Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kliszow
Dopping skrev:Har en S80 2002 med ett h-sikes Magnetti Marelli spjäll som krånglar utav bara den. Motorn går som en Saab 92 "djungeltrumma" de första minuterna efter kallstart för att till slut lägga av när man lättar på gasen (automatare), oftast i en hårt trafikerad korsning.
Varvar man upp motorn till 4-6000 varv så uppkommer inte felet, men det bär lite emot att tokvarva en kall motor.
- Verkstan säger att spjället ger felkod.

Så jag tog mig friheten att riva isär spjällhuset för att se hur det är uppbyggt. Uppenbarligen sitter det två potentiometrar, en i var ände av spjället. Det borde ju gå att byta dessa för någon krona, inte 6000 spänn?!? Är det någon som gett sig på att byta dessa pottar alt anlitat någon spjällreparatör...? Erfarenheter efterlyses!!! :idea:
Jo du kan byta potentiometrarna i din Magnetti Caputo!" Gör enligt följande köp en ny som du river ner ta det du behöver från den och flytta över. Till din gamla, var väll inte så svårt, Har du provat att rengöra inloppet i gasspjället? Hjälper inte det är det nog bara å byta.
av Dopping
Kliszow skrev:Jo du kan byta potentiometrarna i din Magnetti Caputo!" Gör enligt följande köp en ny som du river ner ta det du behöver från den och flytta över. Till din gamla, var väll inte så svårt, Har du provat att rengöra inloppet i gasspjället? Hjälper inte det är det nog bara å byta.
Det verkar ju otroligt fiffigt :P - Tanken var att spara 6000 spänn här, vet inte riktigt hur du tänkte där, du måste jobba inom kommunen va' :lol: Slit & Slängeran är snart över.
Och jajmensan spjället är rengjort, polerat och vaxat :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kliszow skrev:
Dopping skrev:Har en S80 2002 med ett h-sikes Magnetti Marelli spjäll som krånglar utav bara den. Motorn går som en Saab 92 "djungeltrumma" de första minuterna efter kallstart för att till slut lägga av när man lättar på gasen (automatare), oftast i en hårt trafikerad korsning.
Varvar man upp motorn till 4-6000 varv så uppkommer inte felet, men det bär lite emot att tokvarva en kall motor.
- Verkstan säger att spjället ger felkod.

Så jag tog mig friheten att riva isär spjällhuset för att se hur det är uppbyggt. Uppenbarligen sitter det två potentiometrar, en i var ände av spjället. Det borde ju gå att byta dessa för någon krona, inte 6000 spänn?!? Är det någon som gett sig på att byta dessa pottar alt anlitat någon spjällreparatör...? Erfarenheter efterlyses!!! :idea:
Jo du kan byta potentiometrarna i din Magnetti Caputo!" Gör enligt följande köp en ny som du river ner ta det du behöver från den och flytta över. Till din gamla, var väll inte så svårt, Har du provat att rengöra inloppet i gasspjället? Hjälper inte det är det nog bara å byta.
Det finns ännu enklare sätt, byt till BMW så är problemen ut världen :shock:

Nej, skämt åsido. Volvo själva säger ju att flera hundra tusen bilar kan beröras av felet, varför inte satsa på lite kundvård.

Varför tar inte volvo och skickar ned en order till Italien och beställer hem x antal lösa lock med potentiometern inuti.

Sen säljer man dem som vilken reservdel som helst, alla blir glada, volvo tjänar pengar på den här delen också.

Doppingen här hade ju inga problem att pilla loss locket och sätta dit ett nytt.
av Dopping
Lite fortsättning...

Jag kontaktade en annan (mycket trevligare) Volvoverkstad i Småland som kunde avslöja en del intressanta detaljer:

1. Volvoverkstaden ska alltid prova med att lägga in senaste ETM mjukvaran som kompenserar för värdelösa potentiometervärden (den har jag och inte ens den funkar längre).

