på rutan, och man får mixtra med på/av-knappen för att få den att stanna i ändläget. För ett år sedan skruvade jag loss och isär torkarmotorn, men hittade inget konstigt mer än att axeln var aningen rostig längst ut. Under det stora nylonkugghjulet som är huvudkompunenten i snäckväxeln sitter en metallsläpkontaktskena som tre släpkontakter släpar mot. Det är den konstruktionen som ska bestämma när motorn ska stanna i timerläget och hitta ändläget när torkaren stängs av. Jag böjde upp släpkontakterna lite så att dom skulle ligga an bättre mot kontaktringen. Efter att jag skruvat ihop allting så fungerade det igen, men nu har felet återkommit, och det fungerar inte trots en ny isärskruvning. Jag misstänker ett elfel. Jag har mätt på dom tre kablarna,i anslutningskontakten: svart, vit och gul och det verkar som om svart är jord, vit får +12 V när motorn ska starta, och gul tycker jag borde vara ständig +12V, rätta mig om jag har fel, men den verkar vara strömlös. Det lutar alltså åt ett kabelbrott, troligtvis i närheten av gångjärnet, vilket verkar väldigt jobbigt att komma åt, mycket plast som ska bort. Kan det vara relät som krånglar? Det skulle vara så mycket enklare att komma åt.
Det där knakande ljudet som uppstod när torkararmen hamnade snett som någon skrev om tror jag kommer av att den kuggade över på den konformade änden på axeln, som är försedd med splines. Det borde räcka att lossa muttern lite och vrida armen rätt, och därefter dra fast den igen.
Det där knakande ljudet som uppstod när torkararmen hamnade snett som någon skrev om tror jag kommer av att den kuggade över på den konformade änden på axeln, som är försedd med splines. Det borde räcka att lossa muttern lite och vrida armen rätt, och därefter dra fast den igen.
- By Soffantjejen