Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
de är möjligt att bosch säljer de dom säljer extraljus med 8)
men enl volvo får man inte skarva kablarna på lambdasonder och de va väl en sån vi prata om? med denso sond
Först skrev jag att man kan skarva. Och det står jag för.. Sen skrev jag att det inte är samma typ av sond som biltema saluför.
Bosch säljer även extraljus.. men visst skulle dom vara svårsålda utan kablage och lampor om det var förbjudet att skapa egna kablage och använda egna lampor..
Bosch säljer egna kit med universal lamdasonder (7 modeller om jag inte minns fel) i kitet ingår skarvgrejor. OCH i gammal bosch information från 1976.. står det att kablagen inte kan skarvas..
Följer vi vad volvo säger för att undvika problem så kan vi inte göra följande saker, skarva sondkablage, skarva extraljuskablage, byta vindruta på bilen till annan än original, använda andra löp och spännrullar än volvos (som det står dayco på), andra remmar, andra fjädrar och stötdämpare, andra glödlampor fast du får lösa lampor ur vanliga universalpack som alla på meko eller annanstans, det och 22000 andra saker kan vi inte utföra.. för då påverkar vi bilens gång och värde.
Det är bättre man förstår att det är en bil, en bil är en maskin. Maskinen är inte exklusivt framtagen av volvo av egenhändigt tillverkade delar i en hemlig fabrik. Det är köpta delar på vår vanliga öppna marknad..
av martin1g
Det var bra sagt... det verkar som om Volvo mer än nåt annat märke kör hårt på detta med originaldelar... det kan väl vara så att deras delar ibland är bättre men annat kan nog i de flesta fall vara väl så bra. Tror knappast det är så stor skillnad de som tillverkar OEM delar måste ju också göra någorlunda bra grejer annars hade alla slutat köpa dem...
*pettson* skrev:
Följer vi vad volvo säger för att undvika problem så kan vi inte göra följande saker, skarva sondkablage, skarva extraljuskablage, byta vindruta på bilen till annan än original, använda andra löp och spännrullar än volvos (som det står dayco på), andra remmar, andra fjädrar och stötdämpare, andra glödlampor fast du får lösa lampor ur vanliga universalpack som alla på meko eller annanstans, det och 22000 andra saker kan vi inte utföra.. för då påverkar vi bilens gång och värde.
Det är bättre man förstår att det är en bil, en bil är en maskin. Maskinen är inte exklusivt framtagen av volvo av egenhändigt tillverkade delar i en hemlig fabrik. Det är köpta delar på vår vanliga öppna marknad..
av Jwinkler
köp en biltema sond, sedan väntar du nån månad, sen lägger du upp en tråd om motorlampan som helt sonika har börjat lyst igen ;)

själv är jag allergisk mot allt som har med motorstyrningar och biltema.
Användarvisningsbild
av CarMan
Xioz skrev:vadåd skarva lambda kablar?

Det måste man gör om man har 3" downpipe med racekat! Det finns inget val och det gör alla återförsäljare så som JT, Ferrite , Simons, Bsr. etc etcFunkar fint för mig iallfall o skarva kabeln till den efter katten... Kanske kan vara problem till o skarva den främre då el. ?

/ mvh Johan
Ja det är ju högst oseriöst att skarva signalkabeln, eftersom man då stör referens syret o sonden visar fel !!! men det struntar dom nog i, det går ju att fuska bort i den nya mjukvaran ni får...

ska man skarva måste man göra det på andra sida skarven ! & det får inte förekoma risk för korision eller annat
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
de är möjligt att bosch säljer de dom säljer extraljus med 8)
men enl volvo får man inte skarva kablarna på lambdasonder och de va väl en sån vi prata om? med denso sond
Först skrev jag att man kan skarva. Och det står jag för.. Sen skrev jag att det inte är samma typ av sond som biltema saluför.
Bosch säljer även extraljus.. men visst skulle dom vara svårsålda utan kablage och lampor om det var förbjudet att skapa egna kablage och använda egna lampor..
Bosch säljer egna kit med universal lamdasonder (7 modeller om jag inte minns fel) i kitet ingår skarvgrejor. OCH i gammal bosch information från 1976.. står det att kablagen inte kan skarvas..

Du hjälper knapast nån, genom att hitta på o vara dryg..

Det stämer att Boch säljer sonder som man ska skarva, men det är viktigt att man skarvar dom med deras skarvkitt. Du är inte tydligt nog att ala om at man Måste skarva på detta vis för att inte förstöra referensluften !!!

sen stämer inte alla annan smörja du skriver för fem öre. man får vist andvända andra produkter & skarva m.m.
Användarvisningsbild
av CarMan
martin1g skrev:Det var bra sagt... det verkar som om Volvo mer än nåt annat märke kör hårt på detta med originaldelar... det kan väl vara så att deras delar ibland är bättre men annat kan nog i de flesta fall vara väl så bra. Tror knappast det är så stor skillnad de som tillverkar OEM delar måste ju också göra någorlunda bra grejer annars hade alla slutat köpa dem...
*pettson* skrev:
Vet inte om det var specielt bra sagt, o vart har du fått att vilvo trycker på ordare än nån annan ?
de saker jag ibland trycker på hort om, har jag inte bara lärtmig från volvo, utan även på andra ställen. men när det komer från volvo så är det inte allmäna järntvätt grejor, utan "mektips" som komer på förekomen anledning, där tilexempel folk har fettat in lamdasond kontakter i tron på att det inte ska korigera & då har man istället förstört referensluften & därmed förskjutit skalan...

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]