2. Nästa koll de gör är om man har servat sin bil på (helst samma) Volvoverkstad enligt boken. (vilket jag hoppade efter bemötandet jag fått och därmed diskvalificerade jag mig automatiskt själv från ett byte).

3. Om man klarat sig igenom ovanstående kontrollpunkter så är det ändå från fall till fall som verkstadskillen sa. Lite beroende på vilken kund man är osv....Öööhhh - Har dom förutom servicechecklistan, en checklista för bilens ägare??? Typ:
Personen korkad JA/NEJ
Personen rik JA/NEJ
Personen irriterande JA/NEJ
Personen känner betydelsefull person (typ Sverker) JA/NEJ

Fy f-n vilket sätt att hantera kunder! :evil:
av Jannet6
Hej
Jag undrar vad som gäller för att få spjällhuset utbytt utan attt betala för det
har en T6 -99 12225 mil
Användarvisningsbild
av Kliszow
Dopping skrev:
Kliszow skrev:Jo du kan byta potentiometrarna i din Magnetti Caputo!" Gör enligt följande köp en ny som du river ner ta det du behöver från den och flytta över. Till din gamla, var väll inte så svårt, Har du provat att rengöra inloppet i gasspjället? Hjälper inte det är det nog bara å byta.
Det verkar ju otroligt fiffigt :P - Tanken var att spara 6000 spänn här, vet inte riktigt hur du tänkte där, du måste jobba inom kommunen va' :lol: Slit & Slängeran är snart över.
Och jajmensan spjället är rengjort, polerat och vaxat :)
:roll: Tjaa, då är det nog bara å byt! Du tog väl inte det jag skrev på alvar va? Bor du i en rik kommun?
Användarvisningsbild
av Kliszow
Jannet6 skrev:Hej
Jag undrar vad som gäller för att få spjällhuset utbytt utan attt betala för det
har en T6 -99 12225 mil
En väl ifylld servicebok och rätt Volvoverkstad, jag frågade på min verkstad om möjligheten att få gasspjället utbytt, men fick kalla handen. Samtidigt har andra som jag har förstått fått sina utbytta utan tjafs. Tyvärr så är det
Användarvisningsbild
av samcan
Jag hoppar in här och ställer en fråga då, jag har en 2001 S60 , undrar vad det sitter för spjällhus då, det stog i länken där nånstans där dom förklarar felet, att dom tillvärkades i 99 00 oc 01 , min bil är tillvärkad precis där nånstans i 10månaden i år 2000 vad jag har förstått, har jag då en marenello spjäll ? nån som vet , <<aaw
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kliszow skrev:
Jannet6 skrev:Hej
har en T6 -99 12225 mil
En väl ifylld servicebok och rätt Volvoverkstad, jag frågade på min verkstad om möjligheten att få gasspjället utbytt, men fick kalla handen. Samtidigt har andra som jag har förstått fått sina utbytta utan tjafs. Tyvärr så är det
Dopping skrev:Personen korkad JA/NEJ
Personen rik JA/NEJ
Vilken föll du på ?? :shock:
av Dopping
samcan skrev:Jag hoppar in här och ställer en fråga då, jag har en 2001 S60 , undrar vad det sitter för spjällhus då, det stog i länken där nånstans där dom förklarar felet, att dom tillvärkades i 99 00 oc 01 , min bil är tillvärkad precis där nånstans i 10månaden i år 2000 vad jag har förstått, har jag då en marenello spjäll ? nån som vet , <<aaw
Står på spjället, om du hittar det (på sugmotorerna sitter det väldigt lättåtkomligt). Med all sannolikhet har du det Italienska om inte föregående ägare haft problem och bytt det. Observera att byte inte sker automatiskt - fel måste konstateras.
VolvoB20 skrev: Personen korkad JA/NEJ
Personen rik JA/NEJ

Vilken föll du på ?? :shock:
Personen korkad FÖRMODLIGEN
Personen rik NEJ
Personen irriterande JA
Personen känner betydelsefull person (typ Sverker) NEJ
:D :D :D

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist