Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brezzz
Fästöglor kan du köpa hos volvo.
Du behöver inte heller skära hål i mattan för det är gjort redan i fabriken.
Följ monteringsanvisningen som kommer med fästöglorna.
av MP
nixx inget belägg för det men jag hade inte litat på en nyckelavstängning endast
av Moody
Gixxer rolle skrev:
MP skrev:en nyckelavstängning e nog inte alltid att lita på
Har du belägg för detta? har någon annan belägg för att airbagen löst ut när den varit frånkopplad?
Det är inget påhopp på dig, men man ska granska det som sägs/skrivs kritiskt.
Belägg kan du få av mig...

Under hösten 2006 återkallade Toyota (som anses ha en hög kvalitetskontroll) 196000 corollor med felprogrammerad nyckelavstängning. Dessa bilar hade rullat ute på bla svenska vägar i upp till två år med intet ont anande föräldrar som placerat sitt barn bakåtvänt i framsätet. När Airbag Off lyste på panelen så var bältessträckaren i stället för passagerar krockkudden urkopplad.

Stod en hel del (kanske för lite) i pressen om detta i höstas. Som tur var hann ingen skadas utan Toyota upptäckte felet själva av en slump (efter 2 år)
Användarvisningsbild
av greeeken
Fråga bar adin bildförsäkring så får du svaret på din fråga angående nyckel o airbag.
Aldrig i hela livet att jag skulle placera en barnstol fram..
av Moody
greeeken skrev:Fråga bar adin bildförsäkring så får du svaret på din fråga angående nyckel o airbag.
Aldrig i hela livet att jag skulle placera en barnstol fram..
Bakåtvänd i passagerarsätet fram är den bästa placering för barn upp till 4 år, det är svenska trafiksäkerhetsforskare eniga om, tex Maria Krafft på Folksam och Claes Tingvall på Vägverket mfl. Detta gäller naturligtvis så länge det inte finns nån aktiverad airbag på passagerarplatsen fram. Annars är det den farligaste platsen i bilen för barn.

Har själv ett barn bakåtvänd fram men så har jag ingen airbag där heller.
av MrBean
Har kollat noga nu i min V70N-02 med fabriksmonterad airbag, finns ett ett spår av fästöglor under mattorna eller fästpunkter för fästöglor, inga öppningar i mattorna m.m. Jag antar att Volvo av säkerhetsskäl inte förmonterar öglorna om bilen är levererad med airbag så jag får fortsätta med det något omständiga sättet med remmar runt stolen (enligt barnstolens tillverkar instruktion).

Jag litar på urkopplingen, airbagen är elektriskt frånskild, anslutningen pluggas, dessutom får bilen också en mjukvara som inte ger ifrån några styrsignaler till passagerarairbag ifall olyckan skulle vara framme.

Med risk att starta en lång diskussion, ni som har en "känsla", finns det något som helst faktabaserade grunder där en urkopplad airbag utlöst? Jag är empiriker så händer det olyckor ska barnstolen bort fram och en stor grupptalan mot Volvo startas med mycket stora skadeståndskrav, borde vara ganska enkelt att bevisa.
Om det inte gick att lita på avstängning, skulle detta då vara tillåtet, skulle inte airbagen monteras ur istället (varför görs inte detta alltid)?
av MrBean
greeeken skrev:Fråga bar adin bildförsäkring så får du svaret på din fråga angående nyckel o airbag.
eh, kan du utveckla det där.
av MrBean
Addict skrev:
polcirkeln skrev:
#27 skrev:Om det sitter passagerarairbag från fabrik så finns det inga öglor.
Gäller det även senare modeller som har nyckelavstängd krockkudde på passagerarsidan?
Trots nyckelavstängning skulle jag ALDRIG placera ett barn vid en bomb! Hur kan man garantera att inget antänder krutet när bilen mosas av en lastbil?
Du borde fråga dig själv om du överhuvudtaget kan ha airbag, för att airbagen ska fungera och ta upp energi så måste den utlösas i precis rätt ögonblick. Utlöses den förtidigt innan föraren börjat komma fram så har den ingen effekt, utlöses den några millisekunder försent när föraren är väldigt nära ratten kan man slås ihjäl av explosionen. Airbagen skall tända precis efter att bältena sträckts. Hur kan du lita på att allt detta när bilen mosas av en lastbil?
Användarvisningsbild
av Ericsson
Jag har även jag en 02 V70N med passagerarairbag och det finns inga fästöglor på den.

Precis som du har jag kopplat bort airbagen genom att låta verkstan ansluta ett kortslutningsdon och därigenom koppla bort kudden.

Om man nu är så nojig att man tror att krockkudden trots kortslutningen kan utlösas kan man fråga sig varför man överhuvudtaget sätter sitt barn i en bil till att börja med. Barn omkommer i trafikolyckor dygnet runt hela året i världen trots nya bilar och krockkuddar som fungerar.

Sedan så anser svenska trafiksäkerhetsexperter att barn sa sitta bakåtvända i framsätet.

http://www.britax.se: "Statens Väg och Transportforsknings Institut (VTI) och Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande (NTF) utför krocktester och granskar svårt krockade bilar.
De anser att en bilbarnstol som placeras bakåtvänd i framsätet har en bra placering.
Man har då kontroll över barnet under färden. VTI har registrerat olyckor som beror på att den ensamma föraren har vänt sig om för att se vad barnet gör i baksätet och samtidigt kört av vägen. Sidoframplatsen får då absolut inte vara utrustad med en aktiverad krockkudde/airbag. Är man fler i bilen och har en bakåtvänd godkänd stol så kan mittplatsen bak vara den bästa för barnet. Mittplatsen bak är den mest skyddade vid sidokrockar. Varje olycka är unik och påverkar olika passagerare på olika platser i bilen, beroende på bilens eller bilarnas färdriktning, inbromsning och fart!"
Användarvisningsbild
av Jensen
Detta är en diskussion som kan hålla på i all evighet, det finns alltid dom som tycker si el så.
En sak som kan vara bra att känna till är att Volvo aldrig haft något dokumenterat fall där en krockkudde löst ut fast den varit urkopplad.
Sen är det alltid upp till var och en om vad man tycker är OK eller inte.
Att Toyota som nån skrev hade kallat tillbaks X antal bilar för något fel i airbagen är ju något som hör hemma i nåt Toyota forum och inte här.
MrBean skriver att man undrar om man kan lita på airbag eller inte, herregud man utvecklar väl ändå inte dessa säkerhetsdetaljer på en eftermiddag???

När det gäller bogseröglor så ar dom standard på bilar utan Pass airbag, och ett tillval för bilar med airbag.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]