Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loblin
Har kollat lite olika bilar på BSRs hemsida nu.
Med all respekt för BSR så tror jag inte på att T5 är snabbare än R i så många intervall. Som någon redan sagt så är ju tom 2,5T snabbare än R i flera intervall...
Tror det är något som inte stämmer...

Också lite intressant att V70 T5 260 hk är ganska mycket snabbare än S60 T5 250 hk.

Som sagt! Att 2,5T skulle va snabbare än R känns ju lite tveksamt.
Men de att t5 260hk är snabbare än t5 250hk i testen beror kanske på växellådan!
Om jag inte minns fel är de väll en 6 växlad i 260hk men 5 växlad i 250hk. Eftersom testen görs på en viss växel ex:100-150km/h på 4:an så blir de missvisande i och med att 4:e växeln i en sexväxlad låda har lägre utväxling än i en femväxlad låda (rätta mig om jag har fel!).
av Troll
Hej på er :)

Häng inte upp er på att jämföra olika modellers tider... finns massor med saker som påverkar.

Det ända som är intressant är orginal jämfört med trim efterssom dom är körde efter vartannat under samma omständighet och med samma bil.

Läs här:
http://sv.bsrab.se/moreinfo/14/
av Tefem
Loblin skrev:
Med all respekt för BSR så tror jag inte på att T5 är snabbare än R i så många intervall. Som någon redan sagt så är ju tom 2,5T snabbare än R i flera intervall...

Också lite intressant att V70 T5 260 hk är ganska mycket snabbare än S60 T5 250 hk.

Men de att t5 260hk är snabbare än t5 250hk i testen beror kanske på växellådan!
Om jag inte minns fel är de väll en 6 växlad i 260hk men 5 växlad i 250hk. Eftersom testen görs på en viss växel ex:100-150km/h på 4:an så blir de missvisande i och med att 4:e växeln i en sexväxlad låda har lägre utväxling än i en femväxlad låda (rätta mig om jag har fel!).
Här kan du kolla utväxling på olika V70 modeller: http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/68 ... hdata1.pdf
av kretschmer
Loblin skrev:

Jag trodde båda hade 6 växlar, men då köper jag det resonemanget.
Men det där med T5 snabbare än R verkar märkligt....
Användarvisningsbild
av greeeken
JA me när dessa tider ges hur räknar man då?
Är det någon som vet?

Hur många liter i Tanken, vad för slags däck, fälgar, vikt på föraren?
Allt spellar väll roll?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Allt spelar roll! Det kanske skiljer 10 grader i yttertemp. och då blir resultatet helt annorlunda! etc...

En S60R awd med 5-stegad GT känns inte så snabb. Men med manuell låda (eller nya 6-stegade automaten) är det inget snack om att den utklassar en T5!
Användarvisningsbild
av greeeken
XC90_Executive skrev:Allt spelar roll! Det kanske skiljer 10 grader i yttertemp. och då blir resultatet helt annorlunda! etc...

En S60R awd med 5-stegad GT känns inte så snabb. Men med manuell låda (eller nya 6-stegade automaten) är det inget snack om att den utklassar en T5!
Joda det vet jag, menar bara hur dom gör när dessa tider skrivs ner på papper.
För inte lär vi vanliga människor komma ner i dom tiderna?
av Troll
greeeken skrev:Joda det vet jag, menar bara hur dom gör när dessa tider skrivs ner på papper.
För inte lär vi vanliga människor komma ner i dom tiderna?
Det är totalt varierande... dom görs väll när de finns bil och tillfälle för de, allt kan variera.
Så att jämföra acc tider mellan olika bilar säger ingetting alls. Det är bara jämföra en bil före och efter trim som är intressant.

Procenten kan också va intressant... men inte helt...
Efterssom den ena bilen kan va en med orginal 180Hp och den andra en med 250Hp orginal... om båda får +30Hp så är den procentuella skillnaden på den mindre motorn större så klart =p Logik!

Trevlig helg!
av kretschmer
XC90_Executive skrev:Allt spelar roll! Det kanske skiljer 10 grader i yttertemp. och då blir resultatet helt annorlunda! etc...

Men naturligtvis genomför BSR sina tester på samma sätt med alla bilar. Dom testar ju inte vissa modeller när det regnar, andra i 40 graders värme och några med blankslitna däck.

Därför kan man ifrågasätta varför R-modellen fått så "dåligt" resultat.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kretschmer skrev:

Men naturligtvis genomför BSR sina tester på samma sätt med alla bilar. Dom testar ju inte vissa modeller när det regnar, andra i 40 graders värme och några med blankslitna däck.

Därför kan man ifrågasätta varför R-modellen fått så "dåligt" resultat.
Så du tror att BSR testar sina bilar i EXAKT likadana förhållanden? inte ens BSR kan bestämma vädret....

Jag tror mycket väl att det kan skilja 5-10 grader, olika dimensioner på däcken. Olika utrustning på bilarna osv. osv
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]