Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Frigge skrev:Testat att köra med ac-off ?

Om du skulle ha dåligt med freon så slår kompressorn till o från väldigt mycket, detta fenomen känns som att det är motorn som rycker.
Rätt säker på att ingen V70 gjordes med freon :P

Tycker inte heller ACn rycker nämnvärt när den slår till även fast man hör det. Tror snarare det är ETMn men det borde ge felkod tycker man.
av Frigge
Lilja skrev:

Om du skulle ha dåligt med freon så slår kompressorn till o från väldigt mycket, detta fenomen känns som att det är motorn som rycker.

Tycker inte heller ACn rycker nämnvärt när den slår till även fast man hör det. Tror snarare det är ETMn men det borde ge felkod tycker man.

Är det du som har fel på¨din bil :roll:

Om kompressorn slår till o från VÄLDIGT mycket känns det inte som det gör när man kör med en bil den bara slår till o från på då o då :???:
Användarvisningsbild
av Lilja
Frigge skrev:
Lilja skrev:

Om kompressorn slår till o från VÄLDIGT mycket känns det inte som det gör när man kör med en bil den bara slår till o från på då o då :???:
Du har inte freon i din bil heller eftersom det är olagligt att ha freon i bilar idag. Och har varit sen 96 eller 97 om ja inte minns fel

jag har aldrig kännt något ryck i bilen när ACn slår till eller från, på någon bil egentligen. Tror felet i detta fallet är ett tändningsfel.
av Thomas J
Ok! om det kan va tändningsfel vad ska man kolla först? och är det mycket delar som tillhör tändningen. Eftersom det inte finns nån felkod
kan man mäta sig till vad som är fel "trasigt"
Användarvisningsbild
av greeeken
Lilja skrev:
Frigge skrev:
Lilja skrev: Rätt säker på att ingen V70 gjordes med freon :P

Du har inte freon i din bil heller eftersom det är olagligt att ha freon i bilar idag. Och har varit sen 96 eller 97 om ja inte minns fel

jag har aldrig kännt något ryck i bilen när ACn slår till eller från, på någon bil egentligen. Tror felet i detta fallet är ett tändningsfel.

Många här på forumet har haft "felet" att det rycker till när AC:n slår till.
Användarvisningsbild
av tracker
är ganska säker på att det är freon i dom flesta ac även MY2008
det är inte freon som är förbjudet, det är klorfreoner som är förbjudna CFC resp HCFC
nästa alla "freonfria" kylskåp innehåller freon
dom flesta AC har R134a vilket innehåller freon (HFC)
sedan finns det gasol, ammoniak, kolsyra, mm som är helt freonfria
Användarvisningsbild
av Lilja
tracker skrev:är ganska säker på att det är freon i dom flesta ac även MY2008
det är inte freon som är förbjudet, det är klorfreoner som är förbjudna CFC resp HCFC
nästa alla "freonfria" kylskåp innehåller freon
dom flesta AC har R134a vilket innehåller freon (HFC)
sedan finns det gasol, ammoniak, kolsyra, mm som är helt freonfria
Det är inte vad jag lärt mig på mina AC kurser. R134a är vad som används i AC idag, det är fortfarande miljöfarligt men inte lika miljöfarligt som freon som användes förr i tiden och som senare blev olagligt. Men är ingen kemist precis.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ska ni sluta snacka freon och försöka hjälpa honom istället?! Starta en freon-tråd istället.....
av Thomas J
XC90_Executive Skrev...

Ska ni sluta snacka freon och försöka hjälpa honom istället?! Starta en freon-tråd istället.....

Tacksamm för tips vad som kan vara fel.. Ac, freoner är jag inte intresserad av det är inte det som är felet.
Mvh Thomas

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]