Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
Jensen skrev:Tycker inte att du skall satsa på Diesel om du inte kör så mycket, skatten är som du säkert vet riktigt hög.
Håller helt med Marson om att du skall satsa på en 2,5T.
Visst skiljer det litegrann i körupplevelsen, men 2,5T är helt OK.
Du skall givetvis provköra själv och bilda dig en egen uppfattning, jag tycker att det viktigaste är att du väljer en sjusitsig o inte en femsitsiga, då dom är fruktansvärt svårsålda.
Har du testat att räkna på skillnaden mellan diesel och bensin? Eller lever du bara kvar i svenskarnas blåögdhet att diesel är till för norrlänningar som har 20 mil enkel till jobbet?

Gränsen för att börja spara pengar på en diesel går mellan 800-1200 mil per år beroende på skillnad i försäkring osv. Jag räknade på en S60 2,4 vs D5 med samma försäkring och då gick man +-0 vid 1050 körda mil per år. Kör man då över det, vilket nästan alla svenskar gör, så spar man pengar på en diesel. Diesel håller dessutom extremt mycket bättre andrahandsvärde än bensinare.
av Göranson
Addict skrev:
Jensen skrev:Tycker inte att du skall satsa på Diesel om du inte kör så mycket, skatten är som du säkert vet riktigt hög.
Du skall givetvis provköra själv och bilda dig en egen uppfattning, jag tycker att det viktigaste är att du väljer en sjusitsig o inte en femsitsiga, då dom är fruktansvärt svårsålda.
Har du testat att räkna på skillnaden mellan diesel och bensin? Eller lever du bara kvar i svenskarnas blåögdhet att diesel är till för norrlänningar som har 20 mil enkel till jobbet?

Gränsen för att börja spara pengar på en diesel går mellan 800-1200 mil per år beroende på skillnad i försäkring osv. Jag räknade på en S60 2,4 vs D5 med samma försäkring och då gick man +-0 vid 1050 körda mil per år. Kör man då över det, vilket nästan alla svenskar gör, så spar man pengar på en diesel. Diesel håller dessutom extremt mycket bättre andrahandsvärde än bensinare.
Då kan du väl ställa upp ett sådant räkneexempel här, gör ett där du jämför XC90 2,5t med D5... ok ?
Jag är övertygad om att det är betydligt mer mil än så som ska till då jag kör min 2,5t på 0,95/mil på landsväg MED takbox (verifierad förbrukning).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Addict skrev: Diesel håller dessutom extremt mycket bättre andrahandsvärde än bensinare.
Nu ska ju trådskaparen köpa en begbil (eller är jagh ute och cycklar) vilket innebär att han får betala extremt mycket mer för en diesel och det tar många 10.000 tals mil att räkna hem.

En XC90 ligger väl bortåt 10 lakan om året i skatt och det är ju rätt svettigt att lägga ut varje gång inbetalningslappen dyker upp.
av Addict
Göranson skrev:
Addict skrev:

Då kan du väl ställa upp ett sådant räkneexempel här, gör ett där du jämför XC90 2,5t med D5... ok ?
Jag är övertygad om att det är betydligt mer mil än så som ska till då jag kör min 2,5t på 0,95/mil på landsväg MED takbox (verifierad förbrukning).
Här kan du leka själv:
http://rote.org/drivmedel_jamforelse.xls
Som du ser går det jämt upp vid 900 mil på en S60 bensin vs diesel...

Förövrigt finner jag din bränsleförbrukning helt orealistisk. Endera ljuger du eller så var det nedförsbacke hela vägen! Finns ingen som kan backa upp din story... Det säger sig självt. En stor suv som går på bensin med takbox dessutom, den drar inte under litern! Har en bekant som kör XC70 2,5T nämligen och han ligger sällan under 1,3 i förbrukning!
VolvoB20 skrev:
Addict skrev: Diesel håller dessutom extremt mycket bättre andrahandsvärde än bensinare.
Nu ska ju trådskaparen köpa en begbil (eller är jagh ute och cycklar) vilket innebär att han får betala extremt mycket mer för en diesel och det tar många 10.000 tals mil att räkna hem.

