Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag tycker att det inte är någon större skillnad mellan modellerna när det gäller komforten. Det man ska koma ihåg är att däcken gör väldigt mycket för komforten.
Själv har jag 16" P6000 på min V70N, min kompis har 17" Michelin Pilot på sin V70N. Faktum är att min bil bullrar mera än hans. Sedan har jag kört min grannes S60 med 18" Goodyear Eagle F1 och den låter mycket, mycket mer än min bil.

Men om du har några som helst krav på att kunna last så bör du köpa en V70N. Den rymmer väldigt mycket, faktiskt mer än MB E-klass kombi.
Sedan har du ett MYCKET bättre andrahandsvärde på V70 jmf. S60.
Användarvisningsbild
av Funk
Viiserligen är öppningen till bagageluckan ganska liten, men om det man skall lasta bara går in där så... , Med fällt baksäte och passagerarstol går även rejält långa paket in. Två ganska stora garderober, en byrå och ett par kassar från IKEA utan att lämna 55 litersuben hemma är i min bok alldeles tillräckligt för de flesta tillfällen. Kompletterar man med drag så behöver man inte sakna lastkapacitet.
av Frodda
jämnföra kombi med sedan är svårt

måste nog säga jag tycker att s60 känns lite piggare med samma motor
men v70 last utrymmer klår ju så klart s60

Annars håller jag med föregående talare att s60 är absolut inte sämre än samma bilar i den klassen!
andra hands värdet är absolut ok!
av Addict
perhall skrev:Du får nog åka och kolla på en S60 på riktigt innan du fortsätter sprida dina åsikter (om du vill vara till hjälp för någon som står i valet och kvalet)...
Det räknas alltså inte att jag kört ca 500 mil med en S60?
Sämre bil får man fan leta efter!
av haxpet
Har ägt båda varianterna och måste säga att jag inte bytt till en V70 om jag inte fått barn.

Så länge man bara är två så räcker en S60 mycket bra, och den är minst lika skön att åka i som V70.

Jag skulle välja bil efter livssituation. Eller eventuellt kommande.
av OrsonGbg
Min S60 är den bästa bil jag någonsin ägt. Och modellen som sådan lär ju vara lika bra eller dålig också för den delen som övriga P2-bilar. För mig och min sambo som inte har några barn fungerar den ypperligt. Lagom lastutrymme som räcker bra för vår del. Baksätet används sällan (vi har eget boende och skön säng) men nog kan normala människor sitta i det. Dessutom tycker vi den är snygg och bekväm, när vi byter bil nästa gång blir det säkert en nyare S60. Det är orättvist att jämföra den med en V70 då modellerna riktar sig till helt olika målgrupper och har olika lastegenskaper. Jämför man den med andra sedaner som Audi A4, Saab 9-3, Bmw E46, Toyota Avensis så håller den absolut högsta klass enlig mig. För övrigt har min S60 rullat snart 2500 problemfria mil i min ägo så inte kan jag klaga på att den skulle hålla låg kvalitet. Så jag gillar iallafall S60:n :D
Användarvisningsbild
av Funk
Lastvolym 424 liter, vilket för övrigt är mer än t.ex V50. Eller ungefär samma som förra generationen Audi A6 Avant. Är det dåligt för en sedan, eller för att citera Addict "obefintligt bagageutrymme" ? Vad anses som bra lastutrymme i en sedan ?

/Thomas
av perhall
Addict skrev:
perhall skrev:Du får nog åka och kolla på en S60 på riktigt innan du fortsätter sprida dina åsikter (om du vill vara till hjälp för någon som står i valet och kvalet)...
Det räknas alltså inte att jag kört ca 500 mil med en S60?
Sämre bil får man fan leta efter!
Jag tycker du uttrycker dig drygt, klumpigt, respektlöst och ovårdat.

Den som ställde frågan vill ha köpråd, inte ogrundade och tillskruvade åsikter.

Jag har kört 15 000...PH
av Rikard77
hej. jag har en s60 som ja är tvär nöjd med utom när man ska lasta
öpningen är lite liten men den sväljer ganska mycket .men det går ju inte
att jämföra med en kombi. vi är 4 i familjen och s60 funkar fint .

PS. s60´n är ju snyggare än v70´n :wink:

M.V.H
Rikard 8)
av Nusse77
Halloj.

Det var någon som skrev att man ska välja bil efter livssitution, och det kan jag hålla med om.
Jag hade en V70 innan och har en S60 nu, och jag kände mig jäkligt "präktig" och småtråkig i en V70. Jag har inga barn och klarar mig gott och väl med en dragkrok dom gångerna man ska ha med sig stora saker.
S60 är en roligare bil, men om du lastar mycket och ofta så kan det väl vara bättre med en V70. V70 har ju inga fördelar över S60 förutom lastutrymmet.

Mitt val: S60 (tills jag får barn åtminstone)

Kontaktat polisen och Volvia. Önskar en ny ru[…]

Nästa elbil från Volvo?

Så här vart den jag byggde. https://www[…]

B4b B4b,A modellen

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]