Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
G-kraft skrev:Så lände det står auktoriserad verkstad, och de är seriösa vilket sådana brukar vara och att det blir en stämpel i serviceboken, och det finns ett tele nr så hade jag inte lagt stor vikt på det om det är volvo verkstad eller inte.

Men så länge man äger bilen så lägger ägaren inte stor vikt antar jag, bara det blir en mindre kostnad för samma arbete, men en bil köpare vill alltid helst ha volvo stämpel på service bok.
Problemet är att går du in på Rejmes så tycker dom att det är tråkigt att bilen är servad på Skobes... och det ger inget extra vid inbyte på bilen. Däremot är den egenservad kan det ge några kronor. Skobes gör likadant och alla bilhallar är lika ego. Och alla är dom auktoriserade volvoverkstäder. En bekant har köpt sin bil utomlands och den är endast volvoservad. OCH bilens historia är verifierad. Men ändå står den lågt i kurs på volvo där han servar bilen. Den är ju en importare som servats *illa... du vet.. dom servar ju inte där.. som här.. bara vi i sverige som har höga värderingar och servar en bil rätt...*
Så ärligt talat. En stämpel är inte ett dugg värt. Och inte heller vart du servat den i sej. Skicket måste bestämma och bilens i övriga handlingar. Menar vad är en stämpel om service värd om inte pappret med materialåtgång och pris samt allt annat är med? Utan vet du ju inte vad som sagts och så vidare? .. Så återigen.. skicket gäller. Då blir inga överraskningar.
Sen är det bra med telenumret till verkstan den är servad på med som en reserv så att man kan prata med dom om där är några oklarheter om nånting som man undrar över. Det är betydligt enklare och ärligare än serviceböcker och stämplar.
av matzen10
Jag kör den här mixen; Dels servas bilen av verkstaden "runt hörnet" och vet att det blir t.o.m. pedantiskt gjort (känner killen). Och dels så lägger jag in en och annan service hos Volvo. Däremot byter jag själv olja + filter med 750-1000 mils intervall eftersom det är ett ganska lätt jobb och samtidigt en billig försäkring för motorn. Jag dokumenterar allt för egen skull i Excel.

Visst syns en del inte i serviceboken men bilen är välskött (även på utsidan) och det är viktigare än rätt stämplar i boken, för mig. Däremot är jag oxå medveten att en ev. spekulant vid en försäljning kan ha andra tankar innan denne sett bilen. Men om man kan visa upp en bil som ser välskött ut samt kan visa upp en hel del inköpskvitton så tror jag att man kan finna gehör hos en spekulant.
Å andra sidan har jag inte tänkt byta bil förrens om 3-4 år och då har den gått kring 25.000 mil och skicket har väl då mer betydelse antar jag?!? Om jag inte behåller den här som andra bil vill säga; S60 är en trevlig bekantskap som inte kostat mig annat än hylsan till vinkelväxeln (1100:-) förutom de ordinarie slitdelarna som man får räkna med. Ja just det; en motor till framlyktans torkare la av oxå (200:-).

M V H
---> Matz
av perhall
*pettson* skrev:
G-kraft skrev:Så lände det står auktoriserad verkstad, och de är seriösa vilket sådana brukar vara och att det blir en stämpel i serviceboken, och det finns ett tele nr så hade jag inte lagt stor vikt på det om det är volvo verkstad eller inte.

