Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CuteStoffe
Vet att man inte har mycket till val, men blir endå fundersam vad det kan vara för fel och vad man kan kolla efter själv.
Användarvisningsbild
av tracker
jag skulle ta bort oljetrycksgivaren och hänga dit en vanlig analog tryckklocka för att se vad det är för oljetryck.
har man inget eller under 1 bar så är det bara att stänga av motorn.
kan vara oljepump, lagerhaveri eller ngn o-ring som ger ett inre läckage som du inte ser.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CuteStoffe skrev:Vet att man inte har mycket till val, men blir endå fundersam vad det kan vara för fel och vad man kan kolla efter själv.
Ta det lugnt nu.... kör inte en meter med bilen

Det kan vara givaren som är paj, men det kan också var en mängd saker, tex pump eller tryckregulatorn. eller massivt läckage av olja, om det läcker på insidan av motorn tex i pumpen kopping mot blocket rinner ju bara oljan ned i tråget igen och inget syns på utsidan.

Knalla iväg tll biltillbehörsaffären och köp en oljetycksmätare och skruva dit så det du om det bara är givaren eller om det är dags för att riva/reklamera motorn.

Bild
av CuteStoffe
Tack för tipsen! hörde något om vevhusventilation/oljefällan som kan vara ett bidrag eller oljefiltret som är igensatt som kan spöka, men vet ej om det stämmer, ingen som kan bekräfta?
Användarvisningsbild
av Lilja
CuteStoffe skrev:Tack för tipsen! hörde något om vevhusventilation/oljefällan som kan vara ett bidrag eller oljefiltret som är igensatt som kan spöka, men vet ej om det stämmer, ingen som kan bekräfta?
Oljefiltret ska ha en bypass funktion så det kan det inte vara, och vevhusventilationen har inte någon direkt funktion för oljan så. Tror snarare att det är oljepumpen felet ligger i eller helt enkelt bara en givare.
av CuteStoffe
okey tack! blir bara lite frustrerad vad det kan vara för fel.. man hoppas alltid att det ska vara något löjligt fel. det som jag blev fundersam över att det kom i samband som jag bytte tändstift. håller på att skruva av dom nu och kollar om det inte sitter som dom ska..
Användarvisningsbild
av camaro69
Nu får du väl ge söte stoffe.

Skulle oljefiltret becka ihop på 2 000 mil efter motorrenovering?

Du har fått råd som alla pekar i samma riktning.
Jag förstår att det svider och man vill hitta billare lösningar.

Önskar du inte vill följa råden, so what, kör till skiten rasar.

Det går inte att uppfinna hjulet igen, trots att många försöker dagligen. :wink:
av CuteStoffe
camaro69 skrev:Nu får du väl ge söte stoffe.

Skulle oljefiltret becka ihop på 2 000 mil efter motorrenovering?

Du har fått råd som alla pekar i samma riktning.
Jag förstår att det svider och man vill hitta billare lösningar.

Önskar du inte vill följa råden, so what, kör till skiten rasar.

Det går inte att uppfinna hjulet igen, trots att många försöker dagligen. :wink:
Lyssnar bara på olika tips som jag har fått.
samt kommer ej köra med bilen förs felet är åtgärdat,
har inte precis tummen mitt i handen så klart man vill felsöka själv innan man lämnar in bilen.
av mojja
Tycker du ska läsa x90 tråden där motorn rasade o kolla vad den notan hamnade på.

Ring efter bärgare ha vittnen på att bilen e körbar när den går på bärgaren då det sedan är deras ansvar om den rasar.

Skulle inte leka med sådana här saker själv..

//mojja
Användarvisningsbild
av henka35
Jag har haft samma fel på en SAAB 9000i som jag en gång hade...
Det var en trasig oljepump! Jag hade tur, skulle iväg från gården då lampan tändes. Så det blev inga motorskador...

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]