Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av calle_g
Märkligt att flera tycks tycka att besinare är så himla mycket tystare än D5, det är bevisligen väldigt subjektivt det. Själv har jag en S60D5-05 privat och en XC70-03 2,5T i jobbet och vid normal körning upplever jag faktiskt XC:n som något bullrigare, troligen då den är en kombi helt enkelt. Motorljudet är inte det jag stör mig i någon av bilarna utan vägbullret är det som är i majoritet. Har haft många hyrbilar i mellanklassen, Astra, Megane, Avensis, Octavia, C-klass, 3-serien, Passat m.m, både bensinare och dieselar nere på kontinenten och jag tycker att dessa båda Volvos är något tystare än genomsnittet, dock är det lite större bilar förstås.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man bör väl jämföra samma bilar med bensin och diesel eller ?????

En V70 bensin och en V70 Diesel är ju olika som natt och dag. Diesel knattrar, dånar och vibrerar .... om jag någon gång åker i kollegornas bensinare så är det ju en annan värld, mycket lägre ljud och vibrationer.

Diesel åker jag för den lägre förbrukningen endast .....
Användarvisningsbild
av XC70-D5
jag besväras ej av ljudet i D5 äger en -05(13000 mil) 163 hk är mer än nöjd och njuter av gången i diesel motorn,inge ovanligt väsen men den går ju inte lika tyst som en 2,5t,men prestandan tycker ja duger.har haft rätt brottom en gång då det gällde liv eller död så då fick den smaka och i min förvåning så gick den enl mätaren 220 kmh med vinter däck.
När man höll full gas vid omkörning så växlade automaten efter rödmarkerin 4600 rpm. :-)-) Ps Min hund överlevde!!! :lol:
Användarvisningsbild
av Barkbiten
XC70-D5 skrev:jag besväras ej av ljudet i D5 äger en -05(13000 mil) 163 hk är mer än nöjd och njuter av gången i diesel motorn,inge ovanligt väsen men den går ju inte lika tyst som en 2,5t,men prestandan tycker ja duger.har haft rätt brottom en gång då det gällde liv eller död så då fick den smaka och i min förvåning så gick den enl mätaren 220 kmh med vinter däck.
När man höll full gas vid omkörning så växlade automaten efter rödmarkerin 4600 rpm. :-)-) Ps Min hund överlevde!!! :lol:
Oj, 220 km/m med en gammal D5:a det var inte dåligt...ska inte lägga in några moraliska aspekter på hastigheten men kan väl nämna att när man kör med vinterdäck ska man generellt undvika att köra över 160 km/h . Vinterdäcken är i regel inte gjorda för hastigheter över 200 km/h. Det innebär att i de farterna - när du kör betydligt över gränsen för vad däcket är konstruerat att hålla för så kan det gå sönder.

Finns en del ambulansförare och brandmän som kan vittna om sådana incidenter.

Men när det gäller liv och död glömmer man ju tyvärr ofta bort allt vanligt förnuft.

Nåja...åter till D5:an... testar du två identiska Volvobilar med bensinmotor och dieselmotor årsmodell 2005 så vibrerar dieseln mer vid tomgång samt ljudvolymen är betydligt högre. Man får ha högre volym på stereon. Och det blir en mer markant skillnad när motorn stängs av.

Men frågan är varför man ska köra diesel längre? En liter kostar 12.54 kr såg jag nu precis!

Lägg därtill dieselskatten på ett X antal tusen kronor per år.
av Fisketorp
Barkbiten skrev:
XC70-D5 skrev:jag besväras ej av ljudet i D5 äger en -05(13000 mil) 163 hk är mer än nöjd och njuter av gången i diesel motorn,inge ovanligt väsen men den går ju inte lika tyst som en 2,5t,men prestandan tycker ja duger.har haft rätt brottom en gång då det gällde liv eller död så då fick den smaka och i min förvåning så gick den enl mätaren 220 kmh med vinter däck.
Oj, 220 km/m med en gammal D5:a det var inte dåligt...ska inte lägga in några moraliska aspekter på hastigheten men kan väl nämna att när man kör med vinterdäck ska man generellt undvika att köra över 160 km/h . Vinterdäcken är i regel inte gjorda för hastigheter över 200 km/h. Det innebär att i de farterna - när du kör betydligt över gränsen för vad däcket är konstruerat att hålla för så kan det gå sönder.

Men när det gäller liv och död glömmer man ju tyvärr ofta bort allt vanligt förnuft.

Nåja...åter till D5:an... testar du två identiska Volvobilar med bensinmotor och dieselmotor årsmodell 2005 så vibrerar dieseln mer vid tomgång samt ljudvolymen är betydligt högre. Man får ha högre volym på stereon. Och det blir en mer markant skillnad när motorn stängs av.

Men frågan är varför man ska köra diesel längre? En liter kostar 12.54 kr såg jag nu precis!

Inte 100 på vad en bensinare drar. men tror genomsnittet på våran verkar ligga på 0,99 enligt mätaren. dok har vi ju inte kört länge än så runt 0,8-0,9 borde man ju hamna.

Grannens d5a år 07 drog runt 0,45 tror jag han sa. dok snålkört. men säga 0,5 vid motorväg

Han kör 10`000mil/år bara bara till arbetet så då lönar det sig nog ganska grovt att köra såppas billig disel.
samt att han har particelfilter så skatten är väl inte så dyr på dessa?

Ska man gå utanför "protokollet" så köper han disel välldigt billigt också vilket man kan göra om man känner transportföretags ägare osv.
men det är det ju inte alla som gör. så det kan man hoppa över=)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fisketorp skrev:
Barkbiten skrev:

Inte 100 på vad en bensinare drar. men tror genomsnittet på våran verkar ligga på 0,99 enligt mätaren. dok har vi ju inte kört länge än så runt 0,8-0,9 borde man ju hamna.

Grannens d5a år 07 drog runt 0,45 tror jag han sa. dok snålkört. men säga 0,5 vid motorväg

Han kör 10`000mil/år bara bara till arbetet så då lönar det sig nog ganska grovt att köra såppas billig disel.

Ska man gå utanför "protokollet" så köper han disel välldigt billigt också vilket man kan göra om man känner transportföretags ägare osv.
Visst går det att köra dieseln på 0.45 MEN kör du så mjuk så går bensinaren på 0.65 om du kör lika lungt ....

Rabatten till storförbrukare ligger max på 1 kr idag så det gör inte så mycket...
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Fisketorp skrev:
Barkbiten skrev:

Jag har jämfört D5 163 hk 2005 AWD med 2.5T AWD 2005. Gasar man på rejält är tanken nära halvtom när du kört drygt 10 mil med 2.5t awd. Det händer inte med D5an!

Men kör du normalt, eller kanske lite sportigare än genomsnittet, så drar 2.5t awd 1,3-1,4 liter/mil i snitt. Kör du lika med D5 awd så drar den inte över 1 liter. Snarare hamnar snittet runt 0,9-precis under 1,0 liter/mil. Detta är sommartid.

Så säg att med 2.5T awd kommer du upp i 1.4 liter/mil och med D5 blir det svårt att komma över 1 liter/mil.

Ligger du lugnt och håller alla hastighetsgränser etc så drar D5 0,7-0,8 och 2.5t awd någonstans mellan 0,9-1,0.

Tänk även på att färddatorn inte stämmer på dieselbilar av äldre snitt. Du måste mäta själv när du tankar.

Sen kan man tillägga att partikelfilterrabatten försvann vid årsskiftet. Det var väl typ 6.000 spänn eller nåt? Rätta mig om jag har fel! Så utöver dieselpriset tillkommer dieselskatterna som bensinbilar inte har.
av Fisketorp
GISSES vilka förbrumningar dislarna ligger på.

gamla Golfdislar gick ju runt 0.5 ifall man körde snålt. normalt 0.6-0.7 tror jag.
minns Morfars passatkombi (minns ej tankvolym) men runt 100-120mil var inga större problem på en tank.

Nu väger väl volvon några kilo mer men att det är så mycket mer förbrukning på nyare motorer det låter illa.

Har alltid fått höra trot att långåkare tjänar på att köra disel men om det är så illa som du säger så vetifanken om det lönar sig alls.

2.5t drar så mycket som du nämner, vad ligger 2.4/2.5 i genomsnittet då? kör 855an på ca0.8 ibland mer ibland mindre.
det tycker jag är lagom för en bensinare i den viktklassen.

