Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roka01
Tack för alla svaren jag har en fråga till bjornw

du skriver att
InstantTraction kom under 2005 och Volvo var först med det i MY-06.

hur vet man om det är det på min 05:a ?
av roka01
Ok nu fattar jag MY06 = Modell År 06
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bjornw skrev:Oljetrycket i kopplingen byggs upp av rotationsskillnaden mellan axlarna, dvs när framhjulen spinner pumpas oljetrycket upp och det används till att låsa kopplingen mellan axlarna och kraft skickas bakåt. Innan det uppstår en rotationsskillnad finns inget oljetryck och därmed kan inte axlarna låsas. Haldex kopplingen är relativt snabb i reaktionen. Kraftöverföringen börjar innan framhjulen har snurrat ett halvt varv men som ni förstår så ökar oljetrycket i samma takt som framhjulen spinner och det kan ta flera varv på framhjulen innan oljetrycket hunnit bli tillräckligt högt för att kraften till bakhjulen ska vara tillräcklig. Det är därför framhjulen kan gräva ner sig i tex sand och snö.

Instant Traction (eller Pre-X som Haldex kallar det) är en förspänning av oljetrycket i kopplingen. Det är en kraftig fjäder som hjälper till att låsa kopplingen. Den gör att utgångsläget är högre än utan Pre-X och att kopplingen kan låsas innan en rotationsskillnad upptäcks. Hastighet och gaspådrag används tillsammans med rotationsskillnaden för att avgöra om kopplingen ska låsas.
InstantTraction kom under 2005 och Volvo var först med det i MY-06 så tyvärr jbl, du har inte det i din -03:a. V50/S40 har det inte oavsett MY.

Det låter bra med Pre-X i teorin men flera praktiska tester (tex både Teknikensvärld och AMS) har visat att det inte har så stor betydelse. Min gissning är att Volvo valt en för låg förspänning för att inte påverka stabiliteten i bilen. Man vill behålla ett framhjulsdrivet beteende av säkerhetskäl och bedömer det viktigare för fler kunder.

Ska man ha en dramatisk förbättring av framkomlighet krävs helt andra lösningar som är baserade på mekaniska kopplingar av "torque-sensing" typ (tex Audis Torsen) eller låsbara diffar som ger direkt koppling.

Bilden i länken visar ett diagram som förklarar skillnaden med och utan Pre-X.
http://www.haldex-traction.com/technica ... egrees.htm
Är inte Pre-X samma sak som Instant Traction ??? Det är ju ingen "fjäder" utan en liten pump som bygger upp hydraultycket innan varvtalsskillanden har gjort detta. Enligt säljaren så är det så det ser ut på min my06 AWD som skall ha instant tracktion. Stämmer inte de uppgifterna ????

På bilden nedan ser man den lilla extrapumpen

Bild
av staffann
bjornw skrev:Oljetrycket i kopplingen byggs upp av rotationsskillnaden mellan axlarna, dvs när framhjulen spinner pumpas oljetrycket upp och det används till att låsa kopplingen mellan axlarna och kraft skickas bakåt. Innan det uppstår en rotationsskillnad finns inget oljetryck och därmed kan inte axlarna låsas. Haldex kopplingen är relativt snabb i reaktionen. Kraftöverföringen börjar innan framhjulen har snurrat ett halvt varv men som ni förstår så ökar oljetrycket i samma takt som framhjulen spinner och det kan ta flera varv på framhjulen innan oljetrycket hunnit bli tillräckligt högt för att kraften till bakhjulen ska vara tillräcklig. Det är därför framhjulen kan gräva ner sig i tex sand och snö.
Nej, så långsamt går det inte. Det är endast en liten del av ett varv som behövs för att bygga upp fullt tryck. Däremot kan den lilla förvridningen vara tillräcklig för att polera upp underlaget lite om man står på is. Att gräva ner sig hinner hjulen inte.

