Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Risken finns ju att den hoppat efter montering. Vilket du ska vara uppmärksam på så den inte hoppar igen. Hoppar den mer än ett steg kan det bli ganska förödande konsekvenser.
av S60AWD2.5T
Ett steg spelar roll det är klart, men om man som chaufför känner det det är tveksamt. Vet inte vad delningen på kamdrevet är men det blir ju fel på ett antal grader. Ventiltiderna blir inte optimala. Ökad förbrukning sämre toppeffekt....
Men som sagt det är konstigt om de satt den fel från fabrik?

Finns det någon elektronisk givare på kam respektive vev på en diesel?
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
ser att du har en diesel men räknar ändå på enklast sätt.
16000 mil, säg att bilen dragit ca 0'15 liter mer per liter, o vi tror att bilen drar litern per mil. 16000 X 0,15 = 2400 liter x 10 kr. = 24.000 spänn
Får du tbaks dom ? goodwill ?
av CANBus
eller så blev den snålare!!
vi säger 0.15 litermindre per mil...då blir det 8400 spänn....får Volvo tillbaka dem?
Användarvisningsbild
av Lilja
CANBus skrev:eller så blev den snålare!!
vi säger 0.15 litermindre per mil...då blir det 8400 spänn....får Volvo tillbaka dem?
den lär dock inte ha blivit snålare om kamremmen hoppat :roll:
av CANBus
nää, du verkar ju kunna dina dieslar du.
inte fan har remmen hoppat över iaf, den har ju blivt monterad felinställd.
på vilket sätt skulle inte kunna dra mindre menar du?..var kuggen fel vid matarpump eller vid någon kam?
hur kan DU vara säker på att felmärkningen inte påverkade bränsleekonomin tvärtom?!?
just nu sitter ju folk och gissar, och det är PRECIS vad jag gör med.
Användarvisningsbild
av Lilja
CANBus skrev:nää, du verkar ju kunna dina dieslar du.
inte fan har remmen hoppat över iaf, den har ju blivt monterad felinställd.
på vilket sätt skulle inte kunna dra mindre menar du?..var kuggen fel vid matarpump eller vid någon kam?
hur kan DU vara säker på att felmärkningen inte påverkade bränsleekonomin tvärtom?!?
just nu sitter ju folk och gissar, och det är PRECIS vad jag gör med.
Jo med tanke på att jag jobbar med lastbilar så kan jag dieslar ja :wink:

Matarpumpen är ganska irrelevant i sammanhanget då dens jobb är att se till så insprutarna får soppa, dessutom finns det ingen speciell märkning på hur pumpen måste stå.
En bil drar minst bränsle när den förbränner bränslet optimalt, eller hur? Säg inte att den förbränner effektivare när kammen står en kugg fel, för det gör den inte. Isåfall skulle man väl sätta den fel från början för att minska bränslekonsumptionen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:eller så blev den snålare!!
Kan det vara så enkelt, bara flytta remmen lite och spara multum och få mer effekt, varför gör inte volvo så från början.

Verkar ju bättre än bdp003s MEGA-Caps. :lol:

Åt vilket håll ska jag vrida kammen :?:
av CANBus
ja hej på er!
nu är det så att man har andra lagkrav att följa rent regelmässigt.
vilket inte betyder automatiskt att en bränslesnål diesel är renast i världen heller. och till vilka optimala förhållanden finns det då Lilja?
ja jag skulle inte direkt vilja ha min lastbil hos eran verkstad om du skiter i hur matarpumpen ska stå.
den ställer man normalt in med precision,till och med med en indikatorklocka.
om pumpfan sitter på fel i förhållandet till ventiltiderna så kan du få alla möjliga sorters förbränningar beroende på hur pumpen står och dess elektronik försöker kompensera felet..
Användarvisningsbild
av Lilja
CANBus skrev:ja hej på er!
nu är det så att man har andra lagkrav att följa rent regelmässigt.
vilket inte betyder automatiskt att en bränslesnål diesel är renast i världen heller. och till vilka optimala förhållanden finns det då Lilja?
ja jag skulle inte direkt vilja ha min lastbil hos eran verkstad om du skiter i hur matarpumpen ska stå.
den ställer man normalt in med precision,till och med med en indikatorklocka.
om pumpfan sitter på fel i förhållandet till ventiltiderna så kan du få alla möjliga sorters förbränningar beroende på hur pumpen står och dess elektronik försöker kompensera felet..
Då fungerar nog uppenbarligen matarpumpar till lastbilar väldigt annorlunda än i detta fallet. På en lastbil är matarpumpen mekanisk och drivs av transmissionen.

I vilket fall orkar jag inte en till sånhär "jag har rätt och du har fel" diskussion för det leder ändå ingenstans så vi tar och lägger ner det.
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.