Moderator: Moderatorer
bjornw skrev:Oljetrycket i kopplingen byggs upp av rotationsskillnaden mellan axlarna, dvs när framhjulen spinner pumpas oljetrycket upp och det används till att låsa kopplingen mellan axlarna och kraft skickas bakåt. Innan det uppstår en rotationsskillnad finns inget oljetryck och därmed kan inte axlarna låsas. Haldex kopplingen är relativt snabb i reaktionen. Kraftöverföringen börjar innan framhjulen har snurrat ett halvt varv men som ni förstår så ökar oljetrycket i samma takt som framhjulen spinner och det kan ta flera varv på framhjulen innan oljetrycket hunnit bli tillräckligt högt för att kraften till bakhjulen ska vara tillräcklig. Det är därför framhjulen kan gräva ner sig i tex sand och snö.Är inte Pre-X samma sak som Instant Traction ??? Det är ju ingen "fjäder" utan en liten pump som bygger upp hydraultycket innan varvtalsskillanden har gjort detta. Enligt säljaren så är det så det ser ut på min my06 AWD som skall ha instant tracktion. Stämmer inte de uppgifterna ????
Instant Traction (eller Pre-X som Haldex kallar det) är en förspänning av oljetrycket i kopplingen. Det är en kraftig fjäder som hjälper till att låsa kopplingen. Den gör att utgångsläget är högre än utan Pre-X och att kopplingen kan låsas innan en rotationsskillnad upptäcks. Hastighet och gaspådrag används tillsammans med rotationsskillnaden för att avgöra om kopplingen ska låsas.
InstantTraction kom under 2005 och Volvo var först med det i MY-06 så tyvärr jbl, du har inte det i din -03:a. V50/S40 har det inte oavsett MY.
Det låter bra med Pre-X i teorin men flera praktiska tester (tex både Teknikensvärld och AMS) har visat att det inte har så stor betydelse. Min gissning är att Volvo valt en för låg förspänning för att inte påverka stabiliteten i bilen. Man vill behålla ett framhjulsdrivet beteende av säkerhetskäl och bedömer det viktigare för fler kunder.
Ska man ha en dramatisk förbättring av framkomlighet krävs helt andra lösningar som är baserade på mekaniska kopplingar av "torque-sensing" typ (tex Audis Torsen) eller låsbara diffar som ger direkt koppling.
Bilden i länken visar ett diagram som förklarar skillnaden med och utan Pre-X.
http://www.haldex-traction.com/technica ... egrees.htm
bjornw skrev:Oljetrycket i kopplingen byggs upp av rotationsskillnaden mellan axlarna, dvs när framhjulen spinner pumpas oljetrycket upp och det används till att låsa kopplingen mellan axlarna och kraft skickas bakåt. Innan det uppstår en rotationsskillnad finns inget oljetryck och därmed kan inte axlarna låsas. Haldex kopplingen är relativt snabb i reaktionen. Kraftöverföringen börjar innan framhjulen har snurrat ett halvt varv men som ni förstår så ökar oljetrycket i samma takt som framhjulen spinner och det kan ta flera varv på framhjulen innan oljetrycket hunnit bli tillräckligt högt för att kraften till bakhjulen ska vara tillräcklig. Det är därför framhjulen kan gräva ner sig i tex sand och snö.Nej, så långsamt går det inte. Det är endast en liten del av ett varv som behövs för att bygga upp fullt tryck. Däremot kan den lilla förvridningen vara tillräcklig för att polera upp underlaget lite om man står på is. Att gräva ner sig hinner hjulen inte.
Så man har normalt ingen nytta av AWD vid start på halt underlag? Trodde det var lite av poängen.Nu läser du inläggen som djävulen läser bibeln, tycker jag. Klart att man har nytta av fyrhjulsdriften vid start. I själva verket kommer de flesta aldrig att lägga märke till den lilla fördröjning som finns. Vi diskuterar här hur systemen fungerar och vilka egenskaper, fördelar och små nackdelar det finns. Alla Haldex system funkar bra tycker jag IMHO, men för och nackdelar finns alltid. För många funkar även det äldre visco systemet tillräckligt bra även om prestanda är långt långt efter Haldex, så det är en fråga om vilka behov man egentligen har.
bsba skrev:Så man har normalt ingen nytta av AWD vid start på halt underlag? Trodde det var lite av poängen.Har ju själv en AWD (som har Instant Traction om jag inte blivit lurad).
Funderar själv på att köpa en.
staffann skrev: Nu läser du inläggen som djävulen läser bibeln, tycker jag. Klart att man har nytta av fyrhjulsdriften vid start.Nåja , jag kanske skummade lite för snabbt men jag hade bråttom. Har precis börjat fundera på awd i stället för en vanlig.
Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]