I de flesta körsituationer så finns det tillräckligt med skillnadsvarvtal för att kunna bygga upp tillräckligt med tryck för att överföra det moment man vill ha. Tex viktfördelning och normalt drivslip räcker för det. Däremot är ju stillastående en situation där det inte går.

PreX (av Volvo kallat Instant Traction) är en funktion där en elektrisk matarpump bygger upp ett tryck som kan användas för att låsa ihop kopplingen upp till ett visst moment. Det finns 2 varianter av detta, en med ett lägre maxtryck som sitter i Volvo och ett med ett högre maxtryck som sitter i Land Rover Freelander 2. Redan med den lägre nivån märks skillnad och med den högre är skillnaden dramatisk [edit: i en relativ jämförelse alltså, de flesta förare märker antagligen inte ngn skillnad alls vid normalt bruk - slut edit]. Någon fjäder används inte, utan det som tillkommit är en backventil och lite smart mjukvara. Själva matarpumpen finns redan i kopplingar utan PreX eftersom den bygger upp ett grundtryck som krävs för att skillnadsvarvtalspumpen ska fungera. Med PreX kan samma pump bygga upp ett extra tryck som alltså klämmer ihop kopplingen.
Senast redigerad av 1 staffann, redigerad totalt 0 gånger.
av roka01
Om man vill att den skall börja dra på alla 4:a om man står still , kan man lura den på något sätt tex om jag med Automatlådan har den på D och håller in bromsen och gasar lite då kommer ju inte bilen att spinna men den kanske försöker driva på det hjul som kan snurra och på så sätt försöker på alla hjul, och då släpper man bromsen, kan sånt funka ?
av bsba
Så man har normalt ingen nytta av AWD vid start på halt underlag? Trodde det var lite av poängen.
Funderar själv på att köpa en.
av staffann
Så man har normalt ingen nytta av AWD vid start på halt underlag? Trodde det var lite av poängen.
Nu läser du inläggen som djävulen läser bibeln, tycker jag. Klart att man har nytta av fyrhjulsdriften vid start. I själva verket kommer de flesta aldrig att lägga märke till den lilla fördröjning som finns. Vi diskuterar här hur systemen fungerar och vilka egenskaper, fördelar och små nackdelar det finns. Alla Haldex system funkar bra tycker jag IMHO, men för och nackdelar finns alltid. För många funkar även det äldre visco systemet tillräckligt bra även om prestanda är långt långt efter Haldex, så det är en fråga om vilka behov man egentligen har.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bsba skrev:Så man har normalt ingen nytta av AWD vid start på halt underlag? Trodde det var lite av poängen.
Funderar själv på att köpa en.
Har ju själv en AWD (som har Instant Traction om jag inte blivit lurad).

Den är rätt otroligt tycker jag, drar upp 2200 kg båt trots brant ramp som är hal av sand och sjögräs.

I vinterhalkan kan man trycka plattan i mattan och accelera iväg som raket även om det är snö och blixtehalt vid rödljuset.

Skillnanden är som dag och natt mot FWD, med AWD, Antispinn och DSTC går det att köra hysteriskt fort även i snöstorm.
av bsba
staffann skrev: Nu läser du inläggen som djävulen läser bibeln, tycker jag. Klart att man har nytta av fyrhjulsdriften vid start.
Nåja , jag kanske skummade lite för snabbt men jag hade bråttom. Har precis börjat fundera på awd i stället för en vanlig.
av Mr.Bjorken
Hej,

Första inlägget, på fel del av forumet, får se hur detta slutar :roll: ?

Har en liten fråga bara ang Volvos AWD, har en V70 II D5 AWD på G och undrar lite hur möjligheten till "lek" finns med denna typ av 4X4, körde tidigare en Audi A4 Q och där kunde man utan problem lägga upp sköna odramatiska bredställ(på snö), hur funkar det med AWD och dess "framhjulsdrivetkänsla"?

Kör hårt!
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]