- mån 23 jul 2007, 05:53
Gränsen för att börja spara pengar på en diesel går mellan 800-1200 mil per år beroende på skillnad i försäkring osv. Jag räknade på en S60 2,4 vs D5 med samma försäkring och då gick man +-0 vid 1050 körda mil per år. Kör man då över det, vilket nästan alla svenskar gör, så spar man pengar på en diesel. Diesel håller dessutom extremt mycket bättre andrahandsvärde än bensinare.
Jensen skrev:Tycker inte att du skall satsa på Diesel om du inte kör så mycket, skatten är som du säkert vet riktigt hög.Har du testat att räkna på skillnaden mellan diesel och bensin? Eller lever du bara kvar i svenskarnas blåögdhet att diesel är till för norrlänningar som har 20 mil enkel till jobbet?
Håller helt med Marson om att du skall satsa på en 2,5T.
Visst skiljer det litegrann i körupplevelsen, men 2,5T är helt OK.
Du skall givetvis provköra själv och bilda dig en egen uppfattning, jag tycker att det viktigaste är att du väljer en sjusitsig o inte en femsitsiga, då dom är fruktansvärt svårsålda.
Gränsen för att börja spara pengar på en diesel går mellan 800-1200 mil per år beroende på skillnad i försäkring osv. Jag räknade på en S60 2,4 vs D5 med samma försäkring och då gick man +-0 vid 1050 körda mil per år. Kör man då över det, vilket nästan alla svenskar gör, så spar man pengar på en diesel. Diesel håller dessutom extremt mycket bättre andrahandsvärde än bensinare.