En XC90 ligger väl bortåt 10 lakan om året i skatt och det är ju rätt svettigt att lägga ut varje gång inbetalningslappen dyker upp.
Inte tänkt på att han får igen det när han säljer bilen?
Kolla en V70 av gamla karossen med diesel vs bensin. En diesel kostar runt 65 000kr för 30 000 mil medans en bensin kostar runt 40 000kr för 30 000 mil.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har inte mycket att tillägga förutom att jag har kört många hundra mil med en XC90 2.5T och aldrig kommit under 1,2 l/mil under några som helst omständigheter...
Men jag tycker nog att den motorn räcker till.. Vår T6 på jobbet drar nästan lika mycket som V8:an under liknande körmönster. Det är iofs ingen snäll körning men ändå..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Addict skrev:
Här kan du leka själv:
http://rote.org/drivmedel_jamforelse.xls
Som du ser går det jämt upp vid 900 mil på en S60 bensin vs diesel...
VolvoB20 skrev:

Inte tänkt på att han får igen det när han säljer bilen?
Kolla en V70 av gamla karossen med diesel vs bensin. En diesel kostar runt 65 000kr för 30 000 mil medans en bensin kostar runt 40 000kr för 30 000 mil.
Det är ju rätt struligt att räkna ut värdeminskningen. Titta på V70n som jag har tex.

Ny kostade D5 och 2.5T exakt samma på kronan.

Om nu D5an håller värdet bättre så lär ju jag ha mycket mindre värdeminskning på Min D5a när jag säljer den vid 20.000 mil mot om jag hade en 2.5T

Sen om nästa ägare har bilen länge så kommer den ju till slut att bli värdelös och gå till skrot, denna/dessa ägare måste ju då betala den större värdeminskningen som D5a får när den blir äldre.

Nyköp = självklart diesel, alla gånger.
Begagnat = svårt att säga.
av Göranson
Addict skrev:]Endera ljuger du eller så var det nedförsbacke hela vägen! Finns ingen som kan backa upp din story... Det säger sig självt. En stor suv som går på bensin med takbox dessutom, den drar inte under litern! Har en bekant som kör XC70 2,5T nämligen och han ligger sällan under 1,3 i förbrukning!
Trevlig inställning du har!
Anklaga någon för att ljuga utan att ha annat att jämföra med än "din kompis XC70"
Om du kör sträckan Falun ----> Sundsvall och ligger på 95-105km/h i princip i jämn fart så är det som jag skrev.
Däremot så kan jag säga efter snart 2000 mil på ett halvår med denna bilen, kommer du över 115-120km/h då drar det iväg. Jämn fart och få omkörningar (behövs inga omkörningar i dom farterna) är receptet.

Min snittförbrukning ligger på 1,15-1,25... men det tror du väl inte heller på ??

Men jag gillar fan inte att bli kallad för lögnare
av dirren
jag hakar på lite här...funderar nämligen också på en XC90 , antingen en D5 eller 2,5T...MEN, jag har hört att man ska se upp med 4 hjulsdriften på de äldre exemplaren.?? är detta nått som stämmer , och om så är fallet när ifrån är 4 hjulsdriften ok ??

Finns det annat man ska se upp med på dessa bilar ?

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Funk
Hjullager är ofta kass..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Skumma el-fel (ju mer lull-lull desto fler fel, typ, klimatanl. backsensorer, etc.)
Allt som har med hjulupphängningar att göra (mycket tung bil som inte gillar att slängas omkring med i svängarna... :wink: )
Vinkelväxeln.
Otäta lyktglas bak (kondens)
Tja listan kan säkert fyllas på då detta inte är den bäst ihopskruvade bil från Götet, MEN den är ju så dj-a skön att köra omkring i så de flesta sakerna blir som bortblåsta då. :lol:

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]