Illa med particelfilter tride det var en bra lösning. varför har dem lagt på skatten igen någon som vet?

Jaja som det verkar nu är då jag glad att jag köpte bensinare.
får se hur många år det dröjjer innnan man får börja cyckla
Användarvisningsbild
av hollan
jädra gnällande på d5orna personligen är jag mer än helnöjd med min visst den dricker mer än min golf diesel o min mondeo diesel men den går ju rejält mycke bättre har haft många olika sorters volvo innan senast en v70n t5 visst är d5an slöare men fan inte när man kopplar på släpet den har ju 440nm nu med boxen o de har inte ens en trimmad t5a min är aut och små trimmad t5an var oxå aut o trimmad och d5an dricker 3-4dl mindre per mil så när jag räknar på de så lönar de sej ganska snabbt med diesel fortfarande och man kan ju inte gämföra prestandan mellan en vanlig sug bensinare o en d5a du får upp minst i en 2,5t och dom är inte snåla precis och angående oljudet som vissa kallar de så tycker jag de låter manligt med diesel jag har till och med ökat på med öppet filter o sport system den viner som en fh16 nu:)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Fisketorp skrev:GISSES vilka förbrumningar dislarna ligger på.

gamla Golfdislar gick ju runt 0.5 ifall man körde snålt. normalt 0.6-0.7 tror jag.
minns Morfars passatkombi (minns ej tankvolym) men runt 100-120mil var inga större problem på en tank.

Nu väger väl volvon några kilo mer men att det är så mycket mer förbrukning på nyare motorer det låter illa.

Har alltid fått höra trot att långåkare tjänar på att köra disel men om det är så illa som du säger så vetifanken om det lönar sig alls.

2.5t drar så mycket som du nämner, vad ligger 2.4/2.5 i genomsnittet då? kör 855an på ca0.8 ibland mer ibland mindre.
det tycker jag är lagom för en bensinare i den viktklassen.

Illa med particelfilter tride det var en bra lösning. varför har dem lagt på skatten igen någon som vet?

Jaja som det verkar nu är då jag glad att jag köpte bensinare.
får se hur många år det dröjjer innnan man får börja cyckla

Ja, jag har då aldrig sett 2.4/2.5T AWD ligga under 1 liter. Lägsta jag sett den på är 1.1 liter. Det hamnar den på om du kör lugnt och enligt hastighetsgränserna. Att tanken är halvtom efte drygt 10 mil med hård gas är ju galet. Verkar som den slukar hur mycket som helst då. Medans dieseln har svårt att komma över 1 liter hur mycket du än gasar.

Och då ska jag även tillägga att 2.5T AWD som jag talar om är manuella. Och D5 är automat. Så egentligen borde man jämföra två automater eller två manuella. Förmodligen drar en automat 2.5T AWD något ytterligare!

D5:an är skön att cruisa i på lite längre körningar och det är skönt sug i omkörningar. 2.5T har ett helt annat tryck från stillastående och på lägre växlar. Även roligare att växla upp och ner. D5 ligger man kvar på 5an när man kör om och det funkar fint. Med 2.5t växlar man ner till 4an eller 3an för att få effekt. Nyare D5or med automat är dock mer lika bensindrivna bilar i växlingen. Stor skillnad i växellåda på tex årsmodell 08 och 05.

Sen ang. att det är billigare att köra långt med diesel. Det är det säkert fortfarande om man kör riktigt långt. Men "förr i världen" var det betydligt större marginal än vad det är idag. Marginalen minskar mer och mer. Idag ligger ju dieselpriset stundtals till och med ÖVER bensinpriset per liter.

En D5 2008 med automat och AWD drar i snitt 0,8-0,9 liter per mil vid blandad körning eller lite hårdare långkörningar. Jag kan tänka mig att en som är utan awd drar 0,7-0,8 och är det manuell låda kanske 0,6-0,7.

Kör man riktigt lugnt och ekonomiskt kan man komma ner i runt 0,7 liter per mil med D5 AUT AWD. På en framhjulsdriven motsvarande och med manuell låda skulle jag därför gissat att man kan komma ner i 0,5 liter/mil. Typ när man kör långt och ställer cruise control på 100 km/h eller liknande.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]