Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vem skulle du låta chippa din 2.4T-motor?

BSR
22
58%
Autotech
16
42%
Användarvisningsbild
av Funk
#134039
Får man fråga varför PPC ? På en ny bil så kan jag förstå det, men på en "gammal" ?

/Thomas
av Tach
#134055
Har BSR, inga problem med support eller liknande, men den verkar "bränna" magnetventiler, vet ju inte om det har med PPC att göra, men tror min pajjat igen, andra på ett år ... Någon med liknande problem, svar önskas även utan PPC trim.


//M
av mojja
#134063
Tach skrev:Har BSR, inga problem med support eller liknande, men den verkar "bränna" magnetventiler, vet ju inte om det har med PPC att göra, men tror min pajjat igen, andra på ett år ... Någon med liknande problem, svar önskas även utan PPC trim.


//M

Mmm o så käkar ppc på egr ventilen sabbar insprutningen rasar turbon o.s.v.. Har kastat mitt ppc åt helvetet.. Tur att man e på god fot med verkstan så att allt gått på nybilsgarantin. Tecknade bsr maskinskade försäkring men den ger jag inte mycket för eller deras modifering av mjukvaran..

kan faktist inte rekomendera bsr till någon då supporten inte tar ansvar för dom problem deras produkt ställer till med.

/mojja
av sparwen
#134066
Ingen annan som testat Jörgs powerchip som jag tipsat om?
av Tach
#134095
f*n låter inte bra, men med alla dina problem, kunde du bara inte ställa tillbaka allt (PPC), torde vara tillbaka på ruta ett då ...
Användarvisningsbild
av eiskall
#134123
mojja skrev:
Tach skrev:Har BSR, inga problem med support eller liknande, men den verkar "bränna" magnetventiler, vet ju inte om det har med PPC att göra, men tror min pajjat igen, andra på ett år ... Någon med liknande problem, svar önskas även utan PPC trim.


//M

Mmm o så käkar ppc på egr ventilen sabbar insprutningen rasar turbon o.s.v.. Har kastat mitt ppc åt helvetet.. Tur att man e på god fot med verkstan så att allt gått på nybilsgarantin. Tecknade bsr maskinskade försäkring men den ger jag inte mycket för eller deras modifering av mjukvaran..

kan faktist inte rekomendera bsr till någon då supporten inte tar ansvar för dom problem deras produkt ställer till med.

/mojja
Du menar att PPC-tekniken frestar mer på insprut och turbo än om man skulle göra en "permanent" chippning?
Funk skrev:Får man fråga varför PPC ? På en ny bil så kan jag förstå det, men på en "gammal" ?

/Thomas
Det finns flera anledningar:

* Skulle man nån gång vilja uppdatera programvaran i bilen så behöver jag ju ladda om den optimerade mjukvaran igen
* Vid försäljning vill jag kunna erbjuda bilen både trimmad och orginal
* Damen kör bilen ibland :roll:
* Vid utlandssemester har man inte alltid tillgång till 98 oktan
Användarvisningsbild
av Funk
#134138
Ingen annan som testat Jörgs powerchip som jag tipsat om?
Sök på nätet så kommer du att hitta massor av historier om folk som haft trassel..
* Skulle man nån gång vilja uppdatera programvaran i bilen så behöver jag ju ladda om den optimerade mjukvaran igen
Hur ofta tror du i realiteten att du kommer att göra det på en 8år gammal bil, och då gäller det ju enbart ECU som inte får skrivas över..
* Damen kör bilen ibland
Kan inte hon gasa lite mindre ? Det är blir ju inte svårare att köra bilen med annan mjukvara i normaltrafik..
* Vid utlandssemester har man inte alltid tillgång till 98 oktan
Det gör inget, det enda som kan hända är att knacksensorn får jobba mer, eller också köper man med en flaska oktanbooster..

/Thomas
Användarvisningsbild
av eiskall
#134271
Funk skrev:
Ingen annan som testat Jörgs powerchip som jag tipsat om?
Sök på nätet så kommer du att hitta massor av historier om folk som haft trassel..
* Skulle man nån gång vilja uppdatera programvaran i bilen så behöver jag ju ladda om den optimerade mjukvaran igen
Hur ofta tror du i realiteten att du kommer att göra det på en 8år gammal bil, och då gäller det ju enbart ECU som inte får skrivas över..
* Damen kör bilen ibland
Kan inte hon gasa lite mindre ? Det är blir ju inte svårare att köra bilen med annan mjukvara i normaltrafik..
* Vid utlandssemester har man inte alltid tillgång till 98 oktan
Det gör inget, det enda som kan hända är att knacksensorn får jobba mer, eller också köper man med en flaska oktanbooster..

/Thomas
Jag tackar för dina synpunkter, men huruvida jag ska ha PPC eller inte är en annan diskussion.

Ja, denna har ju inte gjort mig mycket klokare, men jag får väl kasta tärning om det då.
av mojja
#134305
eiskall skrev:
mojja skrev:
Tach skrev:Har BSR, inga problem med support eller liknande, men den verkar "bränna" magnetventiler, vet ju inte om det har med PPC att göra, men tror min pajjat igen, andra på ett år ... Någon med liknande problem, svar önskas även utan PPC trim.


//M

Mmm o så käkar ppc på egr ventilen sabbar insprutningen rasar turbon o.s.v.. Har kastat mitt ppc åt helvetet.. Tur att man e på god fot med verkstan så att allt gått på nybilsgarantin. Tecknade bsr maskinskade försäkring men den ger jag inte mycket för eller deras modifering av mjukvaran..

kan faktist inte rekomendera bsr till någon då supporten inte tar ansvar för dom problem deras produkt ställer till med.

/mojja
Du menar att PPC-tekniken frestar mer på insprut och turbo än om man skulle göra en "permanent" chippning?
Funk skrev:Får man fråga varför PPC ? På en ny bil så kan jag förstå det, men på en "gammal" ?

/Thomas
Det finns flera anledningar:

* Skulle man nån gång vilja uppdatera programvaran i bilen så behöver jag ju ladda om den optimerade mjukvaran igen
* Vid försäljning vill jag kunna erbjuda bilen både trimmad och orginal
* Damen kör bilen ibland :roll:
* Vid utlandssemester har man inte alltid tillgång till 98 oktan
absolut inte att det frestar mer män i det långa loppet känns det som carman o frigge skrev som verkar kunna en del om bilar då dom jobbar på volvo bägge två-.

Vill man ha mera effekt köp större motor. Köper man en 170hk så är grejerna gjorda för en 170hk o inte för 200hk.

Jag kör aggressivt o hårt kör dagligen över 200 knyck om dan o e inte snäll på gas eller broms,

Det bästa man kan göra om man vill ha mer effekt e att köpa en annan bil. Vill man budget trimma så får man räkna med konsekvenser o sedan ta det som det kommer o inte gnälla.

JAG har haft en himla tur att jag e tjenis med volvo nissarna o fått mitt fixat på garantin.

Hoppas att detta ger dig lite nya perspektiv o att du tänker dig för både en och två ggr.


M.v.h mojja
av FREDDAN
#134318
Jag har en fråga.....

E de så att min s60 som köptes i Sverige e likadan under huven som volvon som säljs
i Spanien eller Italien. Där de e mycke varmare tex. 40+ grader. Bara värmen borde påverka negativt.
Om kylningen o allt e likadan borde man ju kunna pressa motorn lite mer i Sverige utan att skade den, eller?



http://www.garaget.org/?car=19635

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]