Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
grammse skrev:
Frigge skrev:Kulleden på en V70N är lös o kan bytas separat.
Tack Frigge!! Jag snodde ett reg nr och titta på mekonomen och såg den sitter skruvad.

Men inte måste man lossa på drivknuten för att byta den????
Nja, vill man vara på den säkra sidan så man inte sabbar eller rättare sagt drar isär inre drivknuten kan det vara lika bra att lossa centrumskruven till drivaxeln som sitter i navet.
Användarvisningsbild
av Nexus
Frigge skrev:
grammse skrev:
Frigge skrev:Kulleden på en V70N är lös o kan bytas separat.
Tack Frigge!! Jag snodde ett reg nr och titta på mekonomen och såg den sitter skruvad.

Men inte måste man lossa på drivknuten för att byta den????
Nja, vill man vara på den säkra sidan så man inte sabbar eller rättare sagt drar isär inre drivknuten kan det vara lika bra att lossa centrumskruven till drivaxeln som sitter i navet.
Tack för du delar med dig av din kunskap. (W) kan vara bra att ha någon gång framöver.
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Har låtit bilen stå nu några dagar, men måste använda den igen. Köra 20 mil tur & retur. Tror ni att det är någon fara att det blir något mer som blir fel om jag gör det? Borde väl inte vara någon fara med ett gnisselljud eller?
Användarvisningsbild
av henka35
Jag tror inte att det är något problem att köra bilen.
Har den gått långt? Kulleden är väl ett ganska valigt fel vid besiktning på P2:orna.
Användarvisningsbild
av Blockqoute
henka35 skrev:Jag tror inte att det är något problem att köra bilen.
Har den gått långt? Kulleden är väl ett ganska valigt fel vid besiktning på P2:orna.
Har den känslan jag med, så jag provar :???: Ja den har ju faktiskt gått 18.800 mil så det är en del, tyvärr :roll:
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Tyvärr en tråd som gått i lås :) Vad tror ni t.ex. Bilbolaget tar för att felsöka detta?
Användarvisningsbild
av Nexus
Blockqoute skrev:Tyvärr en tråd som gått i lås :) Vad tror ni t.ex. Bilbolaget tar för att felsöka detta?
kolla enkla saker som spindelleder,klånkstag mm kan ju vilken verkstad som hellst göra till ett lägre pris än vad volvo tar men å andra sidan så kanske volvo enkelt hittar var felet sitter.
1h ryck och slit är 1000 lapp direkt på Volvo skulle jag tro :???:
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Lämnade in den idag, kostade 4150:-, inkl. felsökning. Återkommer med vad det var dom bytte.
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Hämtade precis bilen och alla missljud är borta, skönt! Tror t.o.m. det vibrerande som startade vid 100 km/h och höll på 110 km/h är borta. Om inte annat så blev det bättre!

Det som byttes var kullederna på båda sidor samt krängningshämmaren vänster fram.
Användarvisningsbild
av Nexus
Blockqoute skrev:Hämtade precis bilen och alla missljud är borta, skönt! Tror t.o.m. det vibrerande som startade vid 100 km/h och höll på 110 km/h är borta. Om inte annat så blev det bättre!

Det som byttes var kullederna på båda sidor samt krängningshämmaren vänster fram.
oj det var inte billigt, tur man kan fixa såna saker själv :D
Nu måste bilen vara helt bra eller har du något annat att anmärka på :wink: :wink:
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]