Men så länge man äger bilen så lägger ägaren inte stor vikt antar jag, bara det blir en mindre kostnad för samma arbete, men en bil köpare vill alltid helst ha volvo stämpel på service bok.
Problemet är att går du in på Rejmes så tycker dom att det är tråkigt att bilen är servad på Skobes... och det ger inget extra vid inbyte på bilen. Däremot är den egenservad kan det ge några kronor. Skobes gör likadant och alla bilhallar är lika ego. Och alla är dom auktoriserade volvoverkstäder. En bekant har köpt sin bil utomlands och den är endast volvoservad. OCH bilens historia är verifierad. Men ändå står den lågt i kurs på volvo där han servar bilen. Den är ju en importare som servats *illa... du vet.. dom servar ju inte där.. som här.. bara vi i sverige som har höga värderingar och servar en bil rätt...*
Så ärligt talat. En stämpel är inte ett dugg värt. Och inte heller vart du servat den i sej. Skicket måste bestämma och bilens i övriga handlingar. Menar vad är en stämpel om service värd om inte pappret med materialåtgång och pris samt allt annat är med? Utan vet du ju inte vad som sagts och så vidare? .. Så återigen.. skicket gäller. Då blir inga överraskningar.
Sen är det bra med telenumret till verkstan den är servad på med som en reserv så att man kan prata med dom om där är några oklarheter om nånting som man undrar över. Det är betydligt enklare och ärligare än serviceböcker och stämplar.
jag har bytt in flera bilar på skobes som inte varit servade där, de har alltid sagt att det inte spelade någon roll!
PH
av CirruZZ
Tackar för alla svar!

Jag tror nog precis som ni skriver, att bara det är en seriös verkstad, telnummer finns för spårning och att man spar kvitton eller annan sorts verifikation på att servicen är utförd, så ska det inte spela någon roll.

Blir nog till att fortsätta serva min bilar där!
av *pettson*
perhall skrev:
*pettson* skrev:

jag har bytt in flera bilar på skobes som inte varit servade där, de har alltid sagt att det inte spelade någon roll!
PH
Har varit med och bytt in 3 bilar där.. och varenda gång har det gnällts på att bilarna inte varit egenservade..
av Qualia
Visst.. e bil ny ska den ju självklart servars hos Volvo pga garanti balala.... E den över 10000mi och mer än 4 år gammal.. börja man ju tveka.. glöm inte att Volvo verkstad tar minst 500kr i timme..

Har man tjock plånbok så kör på.. xD
av perhall
Qualia skrev:Visst.. e bil ny ska den ju självklart servars hos Volvo pga garanti balala.... E den över 10000mi och mer än 4 år gammal.. börja man ju tveka.. glöm inte att Volvo verkstad tar minst 500kr i timme..

Har man tjock plånbok så kör på.. xD
Det är nog mer så att en liten verkstad tar 500 kr/timma och en Volvo-verkstad det dubbla.

PH
Användarvisningsbild
av iaken
Första gången jag är missnöjd med hur en servicetekniker utfört service. Servade bilen 31 aug. Bestiktiga den, den 6'e sep. Till min förvåning så är mittre avgasupphängning helt av. Rostat sönder. Vänster dimljus pekar uppåt. Sen läcker det olja mellan växellåda och motor. Allt detta är i bockat enligt service protokollet. Jag har ju för fan nyss bytt slavcylinder och koppling. inte ska det läcka (gjorde dock detta hos annan verkstad 160 mil hemmifrån). Fattar inte hur service tekniker missat dessa tre saker och bara kladdat i protokollet. Har klagat och väntar på respons... Man betalar ju ca 500 :- för så kallad slitagekontroll. Man undra ju om de ens kollat under bilen...
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
iaken skrev:Första gången jag är missnöjd med hur en servicetekniker utfört service. Servade bilen 31 aug. Bestiktiga den, den 6'e sep. Till min förvåning så är mittre avgasupphängning helt av. Rostat sönder. Vänster dimljus pekar uppåt. Sen läcker det olja mellan växellåda och motor. Allt detta är i bockat enligt service protokollet. Jag har ju för fan nyss bytt slavcylinder och koppling. inte ska det läcka (gjorde dock detta hos annan verkstad 160 mil hemmifrån). Fattar inte hur service tekniker missat dessa tre saker och bara kladdat i protokollet. Har klagat och väntar på respons... Man betalar ju ca 500 :- för så kallad slitagekontroll. Man undra ju om de ens kollat under bilen...
Var det på en volvo-verksta eller "Kalles verksta"
Användarvisningsbild
av Gizz
Står det inte att de angivna avbockade delarna ska klara sig till nästa service?
Det gjorde det på mitt service protokoll på 440:n jag hade innan. Volvo fick minnsan fixa de sakerna som jag fick nerslag på när jag dagen efter service besiktade bilen.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]